تبیان، دستیار زندگی
علیرضا قزوه ضمن انتقاد از بی توجهی برخی متولیان به ادبیات انقلابی، از انتشار یک قطعه موسیقی با سروده ای از رهبرانقلاب از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری در آینده نزدیک خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضای انقلابی باید به ادبیات بازگردد

علیرضا قزوه ضمن انتقاد از بی توجهی برخی متولیان به ادبیات انقلابی، از انتشار یک قطعه موسیقی با سروده ای از رهبرانقلاب از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری در آینده  نزدیک خبر داد.

بخش ادبیات تبیان

فضای انقلابی باید به ادبیات بازگردد

نشست خبری چهاردهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره صبح امروز در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در سخنانی با اشاره به برگزاری این جشنواره در روزهای ۲۱ و ۲۲ تیرماه در زنجان گفت: در جشنواره سال جاری و پیش از افتتاحیه حاضران با حضور بر مزار حسین منزوی یاد این شاعر را گرامی خواهند داشت و در مارسم افتتاحیه نیز از خاواده وی و نیز سه نفر از ادبیای استان زنجان شامل غلامرضا طریقی، مصطفی آقاجانلو و مریم بیات تبار تجلیل خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اصطلاح «مهرواره» که برای این جشنواره در سال جاری به کار برده شده است، گفت: امسال این رویداد ادبی از حالت رقابتی خارج شده و به محیطی برای  رفاقت و دسوتی به منظور تولید ادبی مبدل شده است به همین خاطر نیز از لفظ مهرواره به جای جشنواره برای آن استفاده می کنیم. امدواریم این رویداد در سال های آتی به رویدادهای انقلابی بیشتر توجه نشان دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فراموشی گونه ادبی سرود و ترانه انقلاب اسلامی گفت: متاسفم که برخی متولیان فرهنگی ما مجوز انتشار ترانه هایی را می دهند که با سرود و ترانه انقلاب مقابله می کند. این یک پروژه طراحی شده و هدفش دور کردن ما از فضای سرودهای انقلابی است و خارج کردن این قطار از ریل آن است.

قزوه افزود: مهرواره شعر و داستان جوان سوره باید سعی کند به فضای شعر و داستان انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه نزدیک شود و فضای استکبارستیزی را در خلق آثار تشویق کند. من متاسفم برخی مدیران فرنگی آدم هایی را در مسند مدیریت ادبی کشور قرار داده اند که با مناسبت های انقلاب اسلامی بیگانه اند و تنها هدفشان تصویب ترانه های مبتذل است؛ ترانه هایی که گاه با ترانه های آن سوی آبی فرقی ندارد.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در ادامه با اشاره به دیدار امسال شعرا با رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر تقویت سرودهای انقلابی عنوان داشت: رهبر انقلاب چند روز پس از این دیدار خود اقدام به سرایش یک سرود صبحگاهی کردند که در اختیار مرکز موسیقی حوزه هنری قرار گرفته تا برای آن موسیقی مناسب نیز ساخته شود و به زودی متن و ماحصل این کار نیز منتشر می شود. این نمادی است توجه ایشان به عمل در کنار اظهارنظر و به باور من اقدامی بسیار انقلابی است.

وی ادامه داد: در مدت گذشته از دیدار امسال شاعران با رهبر انقلاب من شاهد سرایش  اشعار خوبی از سوی شاعران انقلاب در قالب سرود بوده ام. البته رهبر انقلاب از شعرا خواستند که در کلامشان حرف روز را بزنند. حتی به صورت مستقیم به مساله برجام اشاره کردند. نمی دانم چرا در این میان برخی متولیان در تلاش هستند این حرف ها فراموش شود. این افراد باید کنار گذاشته شوند و فضای انقلابی به ادبیات کشور بازگردد. باید متاسف بود از اینکه ادبیات هنوز برای بسیاری از مسئولین کشور ما مهم نیست در حالی که ادبیات آئینه یک ملت است.


منبع: مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .