تبیان، دستیار زندگی
حائز اهمیت آن که ملکه انگلیس ، در این موضوع بسیار مهم از هرگونه اظهار نظرِ له یا علیه عضویت در اتحادیه اروپا خودداری و سکوت اختیار کرده است. اما هیچکس . . .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکوت ملکه انگلیس

حائز اهمیت آن که ملکه انگلیس ، در این موضوع بسیار مهم از هرگونه اظهار نظرِ له یا علیه عضویت در اتحادیه اروپا خودداری و سکوت اختیار کرده است. اما هیچکس . . .

فرآوری: ع. امانی - بخش سیاست تبیان

ملکه انگلیس ، بریتانیا ، خروج بریتانیا ، اتحادیه اروپا ، سونامی ، دیوید کامرون ، نخست وزیر ، مهاجرت

رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نتیجه آن ، طی چند روز گذشته به سرعت تبدیل به یک سونامی شده که نه تنها بریتانیا بلکه اکثر کشورهای جهان را گرفتاربه خود کرده است.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، اتفاق بسیار مهمی است. شاید به اهمیت تشکیل اتحادیه اروپا. این حادثه قطعا تاثیرات بسیار مهمی بر بریتانیا،  اروپا و همه جهان خواهد داشت. این اتفاق، سرآغازی برای اتفاقات و حوادث مهمی خواهد بود که تاثیراتش تنها به حوزه اقتصاد و سیاست خلاصه نخواهد شد بلکه تبعات آن می تواند نقشه جهان را تغییر دهد. بررسی و پیش بینی تاثیرات این رفراندوم بر جهان، اروپا، خاورمیانه و ایران، بسیار مهم و استراتژیک است و می تواند هدایتگر گام های آینده باشد.

رفراندوم بریتانیا

نتیجه این رفراندوم برخلاف همه انتظارات و پیش بینی ها بود. این نشان می دهد از این پس حتی در جامعه توسعه یافته،  محافظه کار، سنتی مدرن و قابل پیش بینی مثل بریتانیا هم اتفاقات برخلاف پیش بینی ها در انتخابات ها روی خواهد داد.

دیوید کامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار و جرمی کوربین رهبر حزب کارگر به ماندن رای داده بودند و از این گزینه حمایت می کردند. کامرون استعفا داد و جرمی کوربین هم برای کناره گیری تحت فشار است.

این باعث می شود از این به بعد خوش بینی های گذشته را کناری بگذاریم و درباره قدرت گرفتن راست افراطی و تندروها در دیگر کشورهای اروپایی و فردی مانند ترامپ در امریکا نیز نگران باشیم. رفراندوم بریتانیا و نتیجه شگفت آور آن باعث می شود درباره انتخابات آینده ریاست ایالات متحده آمریکا نگران شویم.
از یک سو اردوگاه ترامپ و حامیانش در نتیجه رفراندوم بریتانیا، روحیه گرفته اند و امیدوارند آنچه در بریتانیا روی داد در ایالات متحده هم تکرار شود. از سوی دیگر ممکن است به دلیل نتیجه رفراندوم بریتانیا، توجه بخش های خاموش و ساکت جامعه امریکا جلب شود و آنها را به سمت صندوق های رای بکشاند و مانع از پیروزی ترامپ و حامیانش شوند. ترامپ قبل از این از خروج بریتانیا حمایت کرده بودو از بریتانیایی ها خواسته بود این گزینه را در پیش بگیرند.

نکته مهم اینجاست که وضعیت بریتانیا از نگاه بیرونی بعد از برگزیت، می توان برای سایر انتخابات ها در کشورهای اروپایی و امریکا تعیین کننده باشد.
اگر بریتانیا بعد از خروج از اتحادیه اروپا، با شرایط بهتری روبه رو شود امکان قدرت گرفتن راست های افراطی بیشتر می شود و در غیراین صورت، این زمینه ای برای عقب راندن آنها خواهد شد.

البته گروهی از طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر این باورند که نخست وزیر جدید می تواند دسترسی به بازار اروپا را همراه با تشدید کنترل های مرزی داشته باشد. ولی معلوم نیست که اتحادیه اروپا با این مساله موافقت کند.

با توجه به شرایط موجود و اظهار نظرها و اتفاقاتی که پس از اعلام خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روی داده، تاکنون این اتفاق، به ضرر اقتصادی - سیاسی بریتانیا بوده است. باید نوجه داشت که پس از این نتیجه گیری ، ارزش پوند واحد پول ملی بریتانیا 10 درصد کاهش یافته و رتبه اعتباری این کشور کم شده است و در واقع بریتانیا با خروج از اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی و سیاسی تضعیف می شود.

نتیجه رفراندوم نشان داد در میان مردم بریتانیا درباره موضوع مهم و سرنوشت سازی چون ماندن یا نماندن در اتحادیه اروپا، شکاف و اختلاف نظر بزرگی وجود دارد. براساس نتایج موجود، در میان 4 منطقه تشکیل دهنده بریتانیا یا پادشاهی متحده (انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز)، اکثریت مطلق در مناطق اسکاتلند و ایرلند شمالی به علاوه شهرهای لندن و منچستر به ماندن رای دادند و اکثریت مطلق در دو منطقه انگلیس و ولز به خروج رای دادند.
حالا دولت های منطقه ای اسکاتلند و ایرلند شمالی می گویند که آنها خواهان باقی ماندن در اتحادیه اروپا هستند.

در نتیجه، اسکاتلندی ها به سمت برگزاری رفراندوم جدید برای استقلال از بریتانیا خواهند رفت. آنها قصد دارند با کسب استقلال از بریتانیا، به عنوان یک کشور، مستقل و عضو سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا شوند.

اتحادیه اروپا و خاورمیانه
حملات مسلحانه و تروریستی در اروپا و به دنبال آن ناامنی ها و احساس ناامنی در این منطقه. حملات تروریستی که در مناطق مختلف اروپا به وسیله شهروندان مهاجر تبار اروپایی انجام شده اند. شهروندانی که با ناامنی ها و جنگ داخلی در خاورمیانه در ارتباط بوده اند.
ورود سیل مهاجران از خاورمیانه و شمال آفریقا به اروپا. این روند مرزهای اروپا را به هم ریخته و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تحت فشار شدید اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرار داده است. خروج بریتانیا در اتحادیه اروپا در سال 2016 یکی از نتایج بهار عربی است که از سال 2011 در شمال افریقا و خاورمیانه آغاز شد و تبعات آن همچنان دامنگیر جهان است.

بحران ناامنی و پناهجویان در اروپا نتیجه مستقیم ناامنی و بی ثباتی ها در جنگ داخلی عراق و سوریه است که همچنان ادامه دارد. جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا یکی از تبعات ادامه انسان کشی در خاورمیانه است. این اتفاق در نتیجه انتخاب نقش تماشاچی از سوی جامعه جهانی در برابر تحولات خون بار و ادامه انسان کشی ها در سوریه است.

تغییر حکومت
دیوید کامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه کار (حزب حاکم) و جرمی کوربین رهبر حزب کارگر به ماندن رای داده بودند و از این گزینه حمایت می کردند. کامرون استعفا داد و جرمی کوربین هم برای کناره گیری تحت فشار است.

در هر دو حزب،  اقلیتی از اعضای درجه دوم،  از ایده جدا شدن حمایت می کردند. حامیان اصلی این ایده،  نه در احزاب اصلی که در احزاب کاملا خارج از قدرت هستند و در راس آنها حزب استقلال. حزب نزدیک به راست افراطی ملی گرا. کابینه بعدی بریتانیا با حضور شخصیت ها و فعالان حامی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا شکل می گیرد که اکثر آنها دارای افکار و ایده ها و نظرات نزدیک به راست افراطی هستند و این موضوع برای بریتانیا، اروپا و جهان بسیار خطرناک است.

نتیجه
این رفراندوم نشان دهنده شکاف های خطرناک در جامعه بریتانیا بود. میان منطقه انگلیس و ولز از یک سو و مناطق اسکاتلند و ایرلند شمالی از سوی دیگر. میان شهرهای بزرگ لندن و منچستر و شهرهای کوچک. آنچه که در این رفراندوم تعیین کننده بود حضور تمام عیار حامیان خروج و حضور کمرنگ حامیان ماندن بود که درس عبرتی برای سایر کشورهاست.
حائز اهمیت آن که ملکه انگلیس ، در این موضوع بسیار مهم از هرگونه اظهار نظرِ له یا علیه عضویت در اتحادیه اروپا خودداری و سکوت اختیار کرده است. اما هیچکس دلیل این سکوت را تابحال نفهمیده است. اینک باید منتظر بمانیم تا شاید سکوت ملکه شکسته شود.


منایع : خبرگزاری تسنیم / سایت تحلیلی خبری عصر ایران