تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر نمایش اختلاف میان سلول های گیاهی و جانوری به صورت ماکت است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت های سلول های گیاهی و جانوری

تفاوت های سلول های گیاهی و جانوری

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساختار ماکتی از تفاوت های سلول های گیاهی و جانوری
نام ارائه دهنده/دهندگان: پریا کولیوند، مهدیس برغمدی، تینا صادق آبادی، اریکا جهانگیری
زمینه و نوع پروژه: علوم زیستی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان رسا


چکیده
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر نمایش اختلاف میان سلول های گیاهی و جانوری به صورت ماکت است.


مقدمه
سلول های جانوری و سلول های گیاهی هر دو از این نظر که سلول های یوکاریوتی هستند با هم مشابه اند. این سلول ها دارای یک هسته هستند که DNA در آن قرار دارد و هسته به وسیله یک غشاء از دیگر ساختارهای سلولی جدا شده است. هم سلول های گیاهی و هم سلول های جانوری فرآیندهای مشابهی برای تولید مثل دارند که شامل میتوز و میوز است. (میتوز فرایندی در تقسیم سلولی است که در آن هسته ها تقسیم می شوند. در میوزیک کروموزوم در یک سلول به نیم کاهش می یابد و به دو تک سلولی تقسیم می شود.)
سلول های جانوری و گیاهی انرژی مورد نیاز برای رشد و حفظ عملکرد نرمال سلولی را از فرایند تنفس سلولی به دست می آورند. همچنین هر دوی این سلول ها ساختارهای سلولی ای دارند که به نام اندامک شناخته می شود. اندامک ها تخصص یافته اند تا وظایف لازم برای عملیات سلولی نرمال را انجام دهند. سلول های جانوری و گیاهی برخی از اجزای سلولی مشترک نیز دارند از جمله از یک هسته، دستگاه گلژی، شبکه آندوپلاسمی، ریبوزوم، میتوکندری، پراکسی زوم، اسکلت سلولی و غشاء سلول (پلاسما) برخوردارند.

تفاوت های سلول های گیاهی و جانوری


 سلول های گیاهی

تفاوت های سلول های جانوری و گیاهی
حجم: سلول های جانوری به طور کلی کوچک تر از سلول های گیاهی هستند. طول سلول های جانوری از 10 تا 30 میکرومتر متغیر است، در حالی که طول سلول های گیاهی بین 10 و 100 میکرومتر است.
شکل: سلول های جانوری اندازه های مختلفی دارند و بیشتر به اشکال گرد یا نامنظم تمایل دارند. اما سلول های گیاهی در مقایسه با سلول های جانوری از نظر اندازه بیشتر شبیه یک دیگرند و از نظر شکل نیز معمولاً مستطیل شکل و یا به شکل مکعب اند.
ذخیره انرژی: سلول های جانوری انرژی را به شکل گلیکوژن کربوهیدرات های پیچیده ذخیره می کنند. (گلیکوژن یک پلی ساکارید به شکل گلوکز است).
پروتئین ها: از 20 اسید آمینه مورد نیاز برای تولید پروتئین ها، تنها 10 تای آن ها را می توان به طور طبیعی در سلول های جانوری تولید کرد. بقیه که اسید آمینه های ضروری نیز نامیده می شوند باید از طریق رژیم غذایی به دست آورده شوند. اما گیاهان قادر به سنتز تمام 20 اسید آمینه هستند.
تمایز: در سلول های جانوری، تنها سلول های بنیادی قادرند به انواع سلول های دیگر تبدیل شوند. اما بیشتر انواع سلول گیاهی قادر به تمایز هستند.
رشد: اندازه سلول های جانوری با افزایش تعداد سلول ها افزایش می یابد. اما اندازه سلول های گیاهی عمدتاً با بزرگ تر شدن افزایش می یابد. سلول های گیاهی با جذب آب بیشتر به واکوئل مرکزی رشد می کنند.
دیواره سلولی: سلول های جانوری دیواره سلولی ندارند، اما غشای سلولی دارند. سلول های گیاهی دارای دیواره سلولی هستند که از سلولز تشکیل شده همچنین به عنوان یک غشای سلولی هم عمل می کند.
 
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر نمایش اختلاف میان سلول های گیاهی و جانوری به صورت ماکت است.
نحوه انجام کار و بررسی: برای نشان دادن بخش های مختلف سلول بنابر نظر و سلیقه دانش آموزان از وسایل بازیافتی مانند پلاستیک، کاغذ باطله، جعبه کارتنی و نایلون استفاده خواهد شد. بخش های مختلف سلول های گیاهی و جانوری با التفاده از این وسایل ساخته شده و در اخر دو ماکت با هم مقایسه می شود تا دانش آموزان تفاوت ها را با هم دیده و مقایسه کنند. سلول های گیاهی و جانوری در داشتن و یا نداشتن پلاست، دیواره سلولی، واکوئل بزرگ مرکزی و موقعیت قرار گرفتن هسته با یک دیگر متفاوت هستند.


 مهارت های کسب شده
تلاش می شود برای تهیه این ماکت از وسایل دورریختنی و غیرقابل استفاده ای که خانواده ها در طول شبانه روز ممکن است در بین زباله ها قرار دهند استفاده شود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی
تنظیم: نسرین صادقی