تبیان، دستیار زندگی
با شروع فصل گرما زنان و مردان به سمت لباس های تابستانه روی می آورند، اما این بار زنان، مانتوهای جلوباز و آستین های کوتاه را برای خرید تابستانه خود انتخاب می کنند وهمیشه با ترس از گشت ارشاد در خیابان ها قدم می زنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مانتو هایی که هرروز باز تر می شوند

با شروع فصل گرما زنان و مردان به سمت لباس های تابستانه روی می آورند، اما این بار زنان، مانتوهای جلوباز و آستین های کوتاه را برای خرید تابستانه خود انتخاب می کنند وهمیشه با ترس از گشت  ارشاد در خیابان ها قدم می زنند.

بخش اجتماعی تبیان
مانتو

این روزها برای خرید مانتو به دا خل هر مغازه ای که بروید 2 مدل بیشتر از بقیه مدل ها جلب توجه می کنند؛ یک مدل دکمه دارد اما آستین کوتاه است یک مدل دیگر نیز وجود دارد دکمه ندارد و آستین آن نیز کوتاه است. مشتریان این مغازه ها و مانتوها دختران و زنانی هستند که تقریبا ظاهر و لباسشان، شبیه همان مانتوهایی است که در بیشتر مغازه ها موجود است.

طراحی خاص به دلیل وجود مشتری بیشتر

پریسا دختری است که در یکی از صفحات شبکه های اجتماعی به کار طراحی مانتو مشغول است. پریسا در خصوص وضعیت عجیب طراحی این روزهای مانتوها در کشور  به خبرنگار برنا گفت: با شروع فصل تابستان مانتوهای نخی جلوباز را طراحی می کنیم و این مدل مانتوها بیشتر به سلیقه دختران شبیه است و ماهم به دلیل فروش بیشتر در فصل تابستان با سلیقه  مشتری ها طراحی می کنیم.
وی ادامه داد: تقاضا برای مانتوهای دکمه دار و جلو بسته بسیار کم است و طراحان ما هم در فصل تابستان بیشتر مانتوهای نخی جلو باز است.

پوشیدن مانتو دکمه دار از ترس گشت ارشاد

با شروع فصل تابستان مانتوهای نخی جلوباز را طراحی می کنیم و این مدل مانتوها بیشتر به سلیقه دختران شبیه است و ماهم به دلیل فروش بیشتر در فصل تابستان با سلیقه  مشتری ها طراحی می کنیم

دختر جوانی که در مغازه مانتو فروشی در حال انتخاب مانتو بود به خبرنگار برنا، گفت: مانتویی بلند با رنگ شاد و تابستانه و بدون دکمه می خواهم؛ مانتوی بدون دکمه را بیشتر دوست دارم و تقریبا درهمه فصل ها مانتو و یا پالتوهای جلو باز می پوشم؛ حتی اگر مدل دیگری از این مانتوها را بخواهم در بازار وجود ندارد.
آهو دخترجوان دیگریست که  به سراغش رفتم تا از سلیقه و انتخابش بپرسم، او گفت: مانتوی جلو باز و خنک را برای تابستان می پسندم ولی به خاطرترس از گشت ارشاد همیشه مانتوهای پوشیده انتخاب می کنم تا وقتی در خیابان تردد می کنم با برخورد گشت ارشاد مواجه نشوم، چرا که دغدغه های روزمره ام زیاد است و دلم نمی خواهد به  بهانه حجاب نامناسب نیز برایم مشکل ایجاد شود. البته این را هم بگویم جدیدا مانتوهای جدیدی مد شده است که با آنکه جلو باز است اما به علت بلند بودن می توانیم در صورت مشاهده گشت ارشاد به سرعت جلوی مانتو خود را ببندیم و به نوعی گشت ارشاد را گمراه کنیم در حالی که لباس مطبوع خود را به تن کرده ایم.
وی ادامه داد: البته باید این را هم درنظر گرفت که برای یافتن مانتوهای ساده باید مدت زیادی را صرف گشت وگذار در خیابان های شهر کنم؛ زیرا مانتوهای دخترانه ای که پوشیده باشد بسیار کم شده و با نام های مانتو دانشجویی و اداری وارد بازار می شود.
پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) در گوشه کنار خیابان های پرتردد مستقر هستند اما هیچ تغییری در نوع پوشش دختران ایجاد نکرده اند. شاید این بهترین دلیل برای نا موفق بودن این روش باشد. طراحان لباس، مغازه های مانتو فروشی و پلیس هیچ کدام به وضعیت پوشش زنان رسیدگی نکرده اند. تاثیر فیلم های ماهواره ای و وجود خلاهای فکری مختلف از جمله عواملی است که زنان را به پوشیدن لباس های نامتعارف ترغیب می کند.
اکنون زمان آن رسیده است که پلیس و دستگاه های اجرایی و نظارتی به فکر فرهنگ سازی در جامعه باشند و دست از روش های ضربتی بردارند تا شاید در سال های آینده وضعیت از این بدتر نشود و در خیابان شاهد پوشش هایی متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی باشیم البته در کنار دستگاه ها نقش خانواده نیز نباید فراموش شود.


منبع: خبرگزاری برنا