تبیان، دستیار زندگی
یخچال وسیله ای است که گرما را از جسم سرد به جسم گرم منتقل می کند. اگر جسم سردی را کنار جسم گرم قرار دهیم گرما خود به خود از جسم سرد به جسم گرم منتقل نمی شود! جسم سرد هیچگاه گرما از دست نمی دهد و سرد تر نمی شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مینی یخچال

دستاورد برتر متوسطه دوره اول پژوهشسرای خوارزمی

مینی یخچال، دستاورد برتر متوسطه دوره اول

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
 
مقطع: متوسطه دوره اول
موضوع: بررسی عملکرد یخچال و ساخت دست سازه ی مینی یخچال
نام مدرسه: پژوهشسرای خوارزمی
نام استاد: خانم زهرا غدیری
دانش آموزان: مهدیه آخوندی، ریحانه رفیعی، ساغر سعیدی، عسل خزایی

چکیده:

یخچال وسیله ای است که گرما را از جسم سرد به جسم گرم منتقل می کند. اگر جسم سردی را کنار جسم گرم قرار دهیم گرما خود به خود از جسم سرد به جسم گرم منتقل نمی شود! جسم سرد هیچگاه گرما از دست نمی دهد و سرد تر نمی شود. برای انجام این کار یخچال باید انرژی مصرف کند.

به طور کلی اجزای یخچال به دو دسته ی مکانیکی و الکتریکی تقسیم می شوند.

- مکانیکی مانند اجزای داخل کمپرسور ( سیلندر، پیستون و...)
- الکتریکی مثل موتور که وظیفه به حرکت دراوردن قسمت مکانیکی را بر عهده دارد.


بخش های اصلی سیستم خنک کننده یخچال عبارتند از:

- لوله های شبکه فلزی پشت یخچال (کندانسور یا رادیاتور)
- محفظه خنک کننده یا سردخانه یا جایخی (اِواپراتور)
- موتور (کُمپرِسور)
- سایر لوله ها و مجراهای یخچال
مینی یخچال، دستاورد برتر متوسطه دوره اول

اساس کار یخچال

با روشن شدن موتور پیستون کمپرسور در داخل سیلندر به حرکت در می آید و مرتباً گاز را از طریق لوله برگشت می مکد و با فشار وارد لوله رفت می نماید. فشار وارده بر گاز آن را وارد رادیاتور (کندانسور) می کند، که در پشت یخچال قرار دارد. بر اثر فشار زیاد گاز گرم می شود در کندانسور مقداری از حرارت گاز کاسته می گردد. برای انتقال بهتر گرمای گاز، باید فاصله رادیاتور تا دیواره حدود 25 سانتی متر باشد.
سپس گاز سرد شده با عبور از فیلتر (درایر) کاملاً خشک شده و چون لوله خروجی فیلتر و پس از آن سطح مقطع لوله مویین بسیار کم است گاز تحت فشار زیادی قرار گرفته و به حالت مایع می شود.


در این حالت دمای آن نیز زیاد می شود. با عبور از لوله مویین گاز وارد لوله های اواپراتور (جا یخی) می شود، و چون سطح مقطع جدید به مراتب بیشتر از سطح مقطع لوله مویین است شروع به تبخیر نموده و به علت فرایند تبدیل مایع به گاز تولید سرما می کند.
فشار کمپرسور، گاز را از طریق اواپراتور عبور داده و از خروجی اواپراتور توسط لوله ای به لوله برگشت کمپرسور می رساند. این عمل مادامی که یخچال سرد شود ادامه می یابد.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی