تبیان، دستیار زندگی
دختری 25 ساله هستم که به تازگی برایم خواستگار آمده ولی من نمی دانم که آمادگی ازدواج را دارم یا خیر؟ چه توانایی هایی باید داشته باشم تا بفهمم که آماده ازدواج هستم؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه موقع آماده ازدواج هستیم؟

دختری 25 ساله هستم که به تازگی برایم خواستگار آمده ولی من نمی دانم که آمادگی ازدواج را دارم یا خیر؟ چه توانایی هایی باید داشته باشم تا بفهمم که آماده ازدواج هستم؟

مشاور: عطاریان - مرکز مشاوره تبیان
ازدواج

برای اینکه متوجه شوید آماده ازدواج هستید یا خیر باید بدانید فردی که آماده تشکیل زندگی مشترک می شود، باید با تصمیم گیری درست بتواند از بروز مشکلات مختلف مثل مشکلات جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی، اقتصادی و... تا حد ممکن پیشگیری کند. افراد به شیوه های مختلفی از جمله احساسی، اضطراری، اجتنابی، تكانه ای، مطیعانه، اخلاقی و در نهایت منطقی در مورد مسائل مختلف زندگی تصمیم گیری می کنند، اما کسی که به شیوه منطقی تصمیم گیری می کند، ابتدا اطلاعات مربوط به تصمیمش را در نظر گرفته، روی موضوع تمرکز می کند.

بعد راه های پیش رویش را سبک و سنگین کرده، پیامدهای هرکدام را مدنظر قرار می دهد و در نهایت با توجه به سازگاری راه های موجود با ارزش های شخصی و در نظر گرفتن نتیجه نهایی، تصمیم خود را قطعی می کند. انتخاب راهی برای اجرای تصمیم و اجرای آن هم مراحل بعدی این موضوع هستند. پس اگر شما بتوانید برای انجام کارهای مختلف، چنین مراحلی را با موفقیت از سر بگذرانید، یعنی مهارت تصمیم گیری را به دست آورده اید.

برای اینکه متوجه شوید آماده ازدواج هستید یا خیر باید بدانید فردی که آماده تشکیل زندگی مشترک می شود، باید با تصمیم گیری درست بتواند از بروز مشکلات مختلف مثل مشکلات جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی، اقتصادی و... تا حد ممکن پیشگیری کند.

در مرحله بعد، باید ببینید، مهارت حل مسئله را هم کسب کرده اید یا خیر. «حل مسئله» یعنی مثلا اگر کسی به شما «نه» گفت و شما به خواسته  تان نرسیدید، از چه راهی وارد شوید که بتوانید مشکل را حل کنید. خیلی از ما در چنین شرایطی از مکانیسم های مختلفی استفاده می کنیم تا از حل مسئله فرار کنیم: بعضی ها پرخاشگر شده یا بسیار هیجان زده برخورد می کنند و رفتارهایی مثل دستپاچگی، گریه و ناامیدی یا خشم از خود بروز می دهند. وجود این هیجان های رفتاری شدید چه در دختران و چه در پسران نشان دهنده این است که مهارت حل مسئله در این فرد مختل است. بنابراین پاسخ به این سوال که چه زمانی فرد به پختگی رسیده، این است که خود فرد یا خانواده ها دقت کنند که چه زمانی فرزندشان در مواجهه با مشکلات مختلف اجتماعی و... واکنش های هیجانی شدید نشان نمی دهد و به دنبال حل مسئله می رود.

مهارت دیگری که بسیار بسیار مهم است، مهارت جراتمندی است. این مهارت حدفاصل بین منفعل بودن و پرخاشگر بودن افراد است و همه انسان ها همیشه در روابط خانوادگی و بین فردی خود نیاز به این مهارت دارند.

برای بررسی دقیقتر آمادگی برای ازدواج توصیه می کنم حتما نزد یک مشاور قبل از  ازدواج هم مراجعه داشته باشید.


جهت مشاهده پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره پس از ازدواج اینجا کلیک کنید.

جهت دریافت مشاوره از مشاوران پس از ازدواج اینجا کلیک کنید.