تبیان، دستیار زندگی
مراسم اختتامیه چهاردهمین جایزه قلم زرین در تالار مهر سالن حوزه هنری برگزار شد، اما این جایزه امسال در هر پنج بخش خود هیچ اثری را حائز برگزیده شدن معرفی نکرد و تنها به معرفی آثار تقدیری اکتفا کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلم زرین به کسی نرسید

مراسم اختتامیه چهاردهمین جایزه قلم زرین در تالار مهر سالن حوزه هنری برگزار شد، اما این جایزه امسال در هر پنج بخش خود هیچ اثری را حائز برگزیده شدن معرفی نکرد و تنها به معرفی آثار تقدیری اکتفا کرد.

فرآوری: راحله خلیلی - بخش ادبیات تبیان
قلم زرین به کسی نرسید

آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره قلم زرین عصر 19 تیرماه با حضور سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری، علیرضا مختارپور، رییس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمد رضا سرشار، مدیر انجمن قلم ایران و جمعی از اهالی قلم در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد رضا سرشار رئیس انجمن قلم ایران در سخنانی ضمن خیر مقدم گویی با اشاره به اینکه جایزه ادبی قلم زرین دیرپاترین جایزه ادبی کشور است گفت: در دوره های مختلف مدیریت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک هایی به انجمن می شد اما در این دوره تاکنون کمکی به انجمن نشده که باعث دوام ما شود.

وی افزود: انجمن دارای بودجه مشخصی نیست و اگر مورد حمایت قرار نگیرد دوامی نخواهد داشت. البته ما از دو سال پیش برای برگزاری جایزه قلم زرین سپرده کوچکی را کنار گذاشتیم و از درآمدش جایزه را اداره کردیم.

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این مراسم گفت: جایزه های ادبی بخشی از هویت ادبی یک کشور هستند. در ایران این جایزه ها حدودا 70 سال است که برگزار می شوند، اما در دنیا بیش از 100 سال است که جوایز ادبی قدمت دارند.

او گفت: اگر بخواهیم جایزه های ادبی کشور خود را با جایزه های ادبی جهان مقایسه یا تحلیل کنیم، چند نکته قابل توجه است. نکته اول درباره تعداد جایزه های ادبی است. در کشور فرانسه سالانه 700 جایزه ادبی برگزار می شود، در حالیکه در ایران بیش از 40، 50 جایزه ادبی نداریم.

صالحی گفت: جایزه های ادبی می توانند برای رونق ادبیات شکوفایی بیافرینند. نکته دیگر بخش دایره ای مدیریتی جوایز ادبی است. خوشحالم که جایزه قلم زرین خصوصی است. ثبات در این جایزه بسیار مهم است، چراکه عمر متولد جایزه های ادبیات ما زیر 10 سال است و خوشحالم که این جایزه از جوانمرگی گذشته است.

او شفافیت در رویکردها و داوری های جایزه های ادبی را از نکات قابل توجه عنوان کرد و گفت: باید جایزه های ادبی را توسعه داد.

این دوره بر خلاف سایر دوره های این جشنواره برگزیده نداشت و تندیس قلم زرین به کسی اهدا نشد و در مراسم پایانی تنها اسامی افراد شایسته تقدیر اعلام شد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم در سخنانی با اشاره به اینکه این انجمن تاکنون توانسته پنج دولت را به خود ببیند، اظهار کرد:از دوازده هدفی که انجمن قلم برای آن تاسیس شده برخی از اهداف به هیچ روی محقق نشده اند اما در این محقق نشدن اعضای انجمن هیچ تاثیری نداشته اند بلکه اگر  همه دستگاه ها و نهادهای ادبی درست فعالیت کرده بودند امروزه این اهداف محقق شده بود و ذیل نام انجمن ما جوایز ادبی بسیاری را می دیدیم که با حمایت این نهاد برگزار می شد

مختارپور در ادامه با اشاره به تلاش انجمن قلم برای تحقق تعالی آزادی بیان و قلم گفت: اگر به مفهوم آزادی بیان توجه شود یعنی آزادی بدون تهاجم سوء فکری و سیاسی و در راه رشد و تعالی انسانی، باید گفت که انجمن قلم ایران در تحقق این هدف بسیار موفق بوده است.

قلم زرین به کسی نرسید

این دوره بر خلاف سایر دوره های این جشنواره برگزیده نداشت و  تندیس قلم زرین به کسی اهدا نشد و در مراسم پایانی تنها اسامی افراد شایسته تقدیر اعلام شد.

بر اساس آراء هیئت داوران در بخش شعر کودک و نوجوان سه اثر «تلنگر باران» سروده حمیدرضا شکارسری، «در فصل های خانه» سروده داوود لطف الله و «از نوک خودکار من گل می چکد» سرود سیدسعید هاشمی شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش شعر بزرگسال اثر «بهانه ها» سروده پروانه نجاتی شایسته تقدیر معرفی شد.

در بخش نقد و پژوهش نیز کتاب «جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس» نوشته احمد شاکری تقدیر شد.

در بخش داستان کودک و نوجوان نیز سه کتاب «بازگردانده شده» نوشته انوشه منادی، «شاهزاده خانمی در مترو» نوشته محدثه گودرزنیا و «آخرین مرخصی» نوشته عقیل برزگر شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش داستان بزرگسال نیز دو کتاب «پایان یک نقش» نوشته جلال توکلی و ادوارد دو نوشته بهزاد دانش گر تقدیر شدند.

بر اساس اعلام دبیر این جایزه در بخش شعر کودک مهری ماهوتی، مریم شریف رضویان و محمد عزیزی داوری را برعهده داشتند.

در بخش شعر بزرگسال عباسعلی براتی پور، مصطفی محدثی خراسانی و رضا اسماعیلی داوری کردند و در بخش داستان کودک و نوجوان محسن پرویز، حسین فتاحی و مریم شریف رضویان به داوری آثار پرداختند.

در بخش داستان بزرگسال نیز راضیه تجار، محمدعلی گودینی و مریم مغانی داور این دوره از جایزه بودند و در بخش نقد نیز کامران پارسی نژاد، محمود بشیری و عباس اشرفی به قضاوت آثار نشستند.


منابع:
مهر
فارس
ایسنا