تبیان، دستیار زندگی
پتاسیم پرمنگنات ترکیبی معدنی است با فرمول شیمیایی ۴. KMnO نمک آن از یون های K+ و ۴ -MnO تشکیل شده است. سابقاً به آن پرمنگنات و پتاش هم می گفتند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پتاسیم پرمنگنات

پرمنگنات پتاسیم در اکثر واکنش های شیمیایی بعنوان عامل اکسید کننده استفاده می شود. شکل آن منشوری، جامد، به رنگ ارغوانی تیره تا مشکی، محلول آبی آن به رنگ صورتی و ترکیبی بدون بو است.

پتاسیم پرمنگنات

پتاسیم پرمنگنات ترکیبی معدنی است با فرمول شیمیایی 4. KMnO نمک آن از یون های K+ و 4 -MnO تشکیل شده است. سابقاً به آن پرمنگنات و پتاش هم می گفتند. پرمنگنات یک ماده اکسنده بسیار قوی است.

در آب نیز محلول است و محلولی به رنگ ارغوانی تولید می کند که از تبخیر آن بلورهای منشوری و درخشان به رنگ ارغوانی بسیار تیره (مایل به سیاه) بر جای می ماند. در این ترکیب منگنز با عدد اکسایش 7+ حضور دارد.
توجه: این ماده با گلیسرین واكنش شدیدی می دهد، هیچگاه این دو ماده را كنار هم انبار نكرده و روی یک دیگر نریزید.

پرمنگنات پتاسیم در اکثر واکنش های شیمیایی به عنوان عامل اکسید کننده استفاده می شود. شکل آن منشوری، جامد، به رنگ ارغوانی تیره تا مشکی، محلول آبی آن به رنگ صورتی و ترکیبی بدون بو است. این ترکیب بدلیل خاصیت اکسید کنندگی بسیار خورنده است. ترکیب پرمنگنات پتاس با گلیسرین آتش زا می باشد.

سوربات پتاسیم یک ماده شیمیایی و ضدکپک است، فرمول شیمایی آن C6H7KO2 است. به طور طبیعی در برخی توت ها وجود دارد. سوربات پتاسیم نمکی بی رنگ است که بسیار محلول در آب است. در صنایع غذایی به عنوان یک نگهدارنده کاربرد دارد و جهت جلوگیری از کپک قارچی و تخمیر شدن در پنیر، ماست، فرآورده های گوشتی و فرآورده های آردی مانند کیک و کلوچه به کار می رود. همچنین در نوشابه  نیز استفاده می شود. کاربرد اصلی آن در صنایع غذایی جهت افزایش عمر مفید محصول است.

پتاسیم پرمنگنات

در صنایع سینمایی و تلویزیونی، پتاسیم پرمنگنات یکی از مواد شیمیایی اصلی برای کهنه کردن مجموعه لباس ها و غیره می باشد. خاصیت اکسید کنندگی پرمنگنات باعث می شود که پارچه ها، طناب ها، چوب ها و شیشه ها بیش از 100 سال قدیمی تر از آنچه هستند به نظر بیایند.

کاربرد دیگر آن حذف آهن و هیدروژن سولفید (ماده حاصل بوی بد تخم مرغ فاسد شده) و حذف فسفر آب آشامیدنی است.

کاربردهای زیست پزشکی

همان طور که از KMnO4 برای ضد عفونی کردن آب استفاده می شود، این نمک به طور تخصصی به عنوان ضد عفونی کننده برای درمان برخی بیماری های انسان و حیوان و هم چنین از آن هنوز در درمان برفک استفاده می شود.

مهم ترین کاربرد پرمنگنات پتاسیم بعنوان عامل اکسید کننده است. به عنوان ضدعفونی کننده و برای رفع بوهای نامطبوع هم کاربرد دارد. پرمنگنات پتاسیم برای رفع نوعی بیماری انگلی در ماهی ها استفاده می شود. هم چنین در تصفیه آب های آشامیدنی بعنوان عامل حذف کننده فسفر مورد استفاده قرار می گیرد.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: مرجان سلیمانیان، تنظیم: نیلوفر یاقوتی