تبیان، دستیار زندگی
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت 14 تیر، نکوداشت روز قلم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلم نویسندگان منصف وجویای حقیقت، ضامن تداوم سلامت قدرت حاکمان است

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  به مناسبت 14 تیر، نکوداشت روز قلم

بخش ادبیات تبیان

علی جنتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت ۱۴ تیر، نکوداشت روز قلم، تاکید کرد: قلم نویسندگان منصف و جویای حقیقت، پشتوانه و ضامن تداوم سلامت قدرت حاکمان است.

در بخشی از این پیام آمده است: این روز تنها به نویسندگان کتاب اختصاص ندارد بلکه اندیشیدن و سپس نوشتن، بنیان همه هنرها است. شاید تصور شود که تنها نویسندگان، مترجمان و روزنامه نگاران در جرگه اهل قلم قرار دارند اما به خوبی روشن است که اثر خوب نمایشی یا سینمایی نیز حاصل اندیشه ناب و قلم توانای کسی است که فیلمنامه یا نمایشنامه را می نویسد یا یک اثر فاخر موسیقایی حاصل اندیشه و مطالعه و آفرینش آهنگساز، نوازنده و خواننده است و از این منظر روز قلم به همه اصحاب و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و همه پدیدآورندگانی که آثار قلمی و ثمره اندیشه شان منجر به آفرینش یک اثر ناب و تاثیرگذار فرهنگی یا هنری می شود، تعلق دارد.

جنتی در بخش دیگری از این پیام تاکید کرده: در نخستین ارتباط وحیانی پیامبر اکرم (ص) با مبدا هستی، سخن از قلم به میان می آید. قلم از منظر قرآن، سمبل  تفکر و آگاهی بشر است و سوگند خداوند به نام قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است. از صاحب قلم به دلیل همین رسالت مقدسی که بر عهده دارد انتظار می رود از قلم خویش بسیار مراقبت داشته و در خلق آثار خود انصاف و عدالت را رعایت کند. وقتی پیامبر اسلام (ص) مرکب قلم دانشمندان را از خون شهیدان برتر می داند ارزش و اعتبار قلم و صاحبان آن بیش از پیش روشن می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این پیام اشاره کرده است: رو قلم بهانه ای است برای یادآوری منزلت، قداست و حرمت قلم و صاحبان آن و تجلیل و قدردانی از تمام فرهنگ مداران و آفرینندگانی که گوهر عمر خویش را برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در طبق اخلاص نهاده اند.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: قلم نویسندگان منصف و جویای حقیقت، پشتوانه و ضامن تداوم سلامت قدرت حاکمان است و لذا باید آن را ارج نهاد و در حمایت از آن کوشید. ضمن سپاس فراوان به درگاه خداوند متعال که به ما توفیق خدمت به اهل قلم را عنایت فرمود، این روز نمادین را به تمامی اهالی فرهنگ و هنر و رسانه تبریک می گویم و امیدوارم بتوانیم قدردان گوشه ای از تلاش های بی شائبه آنان باشیم.


منبع: مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .