تبیان، دستیار زندگی
«برنامه ریزی و اولویت بندی در حل دو مشکل اساسی رکود و بیکاری، شتاب حرکت برای تحقق اقتصاد مقاومتی را افزون تر خواهد کرد و این نکته مهم در این راه مهم و سرنوشت ساز است». این جملات فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان نظام است، مقامی که به عنوان ت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حلقه های مفقوده شتاب و تحقق اقتصاد مقاومتی

«برنامه ریزی و اولویت بندی در حل دو مشکل اساسی رکود و بیکاری، شتاب حرکت برای تحقق اقتصاد مقاومتی را افزون تر خواهد کرد و این نکته مهم در این راه مهم و سرنوشت ساز است». این جملات فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان نظام است، مقامی که به عنوان ترسیم کننده نقشه راه این مسیر و گردنه سخت، تاکیدات فراوانی به تمامی بخش های مرتبط برای رسیدن به خوداتکایی داشته اند.

باران جعفری - بخش اقتصاد تبیان
اقتصاد مقاومتی

به جرات می توان گفت اصلی ترین و بزرگترین و شاید از جهتی مهمترین حلقه مفقوده در تحقق و شتاب گیری شکوفایی درخت اقتصاد مقاومتی نبود برنامه ریزی و اولویت بندی در این مسیر است. برنامه ریزی اقتصادی فرآیندی است كه طی آن به صورت آگاهانه و ارادی برای حصول به اهداف مشخص اقتصادی مانند ایجاد تغییرات مطلوب در متغیرهای كلان اقتصادی مانند تولید ناخالص ملی، مصرف، پس انداز، سرمایه گذاری و ... تصمیم گیری می شود.
به عبارتی دیگر، هر برنامه اقتصادی در واقع مجموعه ای از عملیات اقتصادی را در برمی گیرد كه به طور متمركز آنها را هماهنگ و در جهت دستیابی به اهداف مشخص اقتصادی جامعه، هدایت می كند.
اولویت بندی مسئله ای بسیار مهم و حائز اهمیت است که طی آن با اولویت بخشی به طرح ها و امور در سطوح مختلف اعم از کلان، راهبردی و استراتژیک و در بازه های زمانی مختلف شامل کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت می توان شرایطی مطلوب و همچنین با نگاه هوشمندانه و دقیق موانع موثر و بزرگی را در این مسیر رفع کرد.
نکته ای که رهبر انقلاب به کرار طی سخنرانی های مختلف به آن اشاره داشته و فرمودند: کشور بدون اقتصاد مقاومتی رشد نخواهد کرد، مشکلات اقتصادی اش برطرف نخواهد شد، بلکه گرفتاری هایش روزبه روز بیشتر خواهد شد، اگر ما اقتصاد مقاومتی را عمل نکنیم. بنده از برادران عزیزمان در دولت درخواست کردم که یک قرارگاه اقتصاد مقاومتی تشکیل بدهند؛ فرماندهی برایش بگذارند.

رهبر معظم انقلاب با استفاده از این واژه ها مسئولین را متوجه این امر مهم می کنند که جایگاه هر فعالیت اقتصادی در عرصه وسیع کشور باید در جدول اقتصاد روشن و مشخص بوده و نظم آنچنان فراگیر باشد که هر حرکت و بازخورد اقتصادی در مکان خود و طی چینش مشخص نقشه جامع اقتصادی مقاومتی مورد نظر از پیش تعیین شده را تکمیل کنند

جنگ است دیگر؛ جنگ اقتصادی جنگ است؛ حالا در آن توپ و تیر و تفنگ نیست امّا ابزارهای خطرناک تر از توپ و تفنگ وجود دارد. یک جنگ است، قرارگاه لازم دارد، قرارگاه هم فرمانده لازم دارد. ما پیشنهاد هم کردیم، قبول هم کردند، کارهایی هم دارد انجام میگیرد؛ منتها باید این کارها محسوس بشود، باید اینها دیده بشود. فعّالیّتهای دولتی -فرض کنید فلان معامله ای که در فلان جا انجام میگیرد- باید مشخّص بشود که این کجای اقتصاد مقاومتی قرار میگیرد؛ این را ما به مسئولین عزیزمان تذکّر دادیم که فلان جا شما دارید فلان چیز را می خرید یا فلان چیز را معامله می کنید، خیلی خب، در صحنه ی عرصه ی اقتصاد مقاومتی، این معامله در کجای این جدول عظیم قرار میگیرد؛ باید مشخّص بشود. یعنی معیار همه ی کارهای اقتصادی، فعّالیّتهای اقتصادی ما بایستی برنامه ی عظیم و همه جانبه ی اقتصاد مقاومتی باشد.
همانطور که از این فرمایشات پیداست افسارگسیختگی در عرصه اقتصادی محصول و نتیجه عدم برنامه ریزی و همچنین عدم اولویت بندی است. واژه هایی همچون جنگ، قرارگاه و فرمانده مهمترین تصوراتی را که به اذهان متبادر می کند نظم و انجام کار به شکل صحیح و انسجام است، رهبر معظم انقلاب با استفاده از این واژه ها مسئولین را متوجه این امر مهم می کنند که جایگاه هر فعالیت اقتصادی در عرصه وسیع کشور باید در جدول اقتصاد روشن و مشخص بوده و نظم آنچنان فراگیر باشد که هر حرکت و بازخورد اقتصادی در مکان خود و طی چینش مشخص نقشه جامع اقتصادی مقاومتی مورد نظر از پیش تعیین شده را تکمیل کنند.
از سوی دیگر دو مشکل رکود و بیکاری از جمله مسایل مهمی است که دولت تدبیر و امید وعده های بسیاری را پیرامون آن داده است و مدعی حرکت در جهت رفع آن ها است. دولت امیدوار بود با به نتیجه رسیدن مذاکرات و فتح باب در مسئله تحریم ها و از سرگیری مناسبات اقتصادی با کشورهای دیگر بتواند معضل رکود را مرتفع کند و بالتبع آن با رفع مشکل رکود و چرخش در زمینه تولید مشکلات ایجاد اشتغال و بیکاری نیز رفع گردد، اما به نظر می رسد تاکنون نتوانسته است قدم هایی در خور توجه نسبت به این مسایل بردارد تا جایی که در ماه های پایانی سال 94 شاهد تذکر کتبی یکصد نماینده مجلس به رییس جمهور و وزیر اقتصاد بودیم، 100نفر از نمایندگان در تذکری به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد عنوان کردند: رکود عمیق و بی سابقه حاکم بر اقتصاد کشور منجر به تعطیلی اکثر بخش های اقتصادی شده و تنها راه حل آن اقدام عملی دولت برای اجرای عملی سیاست های اقتصاد مقاومتی است. شاید بتوان گفت با خبرهایی که این روزها از تعطیلی کارخانجات مختلف صنعتی بزرگ و کوچک می رسد معضل بیکاری افزایش بیشتری داشته که خود نشان دهنده رکود خطرناک در اقتصاد می باشد.
حال سوال اساسی اینجاست که آیا زمان آن فرا نرسیده است که دولتمردان محترم با نظام دقیق و برنامه ریزی هوشمندانه و اولویت بندی صحیح بدور از سیاسی کاری و در راستای اهداف نظام و شکوفایی اقتصادی که قطعا با تحقق اقتصاد مقاومتی به نتیجه می رسد گام های اساسی بردارند؟