تبیان، دستیار زندگی
بازتاب راهپیمایی با شکوه 22 بهمن در رسانه های خارجی راهپیمایی روز گذشته که باشکوه تر از هرسال برگزار شد یکبار دیگر حیرت جهانیان را برانگیخت و شبکه های مختلف تلویزیونی ، رادیویی و سایت ها با توجه به شرایط خاص و ت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیا از حماسه ما می گوید!

"گوشه ای از بازتاب گسترده راهپیمایی باشکوه 22 بهمن در رسانه های خارجی"

راهپیمایی روز گذشته که باشکوه تر از هرسال برگزار شد یکبار دیگر حیرت جهانیان را برانگیخت و شبکه های مختلف تلویزیونی ، رادیویی و سایت ها با توجه به شرایط خاص و تبلیغات مخرب ماه های اخیر و تهدیدهای همه جانبه ایران به انعکاس آن از همان ساعت های اولیه پرداختند، اگرچه هیچ دوربین و خبرنگاری نمی تواند حماسه ای را که مردم ایران در این روز آفریدند؛ به تصویر بکشد و البته آمارهایی که آنان از این حضور می دهند همیشه فاصله میلیونی با واقعیت دارد.

طبق گزارش ها سخنرانی رئیس جمهور به طور مستقیم از 6 شبكه تلویزیون بین المللی پخش شد.

شبكه خبری سی ان ان آمریكا، تلویزیون بی‌بی‌سی انگلیس، شبكه 24 ساعته فرانسه، شبكه ماهواره‌ای الجزیره قطر، شبكه عرب زبان العربیه و شبكه تلویزیونی بین‌المللی العالم از جمله رسانه‌هایی هستند كه اقدام به پخش مستقیم سخنرانی احمدی نژاد كردند.

بی بی سی در گزارش خود از راهپیمایی روز 22 بهمن که بیشتر حول سخنان رئیس جمهور بود نوشت:

شهرهای مختلف ایران روز یکشنبه 11 فوریه برابر با 22 بهمن ماه، شاهد برپایی راهپیمایی های سالگرد انقلاب اسلامی (1979، 1357) بودند.

انرژی هسته ای، که در چهار سال گذشته اصلی ترین عامل اختلاف میان ایران و غرب بوده است، موضوع اصلی شعارهای امروز راهپیمایان بود.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، طی سخنانی در جریان راهپیمایی سالگرد انقلاب اسلامی در تهران بار دیگر بر حق کشورش به دستیابی به چرخه کامل سوخت هسته ای تاکید کرده اما گفته است این کشور قصد ندارد از پیمان "ان پی تی" خارج شود.

شرکت کنندگان در راهپیمایی سالگرد انقلاب، که شمار زیادی دانش آموز و جوان در میان آنها دیده می شد، با سر دادن شعار "انرژی هسته ای حق مسلم ماست"، از موضع دولت ایران در ارتباط با پرونده هسته ای این کشور، حمایت کردند.

شبكه العربیه نیز چنین گزارش داد، دهها هزار ایرانی همچون سال های گذشته در خیابان های تهران حضور یافتند و حمایت خود را از انقلاب اسلامی ایران و همچنین برنامه‌های هسته‌ای خود اعلام كردند.

بنا بر این گزارش، دهها هزار نفر در میدان آزادی گردهم آمدند و با شعارهای "مرگ بر آمریكا" و "مرگ بر اسرائیل" بر حق خود در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای تاكید كردند.

العربیه با اشاره به شعارهای تظاهركنندگان اعلام كرد، این شعارها بیشتر بر روی برنامه‌های هسته‌‌ای ایران و حق این كشور در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای متمركز بود.

شبكه تلویزیونی الجزیره قطر هم روز یكشنبه گزارش داد: ایران امروز بیست و هشتمین سالگرد انقلاب اسلامی را در حالی گرامی می دارد كه فشارهای بین المللی بر ایران به علت برنامه هسته ای تهران افزایش یافته است.

بنا بر این گزارش، دهها هزار نفر از مردم ایران با حضوری گسترده در خیابان های تهران حمایت خود را از انقلاب و برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای این كشور به نمایش گذاشتند.

رادیو بین‌المللی چین راهپیمایی مردم تهران در یوم‌الله 22 بهمن را "باشكوه" توصیف كرد و در گزارشی، به سخنان رییس جمهوری اسلامی ایران در این راهپیمایی پرداخت.

رادیو بین‌المللی چین كه بازگوكننده دیدگاه های دولت چین به شمار می‌رود روز دوشنبه به نقل از "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهوری ایران گزارش داد: "ایران مایل است درچهارچوپ موازین بین‌المللی با كشورهای غربی درخصوص مساله ‌هسته‌ای‌مذاكره كند،اما از موضع خود درباره برنامه هسته‌ای عقب نشینی نخواهد كرد."

این رادیو افزود:"مردم تهران به مناسبت بیست وهشتمین سالگرد پیروزی‌انقلاب اسلامی گردهمایی پرشكوهی برگزاركردند واحمدی نژاد درسخنرانی خود درجمع راهپیمایی كنندگان گفت ، دست كشیدن از برنامه هسته‌ای ننگ و رسوایی است.

زینب فرخ

تبیان - جامعه و سیاست