تبیان، دستیار زندگی
در مطلب پیش نکاتی در رابطه با جمع بندی مطالعات در روز های باقی مانده تا آزمون سراسری متذکر شدیم. در این مقاله به موارد تکمیلی خواهیم پرداخت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکات مهم دوره جمع بندی مطالعه تا آزمون سراسری (2)

در این مطلب برای جمع بندی بهتر و نتیجه گیری مناسب دوران باقی مانده تا کنکور به شما پیشنهاداتی ارایه می گردد تا از روش مطالعه، آزمون و تحلیل به صورت مفید استفاده کنید.....

رمضان، ماهی پر از برکت برای کنکوری ها

در مطلب پیش نکاتی در رابطه با جمع بندی مطالعات در روز های باقی مانده تا آزمون سراسری متذکر شدیم. در این مقاله به موارد تکمیلی خواهیم پرداخت...

16- افرادی که قبل از عید، مطالعه خوبی نداشته اند، حتماً به خاطر داشته باشند که بهتر است به جای فکر و دغدغه درس های عقب مانده، به این فکر کنند که چگونه می تواننند به حد ایده آل خودشان برسند و مطمئن باشند که با مدیریت درست زمان در این روزها به راحتی می توانند نتیجه ای راضی کننده از تلاش خود بگیرند. زیرا تجربه نشان داده است که هیچ تلاشی بی ثمر نیست.


17- مباحث مهم تر را به دفعات مرور کنید.


18- سعی کنید که در نیمه اول تیر ماه حتماً دوره و مرور کردن و تست زدن را به اتمام برسانید تا بتوانید اقدامات یک هفته مانده به کنکور را انجام دهید.


19- سعی کنید که دست کم یازده ساعت و در نهایت سیزده ساعت در روز درس بخوانید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، علتش آن است که وقت تلف می کنید نه اینکه وقت ندارید. پس باید برای خودتان از قبل برنامه زمانی دقیقی معین کنید و خود را مقید سازید تا آن را انجام دهید.


20- اگر تا به حال مبحثی از درس های اختصاصی را هرگز نخوانده اید، بهتر است که آن را با مشورت مشاور خود، رها کنید. اما اگر آن یک درس عمومی است، می توانید آن را بخوانید، ولی سعی نکنید که تسلط شما بر آن درس خیلی زیاد شود. چون این کار به زمان زیادی احتیاج دارد که شما فرصت انجام آن را ندارید. پس سعی کنید با خواندن مطلب های اصلی، درصد خود را افزایش دهید.


21- به بودجه بندی سوال های کنکور (از هر درس در سال های قبل، چند سوال در کنکور مطرح شده است؟) توجه کنید، و اگر به مبحثی که سوال کمی از آن مطرح می شود، تسلط کمی دارید، به آن کمتر توجه کنید.

22- شرایط یک آزمون را در آزمون های سه روز یک بار یا دو روز یک بار خود رعایت کنید. یعنی سعی کنید همان شرایطی را که قرار است از نظر روحی و جسمی برای شما در آزمون سراسری ایجاد شود، در خود ایجاد کنید تا نتیجه آزمونتان واقعی شود.


23- بعد از برگزاری آزمون، آن را تصحیح کنید و درصد و نتیجه های خود را به طور دقیق استخراج کنید و با استفاده از روش تحلیل آزمون، آن را تحلیل کنید. برای انجام این کار در هر درس، سوال هایی را که به آن ها پاسخ نداده یا پاسخ صحیح نداده اید، معین کنید و علت آن را بیابید. معلومات کم، بی دقتی و کمبود وقت می توانند دلایل پیش آمدن این موضوع باشد. سپس مبحثی را که در آن، این مسئله اتفاق افتاده است، بیابید.


24- اگر شما داوطلب آماده و در سطح مناسبی هستید و نتیجه خوبی در آزمون ها کسب کرده اید، می توانید هر دو روز یک بار آزمون بدهید، و در حقیقت، یک روز و نیم را برای رفع اشکال بگذارید. ولی اگر نتیجه هایتان رضایت بخش نیست، این کار را سه روز یک بار انجام دهید و دو روز و نیم برای اشکال ها وقت بگذارید. در این وقت ها، شما باید در هر درس، یک تصمیم مهم بگیرد و آن را عملی کنید. برای نمونه، در درس "فیزیک" با خود بگویید که تست فصل دو فیزیک پیش دانشگاهی ( به تعداد صد تست) را به دقت خواهم زد و رفع اشکال خواهم کرد و سعی کنید تا فاصله آزمون بعد، آن اشکالات را برطرف کنید.
اگر در هر آزمون فکر کنید که آزمون بعدی کنکور واقعی شماست، در این صورت، در هر آزمون، اشکال عمده خود را برطرف خواهید کرد و به این ترتیب، هر آزمون شما نسبت به آزمون قبلی تان بهتر خواهد شد.


25- ساعت خواب خود را در دوران جمع بندی، اصلاح کنید. تحقیق ها نشان داده که هشت ساعت خواب در شبانه روز برای ذهنی آماده لازم است. بنابراین، سعی کنید که در طول این یک ماه، به صورت تدریجی، طوری خواب خود را تنظیم کنید که در درجه اول، هشت ساعت در شبانه روز بخوابید، و در درجه دوم، ساعت خواب و بیداری شما منظم باشد. یعنی برای نمونه، هر روز بین ساعت بیست و سه تا بیست و چهار بخوابید و بین ساعت  شش تا هفت صبح بیدار شوید. اگر عادت به خواب بعدازظهر دارید، آن را طوری تنظیم کنید که بیشتر از هفتاد و پنج دقیقه نباشد. زیرا بعد از این زمان، خواب وارد مرحله عمیق شده و فرآیند بیداری، دشوار خواهد شد.


26- تا آن جا که امکان دارد غذا را با کیفیت و کمیت بیشتر میل کنید. از غذاهای پروتیئنی مثل گوشت و لبنیات بیشتر استفاده کنید. حبوبات گرچه پروتئین دارند، ولی به علت ایجاد نفخ و ناراحتی گوارشی در مقادیر زیاد توصیه نمی شوند. بگذارید بنیه جسمی شما تقویت شود. از منابع طبیعی ویتامین ها، میوه ها و سبزی ها استفاده کنید و اگر از نظر مالی، توانایی تهیه یک تغذیه کامل و اصولی را ندارید، حتماً با تجویز پزشک به صورت کمکی و مکمل از قرص های ویتامین، مثل ب ، آ ، ویتامین ث و مولتی ویتامین استفاده کنید.

در ابتدای صبح و در صورت تمایل عصرها، کمی ورزش یا پیاده روی داشته باشید که برای توانمندی ذهنی و فرآگیری شما بسیار بسیار مناسب است. حتی اگر انجام این کارها را تاکنون امتحان نکرده اید، امتحان کنید تا اثر آن را در یادگیری خود به خوبی درک کنید. به هر حال، یادتان باشد مهم این است که تمام تلاش خود را انجام دهید و نتیجه را واگذار کنید. مطمئن باشید که اگر در این یک ماه باقی مانده، خوب درس بخوانید، نتیجه شما تغییر زیادی خواهد کرد.

یک روش پیشنهادی

در بالا، برای جمع بندی بهتر و نتیجه گیری مناسب از این دوران، به شما پیشنهاد شد تا از روش مطالعه، آزمون و تحلیل استفاده کنید. در این جا برای آشنایی بهتر شما داوطلبان عزیز با این روش مطالبی ارائه شده است که در صورت تمایل می توانید آن را به کار برید.

ایام هفته را به دو بخش سه روزه به همراه روز جمعه که معمولاً اکثر دانش آموزان در این روز در کنکورهای آزمایشی شرکت می نمایند، تقسیم نمایید و در هر بخش سه روزه به این شکل عمل نمایید که این سه روز به شش نیمروز تقسیم کنید و در نیمروز اول، یک تست مجموعه ای را دقیقاً به مانند شرایط کنکور از خود امتحان بگیرید و پس از تحلیل این آزمون، هر نیمروز از این پنج نمیروز باقی مانده را به مطالعه یک درس بپردازید و سپس برای تامین نیاز خود در هر درس، بخشی از آن درس را بخوانید که بیشترین تعداد سوالات غلط یا نزده در آزمون مذکور از آن بخش یا فصل کتاب باشد.

به این ترتیب، اگر شما در بازه سه روز بعدی، تست مجموعه ای دیگری را از خود آزمون بگیرید، این بار نیاز به مطالعه بخش های دیگری از دروس خواهید داشت که در آن ها اشکال زیادتری داشته اید. بعد از اینکه چند بار به این صورت عمل کردید، خواهید دید که مهم ترین بخش های کتاب ها که بیشترین ضعف را در آن داشته اید، مطالعه شده است. لازم به ذکر است که شما باید در این ایام به جز اجرای این روش، در هر روز حدود چند ساعت را به مطالعه و مرور مطالبی که قبلاً آن ها را به عنوان نکات مهم علامت زده اید، اختصاص دهید.

این زمان می تواند با توجه به زمان آزمون ها، توان شما، برنامه ریزی تان و .... کم یا زیاد شود، اما از آن جایی که دیگر وقت چندانی باقی نمانده است، پیشنهاد می شود که این زمان را به حداکثر برسانید. اگر هنوز متقاعد نشده اید که این روش، مفید است، دست کم دو دوره (شش روز)، این کار را انجام دهید و در آزمون سوم، (روز هفتم) خواهید دید که چه تحولی در آزمون شما ایجاد شده است.

منبع: پیک سنجش