تبیان، دستیار زندگی
موضع گیری های ناصحیح ابن تیمیه نسبت به تفکر شیعی(پیروان مکتب اهل بیت) در همه آثار وی نمایان می باشد. نظرات مغرضانه وی که همواره علیه این تفکر بوده است، گاه اهل بیت پیامبر را هدف قرار می دهد و گاه پیروان ایشان را. این نوشتار دیدگاه وی در مورد امام باقر علی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابن تیمیه و امام باقر علیه السلام

موضع گیری های ناصحیح ابن تیمیه نسبت به تفکر شیعی(پیروان مکتب اهل بیت) در همه آثار وی نمایان می باشد. نظرات مغرضانه وی که همواره علیه این تفکر بوده است، گاه اهل بیت پیامبر را هدف قرار می دهد و گاه پیروان ایشان را. این نوشتار دیدگاه وی در مورد امام باقر علیه السلام و پاسخگویی بدان را از مقابل دیدگان مخاطب فهیم خود می گذراند.

فرآوری-محمد باعزم- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
ابن تیمیه-امام باقر

ابن تیمیّه در این باره مى نویسد: «هم چنین ابوجعفر محمد بن على علیهما السلام از خوبان علما و اهل دین بود. گفته شده: دلیل لقب گرفتن او به باقر این است كه اعماق علم و دانش را شكافته است، نه، به این دلیل كه سجده فراوان پیشانى اش را شكافته است. اما این كه وى عالم ترین مردم زمانه خویش بود، دلیل مى خواهد، زیرا زهرى از معاصران او بود و در نزد مردم از او عالم تر بود!»(1)
ابن تیمیّه در ادامه می گوید: «این كه محمد بن على علیهما السلام عالم ترین مردم زمانه خویش بود، دلیل مى خواهد، زیرا زهرى از معاصران او بود و در نزد مردم از او عالم تر بود.»(2)
پاسخ به این تیمیه:
كه ابن تیمیّه، زهرى را در برابر حضرت امام باقر علیه السلام معرفى مى كند. اعلم بودن زهرى را به مردم آن زمان نسبت مى دهد. گویا او خود به طور قطع اعلم بودن زهرى را نپذیرفته است. از سوى دیگر، باید پرسید: كدامین مردم زهرى را از امام باقر علیه السلام عالم تر مى دانستند؟ او در این جا موضوع اعلم بودن زهرى را به مردم نسبت مى دهد. حال آن كه پیش از این گفته است: «زهرى طبق اتفاق نظر اهل علم، عالم تر از امام باقر علیه السلام بوده است».
او مى گوید: «... زهرى به اتّفاق نظر اهل علم، نسبت به روایات پیامبر صلى الله علیه وآله و احوال و اقوال ایشان از ابوجعفر محمد بن على كه معاصر اوست عالم تر بود.».

هدف ابن تیمیّه با طرح این مطالب كاستن از شأن و مقام امامان معصوم علیهم السلام است! اما خودش نیز مى داند كه دیدگاه هایش بى ارزش است. به همین دلیل یك بار این مطلب را به علما و بار دیگر به مردم نسبت مى دهد.

چه انگیزه اى ابن تیمیّه را وادار كرده تا در مواردى از كتاب خود، از زهرى یاد كند و او را در برابر امامان معصوم علیهم السلام بالا ببرد؟! حقیقت این است كه زهرى از مشهورترین كسانى بوده كه از حضرت على علیه السلام و اهل بیت پاك ایشان علیهم السلام روى گردانده است و به این دلیل ابن تیمیّه از او یاد مى كند كه زهرى نیز با ابن تیمیّه یك دیدگاه و باور را دارند.
ابن ابى الحدید معتزلى حنفى درباره زهرى مى گوید: «زهرى از افرادى است كه از راه امیرمؤمنان على علیه السلام منحرف بود.(4)

در حالى كه همه گواهى مى دهند كه زهرى در شمار كسانى است كه از امام باقر علیه السلام روایت گرفته و به نقل آن پرداخته است، آیا اگر كسى به واقع از اهل علم و دین باشد، ادّعا مى كند كه زهرى اعلم بوده است؟!(5)
تنها سبب دفاع ابن تیمیه از زهری، مخالفت هر دو نفر با اندیشه و تفکر مدرسه اهل بیت علیهم السلام می باشد لذا هیچ گونه منبع علمی و دقیق از حرف های خود ارائه نمی دهند و تناقض گویی های ایشان، سبب می شود که اهل علم و دانش به راحتی با اندیشه پوچ و توخالی ایشان آگاه گردند و راه صحیح را برگزینند.


منابع:
(1). منهاج السنّة: 2 / 123.
(2).منهاج السنّة: 1 / 230
(3).شرح نهج البلاغة: 4 / 102
(4). پیشوایان معصوم، اثر حضرت آیت الله میلانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.