تبیان، دستیار زندگی
در آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه قلم زرین در حوزه هنری از تلاش های فیروز زنوزی جلالی در عرصه تالیف تقدیر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیروز زنوزی جلالی نویسنده جدی روزگار ما

تجلیل از مردی که نوشتن برای او سرگرمی نیست

در آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه قلم زرین در حوزه هنری از تلاش های فیروز زنوزی جلالی در عرصه تالیف تقدیر شد.

فرآوری: فاطمه جعفرخانی - بخش ادبیات تبیان
فیروز زنوزی جلالی نویسنده جدی روزگار ما

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز شنبه بیستم تیرماه در مراسم اختتامیه جایز قلم زرین و تجلیل از فیروز زنوزی جلالی از وی به عنوان نویسنده ای چند وجهی یاد کرد و گفت: شاید در برخی از افراد بتوان چند چهره و وجه کاری را دید اما وقتی این وجوه در شخصیتی مانند آقای زنوزی با یکدیگر ترکیب می شوند از وی فردی متمایز و ممتاز می سازد. بخشی از این وجوه به مقام ادبی ایشان باز می گردد و بخشی به چهره نظامی شان و بخشی دیگر به دلبستگی و تعلق خاطر ایشان به امام علی(ع) که از ایشان چهره ای با صلابت و رقیق القلب می سازد.

وی همچنین وجهه دینی و وجهه انقلابی زنوزی را از دیگر وجوه شخصیتی وی برشمرد که وقتی با بعد دغدغه های فلسفی این نویسنده ترکیب می شود از او چهره ای متمایز و ممتاز می سازد.

زنوزی جلالی با اشاره به بیماری اش گفت: الان مسأله ام این است که آیا وقت دارم کارهای نیمه تمام ام را به پایان برسانم؟

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری دیگر سخنران این مراسم  با اشاره به سابقه دوستی بلند مدت خود با زنوزی گفت:من موفق نشدم رمان اخیر آقای زنوزی را بخوانم اما بر اساس رمان «مخلوق» ایشان عرض می کنم که ایشان در زمانه ای که جامعه ما به آثار ادبی ریموند کارور خو کرده بود با نوشتن این رمان اثری فاخر و عظیم و غنی خلق کرد که قرار بود به همت فرهنگستان هنر به چند زبان نیز ترجمه شود که محقق نشد. با این همه من آقای زنوزی را در این کار و سایر آثارش فردی صریح و جدی دیدم که مایه ای از طنز نیز در کارش هست.

وی افزود: زنوزی برای سرگرمی رمان نمی نویسد. داستان برای او مجالی است برای اندیشه ورزی و طرح سوال. گفتگو و دیالوگ در اثر او جایگاه خوبی دارد و می توان وی را از معدود نویسندگان فارسی زبان دانست که فارسی را خوب می نویسد و نثری پخته و سخته دارد و آثارش نیز همگی آکنده از مسائل فلسفی است.

رئیس حوزه هنری افزود: آقای زنوزنی در نوشتن رمان واژه ها را حکاکی می کند. من در رمانی مانند مخلوق بود که دیدم او نویسنده ای مرگ آگاه است و در کنار نوشتن و با وجود کاهنده بودن کارهایی مانند داوری و نقد، با بزرگواری به آنها نیز پرداخته است.

فیروز زنوزی جلالی نویسنده جدی روزگار ما

همچنین کامران پارسی نژاد متنی با نام «برج زندگی» که توصیفی از شخصیت و زندگی زنوزی جلالی بود را خواند. هم چنین راضیه تجار، دبیر انجمن قلم متنی درباره نویسندگی، زندگی و اخلاق و رفتار این نویسنده خواند.

در ادامه مراسم، فیروز زنوزی جلالی پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به بیماری خود از گذر سریع زمان گلایه کرد.

این نویسنده که لحن گفتارش با بغض همراه شده بود، ادامه داد: زمان خیلی سریع می گذرد. 30 سال پیش که به حوزه هنری آمدم و کارم را در کانکسی با آقای غفارزادگان و دیگر بچه ها شروع کردم، فکر نمی کردم زمان به این زودی بگذرد.

وجهه دینی و وجهه انقلابی زنوزی را از دیگر وجوه شخصیتی وی است که وقتی با بعد دغدغه های فلسفی این نویسنده ترکیب می شود از او چهره ای متمایز و ممتاز می سازد.

او هم چنین با اشاره به حضورش در ساختمان حوزه هنری و برخوردهایش با مرحوم امیر حسین فردی گفت:  وقتی با او برخورد می کردم، مدام به من می گفت وقت تنگ است و ما وقت نداریم. زمانی که مرحوم فردی از دنیا رفت، متوجه این شدم. بعد از آن وقتی خودم بیمار شدم و به من گفتند سرطان دارم، باور نمی کردم، اما به همین راحتی است و الان می دانم واقعا وقت ندارم.

زنوزی جلالی با اشاره به بیماری اش گفت: الان مسأله ام این است که آیا وقت دارم کارهای نیمه تمام ام را به پایان برسانم؟

او گفت:  یک هفته پیش نوه ام روزنامه ای مربوط به فروردین ماه به دستمان داد و من وقتی روزنامه را نگاه می کردم دیدم چهار اسم را پایین روزنامه با عکس کار کرده اند و نوشته اند این افراد سرطان دارند. آقای سبزواری، آقای شجریان، کیارستمی و من. وقتی آقای سبزواری و کیارستمی از دنیا رفتند و آقای شجریان هم در خارج از ایران مشغول شیمی درمانی است، ما چون نویسنده ایم تخیل می کنیم و الان من فکر می کنم شاید نوبت من باشد. با این حال آرزو دارم کارهای ناتمام ام را به پایان برسانم. البته من از مرگ نمی ترسم و معتقدم مرگ حق است. در کارهایم هم همیشه عنصر تصادف و مرگ وجود داشته، اما امیدوارم وقت داشته باشم کارهای نیمه تمام ام  را به پایان برسانم.

فیروز زنوزی جلالی نویسنده جدی روزگار ما

سپس ازسوی حوزه هنری بنیاد شعر و ادبیات داستانی و انجمن قلم با اهدای لوح و هدایایی از فیروز زنوزی جلالی تجلیل شد.

هم چنین قرار شد نهاد کتابخانه های عمومی سراسر کشور کتاب آخر زنوزی جلالی را برای همه کتابخانه ها خریداری کند.

پخش کلیپی از سخنان فیروز زنوزی جلالی درباره نویسندگی از بخش های دیگر این مراسم بود . وی در این کلیپ زمان نگارش خود را از یازده شب تا 5 صبح یاد کرد.

او گفت: هیچ وقت از پایان یا از میانه رمان خبر ندارم بلکه با قلم و شخصیت همراه می شوم. یک نفر می تواند نویسنده خوب باشد و لزوما نمی تواند مدرس خوبی باشد و بلعکس( زنوزی در این کلیپ به مواردی پیرامون نویسندگی اشاره کرد)


منابع:
مهر
فارس
ایسنا