تبیان، دستیار زندگی
ابتدا به تعریف و معرفی انرژی تجدید پذیر و ناپذیر پرداختیم. انرژی های تجدید ناپذیر و انواع آن از قبیل: سوخت های فسیلی، نفت، گاز، انرژی هسته ای و انرژی تجدیدپذیر و انواع آن از قبیل: انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی، انرژی باد، انرژی جزر و مد، انرژی آبی....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آب گرم کن خورشیدی، دستاورد برتر متوسطه دوره اول پژوهش سرای خوارزمی

آب گرم کن خورشیدی، دستاورد برتر پژوهش سرای خوارزمی


یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید .
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
 
مقطع: متوسطه دوره اول
موضوع: آب گرم کن خورشیدی
نام مدرسه: پژوهش سرای خوارزمی
نام استاد: خانم سارا علی رحیمی
دانش آموزان: غزل آذرشب، بشری عزیزیان، مریم پوربیرقی، زهرا اکرمی

چکیده:

ما در این پروژه ابتدا به تعریف و معرفی انرژی تجدید پذیر و ناپذیر پرداختیم.

انرژی های تجدید ناپذیر و انواع آن از قبیل: سوخت های فسیلی، نفت، گاز، انرژی هسته ای  و

انرژی تجدیدپذیر و انواع آن از قبیل: انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی، انرژی باد، انرژی جزر و مد، انرژی آبی
در مورد تولید انرژی و گرما در خورشید و اینکه چطور این انرژی و گرما تولید می شود تحقیقاتی کردیم که به نتیجه های خوبی رسیدیم.

مستندی در رابطه با انرژی خورشید و اینکه خورشید این انرژی عظیم را چطور ایجاد می کند و نحوه شکل گیری ساختار مرکزی خورشید را دیدیم. انواع آب گرم کن های موجود و ساختار و نحوه کار کردن هر کدام را بررسی کردیم و آب گرمکن خورشیدی را بیشتر و بهتر تحقیق کردیم. قرار شد برای انجام آزمایش وسایلی تهیه کنیم و به کلاس بیاوریم و با دوستانمان تحقیقات بیشتری کنیم که کدام نوع آب گرم کن خورشیدی بهتر کار می کند. آب گرم کن تخت یا لوله ای؟!


سپس هر کدام از دو نوع آب گرم کن را داخلشان را پرآب کردیم و در مقابل نور خورشید قرار دادیم. روش های انتقال گرما: رسانش، تابش، همرفت که با این آب گرم کن ها بررسی کردیم و به نوشتن فرمول های هر کدام پرداختیم که بهتر بتوانیم تصمیم گیری کنیم. نتیجه ای که ما به دست آوردیم این بود که ساخت آبگرمن به روش لوله ای بهتر بود. از آنجایی که دانش آموزان لوله هایی که برای آب گرم کن استفاده می شد را نمی دانستند از چه جنسی باشد.

آب گرم کن خورشیدی، دستاورد برتر پژوهش سرای خوارزمی

قرار شد لوله هایی از جنس مس، آلمینیوم، آهن به طول نیم متر از هر کدام آورده شود برای اینکه متوجه شوند برای ساختن آب گرم کن کدام لوله بهتر و سریع تر گرما را منتقل می کند. در عین حال باید حواسمان می بود که آب بندی انتهای لوله ها برای ریختن آب در داخل آن ها را به خوبی انجام دهیم. وقتی آب را در لوله های مسی، آلمینیومی و آهنی ریختیم.

سپس در مقابل نورخورشید قرار دادیم و دما را در بازه های زمانی مختلف اندازه گیری می کردیم. یکی از راه هایی که باعث می شد گرمای بیشتری ذخیره کنیم رنگ مشکی بود بنابراین به  سیاه کردن لوله ها با رنگ مشکی پرداختیم و به ریختن آب در داخل آن ها و قرار دادن در مقابل نور خورشید پرداختیم که موفقیت آمیز بود سپس دوباره دربازه های زمانی مختلف دما را اندازه گیری کردیم.


نتیجه گیری دانش آموزان به اینجا رسید که لوله های مسی با رنگ مشکی بهترین لوله برای ساخت آب گرم کن هستند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی