تبیان، دستیار زندگی
رازی كه دویست سال خاموش مانده بود، بالاخره توسط دانشمندان فاش شد. محققان برخلاف تصوری كه تا امروز رایج بود، مبنی بر این كه دلیل مرگ پادشاه ماجراجوی فرانسوی، مسمومیت با آرسنیك بوده، دریافته‌اند كه ناپلئون بناپارت (NAPOLEON B...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قاتل ناپلئون هم سرطان بود


رازی كه دویست سال خاموش مانده بود، بالاخره توسط دانشمندان فاش شد.

محققان برخلاف تصوری كه تا امروز رایج بود، مبنی بر این كه دلیل مرگ پادشاه ماجراجوی فرانسوی، مسمومیت با آرسنیك بوده، دریافته‌اند كه ناپلئون بناپارت (NAPOLEON BONAPARTE)از سرطان معده درگذشته است.

ناپلئون در پنجم ماه مه سال1821 میلادی در جزیره «سنت هلن» واقع در جنوب آتلانتیك در حالی كه تبعید بود و در سن 52 سالگی فوت كرد.

طرفداران نظریه ی مسمومیت ناپلئون معتقدند كه در موهای ناپلئون پس از مرگ وی آرسنیك كشف شده است.

متخصصان سوئیسی می‌گویند: در موهای ناپلئون سال‌ها قبل از مرگ وی نیز چنین ماده‌ای كشف شده بود. در آن زمان از این ماده شیمیایی برای تطهیر ظروف مخصوص شراب استفاده می‌شد و معروف است كه ناپلئون شراب خوار قهاری بود.

البته فرضیه‌های دیگری هم در زمان‌های مختلف مطرح بود. از قبیل این‌كه او را با آرسنیك مسموم كرده‌اند؛ یا اینكه ناپلئون به‌دلیل ابتلا به بیماری سوزاك، آرسنیك را به‌عنوان دارو مصرف می‌كرده است.

اما تحقیقات جدید براساس نتایج به دست آمده از كالبد ‌شكافی نشان می‌دهد كه مرگ ناپلئون در اثر سرطان معده بوده و به این ترتیب نظریه‌های مربوط به قتل عمد ناپلئون رد می‌شود.

سابقه ی خانوادگی ابتلا به سرطان، در خانواده ی بناپارت حاكی از آن است كه پدر ناپلئون نیز در اثر سرطان درگذشته بود. این یعنی سرطان‌های خانواده بناپارت، به‌دنبال زخم‌های تولید شده توسط باكتری‌های ایجادكننده ی زخم‌های گوارشی ایجاد شده است.

روبرت جن‌تا - محقق دانشگاه تگزاس- می‌گوید: «حتی در حال حاضر با توجه به جراحی‌های پیشرفته و روش‌های شیمی‌درمانی نوینی كه وجود دارد، سرطان‌های دستگاه گوارش از سرطان‌های كشنده محسوب می‌شوند، به خصوص اینكه نوعی از سرطان معده كه ناپلئون به آن دچار بوده، نوع اولیه و بسیار كشنده ای بوده است، چنانكه این سرطان علاوه بر دستگاه گوارش، سایر ارگان‌های داخلی بدن او را نیز درگیر كرده بود.»

براساس نتایج اتوپسی، توده‌ای كه دستگاه گوارش ناپلئون را درگیر كرده بود، حداقل 10 سانتی‌متر طول داشته است. محققان معتقدند كه تنها براساس اندازه ی این زخم‌ها می‌توان پیش‌بینی كرد كه این تومورها بدخیم و سرطانی بوده‌اند.

البته پیش از این هم، پزشكان و محققان یك دانشگاه سوئیس ادعا كرده بودند كه ناپلئون به دلیل ابتلا به سرطان معده فوت كرده است. آنها اضافه وزن و گشادی شلوار ناپلئون قبل از مرگش را دلیل این مسئله می‌دانستند. آنها استدلالشان این بود كه وزن ناپلئون سال‌ها 67 كیلوگرم بوده، اما یك سال قبل از فوت ناگهان وزن وی به بیش از 90 كیلوگرم رسید و یك ماه قبل از فوتش حدود 14 كیلو كاهش وزن پیدا كرد.

منبع : همشهری


*مطالب مرتبط در این سایت :

سرطان چیست؟

سرطان معده

نقطه ی شروع شیمی درمانی سرطان

رژیم غذایی در سرطان ها

پیشگیری از سرطان با تغذیه ی مناسب ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم ) و ( قسمت سوم )

اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از سرطان

زنجبیل و فلفل سرطان های مرگبار را درمان می‌کنند

رژیم غذایی کشورهای حاشیه مدیترانه خطر سکته و سرطان را کاهش می دهد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.