تبیان، دستیار زندگی
است به گزارش خبرنگار تبیان نشست مطبوعاتی "اخراجیها" پس از نمایش فیلم در سینما فلسطین برگزار شد و مهدی کرم پور اجرای این جلسه را بر عهده داشت. بخش هایی از حرف های این جلسه را در اینجا می خوانید: مسعود ده‌نمکی که در نش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"اخراجی‌ها" اکنون گفتن این حرف ها جزو خط قرمزهاست


به گزارش خبرنگار تبیان نشست مطبوعاتی "اخراجیها" پس از نمایش فیلم در سینما فلسطین برگزار شد و مهدی کرم پور اجرای این جلسه را بر عهده داشت. بخش هایی از حرف های این جلسه را در اینجا می خوانید:

مسعود ده‌نمکی که در نشست نقد و بررسی "اخراجی‌ها" با هیجان و حرارت زیادی صحبت می‌کرد، فیلم خود را تودهنی به روشنفکرها و متحجرهایی دانست که در راه ساخت و نمایش آن مانع‌تراشی می‌کنند.


مسعود ده نمکی:

- 20 سال پیش با این آدم ها زندگی کردم و خاطرات آنها را ساختم.

- از همه بازیگرانم عذرخواهی می کنم، شاید اگر در فیلم دیگری این بازی ها را داشتند، مورد توجه قرار می گرفت. یقین دارم در عالم هنر هم مانند سیاست باند بازی حاکم است. حیف شد که بازی ها و زحمت هنرمندان این فیلم دیده نشد.

- دموکراسی که می گویند یعنی همین. هر چه که مردم خوششان می آید، روشنفکران آن را مردود می کنند.

- مردم از فیلم جنگی بدشان نمی آید. از کلیشه های این فیلم ها خوششان نمی آید. کسانی فیلم های جنگی ساخته اند که آدم های جنگ را نمی شناختند و زیر کولر گازی می نشستند و می نوشتند. نگاه آنان کلیشه ای بود. در جبهه ترس کنار شجاعت، پیروزی کنار شکست، و عشق کنار تنفر بود. آدم های جنگ فرشته یا هرکول نبودند.

- این فیلمساز درباره میزان تاثیرگذاری این فیلم توضیح داد: "ای کاش مطبوعاتی ها بین مردم می آمدند. نسل سوم آمدند و با یکدیگر ارتباط برقرار کردند. دیدن جوی که برای دیدن این فیلم بین مردم وجود دارد، میزان اهمیت و جذابیت آن را مشخص می کند. به عقیده من، آنهایی این فیلم را نفی می کنند که جنگ را زیر کولر گازی دور از میدان نبرد دنبال کردند. در جبهه ترس در کنار شجاعت، پیروزی همگام با شکست و مبارزه در کنار عبادت وجود داشت. وقتی مردم تا چهار صبح در صف می ایستند تا فیلم را تماشا کنند، حتی خبر دارم جعفری جلوه همراه با خانواده خود تا ساعت یک بامداد در کنار خانواده اش پشت در سینما بود، اما موفق به تماشای فیلم نشد."

- اگر کسی قبل از من این فیلم را می ساخت، هیچوقت وارد حوزه سینمای دفاع مقدس نمی شدم.

- این فیلم افتخاری برای سینمای ایران است. آقای جعفری جلوه به همراه خانواده اش تا ساعت یک نصفه شب پشت در سینما برای دیدن این فیلم ایستاده بودند.

- فیلمنامه بیش از ده بار در طول دو سال بازنویسی شد.

- ده نمکی در پاسخ به اینکه فیلم 500 میلیون تومان هزینه داشته است، پاسخ داد: "در مورد مبلغ ساخت این فیلم حرف و حدیث های زیادی مطرح می شود. این در حالی است که برخی فیلم ها با بودجه های میلیاردی ساخته می شود. در این فیلم به شکسته شدن یک دوربین اشاره می کنند، در حالی که در برخی فیلم ها سر صحنه آدم ها کشته می شوند و هیچ کس اعتراض نمی کند. مسئله اینجاست که خیلی ها دوست ندارند این فیلم به نمایش دربیاید. آنها جنگ و آدم های آن را کلیشه ای می خواهند. در جنگ این نوع آدم ها بوده اند. وقتی شهید آوینی می گوید من از راه طی شده آمده ام، پیشینه ای دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. اما اکنون گفتن این حرف ها جزو خط قرمزهاست."

- نباید بازیگران را محدود کرد. در لحن و اجرای نقش باید دست بازیگر را باز گذاشت. تا جایی که فضا اجازه می داد در بیان دیالوگ ها آزاد بودند.

- من باز هم با آدم هایی مانند شریفی نیا (شخصیتش در فیلم اخراجی ها) مشکل دارم. همان حرف هایی را که داد می زدم، نوشتم و همان چیزهایی را که می نوشتم، فیلم ساختم.

- روزنامه نگاری و فیلمسازی برای من وسیله است نه هدف. اینها شغل من نیستند که روتین و روزمره شوند.

- وی تاکید کرد: "من خوشحالم فیلمی ساخته ام که مردم از آن استقبال کرده اند و تمام هدف من همین بود. اینکه من را به کار با لیبرال ها متهم می کنند و شریفی نیا متهم به کار کردن با چماقدارها می شود، مسئله مهمی نیست. من خوشحالم که توانستم هم به روشنفکرها و هم به متحجرها تودهنی بزنم. این افراد همان هایی هستند که سینما و شخصیت های دفاع مقدس را کلیشه ای می خواهند و با تفاوت در قصه ها و کاراکترها موافق نیستند. من زمانی حرف هایم را داد می زدم. زمانی رسید که آنها را نوشتم. در دوره ای دیگر مستند ساختم و حالا همان حرف ها را به فیلم تبدیل می کنم."

- من به داوران اعتراضی ندارم. از اول به آقای کاسه ساز گفتم این فیلم را در جشنواره شرکت ندهید. تقصیر آقای کاسه ساز شد.برای ساخت فیلم هزاران مشکل داشتیم. آقای کاسه ساز گفته اند این چیزها را نگو، اما من می گویم. همه را برای کار در این فیلم تخریب کردند. به آقای شریفی نیا گفتند با من کار نکند. به او گفتند تو چماق دار شده ای به من گفتند لیبرال شده ام.

- با این فیلم پوز متحجران و روشنفکران با هم خورد.

- باید فیلم را از همان ابتدا از بخش مسابقه خارج می کردیم. در بخش مسابقه فیلم اولی ها هم "اخراجی ها" حضور دارد. اگر در این بخش به من جایزه بدهند در جهت حمایت از بازیگران این جایزه را نخواهم گرفت.

- به فیلمسازان اولی می گویم که به من نگاه نکنید. طی کردن مراحل برای هر فیلمسازی لازم است. در ساختار باید تجربه داشته باشید.وظیفه دولت است که از فیلمسازان فیلم اولی حمایت کند. سینمای دیجیتال ریسک پذیری را بیشتر می کند.

- من در حال نگارش کتاب 50 جلدی از خاطرات 15 هزار آزاده هستم.

- ( در حالیکه عکس 3 در 4 یکی از شهدای جنگ را نشان می داد) مجید سوزوکی فیلم من، شهید مجید خدمت است. می خواهند این افراد را از تاریخ دفاع مقدس بیرون کنند. شما شهید آوینی کلیشه شده را می شناسید. او عاشق شده، روشنفکری را تجربه کرده تا در آخر سید اهل قلم شده اما الان در خط قرمز است.

- قبل از اینکه وارد مرحله ساخت فیلم شوم، فیلمنامه را به فیلمسازان مطلوب خودم دادم. مجبور شدم به تنهایی کارگردانی کنم. هیچکس حاضر نشد، مشاور کارگردانی به من بدهد.

- از کسی گله ندارم. اگر جایزه هم می دادند، نمی گرفتم. به بقیه عوامل فیلم ظلم کردند. این فیلم رنگ و بوی خاصی دارد و یک کار جدید است. هیچوقت در فیلم های جنگی از رنگ سربی در طراحی فضا و صحنه استفاده نشده. - برای ما همین بس که اخراجی واقعی هستیم. این همان استقلال است. تمام شصیت های فیلم نماینده یک طبقه بودند.

- این قصه را در ابتدا سعید دولی خانی و منوچهر هادی خواندند، اما احساس کردم آنها با فضای جنگ آشنا نیستندو داستان را به سمت یک فیلم اجتماعی می برند. به یوسفعلی میرشکاک گفتم من یک رمان از تو می خواهم امابا نوع نگاه ایشان فیلمنامه به سمت عرفان محض رفت. قرار نبود آنها فیلمنامه بنویسند، فقط می خواستم دیدگاه های آنها را اخذ کنم. در بخش طنز مشکل داشتم. فکر می کردم باید بیشتر به آن پرداخت شود. از پیمان قاسم خانی دعوت کردم و ایشان نقطه نظرات خودشان را آوردند. قصد منن این بود که تعداد زیادی در این پروژه شرکت داشته باشند.

- در این نشست که روز گذشته در هشتمین روز جشنواره فیلم فجر با حضور تعداد زیادی از مخاطبان سینمای ویژه رسانه های گروهی در سینما فلسطین برگزار شد، ده نمکی ضمن بیان این مطلب گفت: "فیلم اول، دوم، سوم ندارد. همه اینها برای من وسیله است. فیلمسازی هدف و شغل من نیست. از ابتدا که فیلمنامه نوشته می شد اثر وجهی قصه محور داشت و از ابتدا قرار بود قصه آدم ها را مطرح کنیم. نه اینکه توپ و تانک و جنگ را به تصویر بکشیم. ما سراغ آدم هایی رفتیم که قصه را بسازند."


حبیب اله کاسه ساز:

- ساخت فیلم های جنگی نسبت به فیلم های آپارتمانی پر هزینه است. تهیه امکانات نظامی سخت است. مبلغ قابل توجهی در حدود 500 تا 600 میلیون تومان هزینه شد. این پروژه با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شد. از جناب صفار هرندی، جعفری جلوه، ارتش جمهوری اسلامی، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد حفظ اثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، شهرک سینمایی دفاع مقدس و.. تشکر می کنم.

- نسل سومی ها با دفاع مقدس ارتباط نداشتند. خیلی سخت است که فیلمی بسازیم که نسل حاضر با دفاع مقدس ارتباط برقرار کند. به تصویر کشیدن فرهنگ دفاع مقدس، تکلیف است.


محمد رضا شریفی نیا:

- خوشحالم که این پروژه به کمال رسید.استقبال اینچنینی از یک فیلم دفاع مقدس در تاریخ سینمای ایران بی سابقه بوده. و این موضوع نشان می دهد که مردم ما تشنه لحظاتی هستند که در سینمای ایران به آنها کمتر پرداخته شده است.

- دوست داشتم برخی از شخصیت ها را در این فیلم تکرار کنم و ادامه بدهم. برخی از شخصیتهای فیلم در بعضی از موقعیت ها منحصر به فرد هستد.

- به اصرار آقای ده نمکی این نقش را بازی کردم، علاقمند نبودم که این نقش را بازی کنم. به خاطر ایشان بازی کردم.

- بخشی از فیلم در حدود 50 دقیقه حذف شده است. به دلیلی اینکه در سینمای ایران فیلمی نداریم که 150 دقیقه باشد، این بخش ها را حذف کردیم. در ادامه فیلم خبرنگاری که خانم مریلا زارعی نقش آن را بازی می کنند به دنبال شهدا و افرادی که در این جبهه حضور دارند می رود و سرنوشت آنها را پیگیری می کند. این فیلم بسیار زیبا است و امیدوارم شرایط نمایش آن فراهم شود.


سیدجواد هاشمی :

سیدجواد هاشمی در پاسخ به دلیل حضور خود در فیلم اعلام کرد: "این فیلم نخستین اثر دفاع مقدسی من است که در پایان شهید نمی شوم. به نظر من این فیلم آینه ای از افراد مختلفی است که در جبهه حضور پیدا می کردند و در فضای جبهه دچار تحول می شدند. من در جبهه دوستی داشتم که به "ابرام قمه" معروف بود. چون زمانی به قمه زنی می پرداخت. وی که نام واقعی اش ابراهیم محمدپور است در جبهه شهید شد. من به شدت به این دیالوگ فیلم اعتقاد دارم که همه باید بگویند مملکت مال همه است نه یک سری آدم خاص."


اکبر عبدی:

- 500 تومان دادم که به سربازی نروم.

- بچه های گروه همه شوکه هستند که نامشان در میان نامزدها نیست.

- جایزه اصلی را از دست تماشاگران می گیریم. - مسعود ده نمکی برخلاف جثه اش، آدم وزین، آرتیست و سرشار از اعتماد به نفس بود.

- اکبر عبدی که نقش بایرام را در فیلم دارد، راجع به این اثر گفت: "زندگی جلو دوربین یا صحنه دشوار است. من سعی کردم در این فیلم به جای بازی کردن، زندگی را تجربه کنم. به عقیده من جایزه اصلی فیلم را از دست سینماروها می گیریم. استقبال از "اخراجی ها" به اندازه ای است که برخی سینماهای جشنواره آن را چند بار پخش کردند. نمی دانم چرا با ده نمکی این کار را می کنند؟ آیا دنبال این هستند که محسن مخملباف دیگری ساخته شود که کشور خود را رها کرد و مجبور به کوچ شد؟"