تبیان، دستیار زندگی
رسول خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود: چون روز اول شوّال فرا مى رسد منادی فریاد مى کند: اى مؤمنان در این صبح گاه بشتابید براى جوایزتان (که به پاداش عبادات رمضان می دهند) سپس فرمود: اى جابر جوایز خداوند متعال که مانند جوایز این پادشاهان نیست، آن گاه ف
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بشتابید!! امروز روز جایزه است!!

رسول خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود: چون روز اول شوّال فرا مى  رسد منادی فریاد مى کند: اى مومنان در این صبح گاه بشتابید براى جوایزتان (که به  پاداش عبادات رمضان می  دهند) سپس فرمود: اى جابر جوایز خداوند متعال که مانند جوایز این پادشاهان نیست، آن  گاه فرمود: امروز روز جایزه است.

فرآوری: آمنه اسفندیاری - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
عید فطر

آیا تا حالا هدیه گرفته اید. حتما خیلی خوشحال شده اید. مثلاً وقتی در امتحان هایتان نمره های خوبی می گیرید، پدر و مادرتان به شما هدیه می دهند؛ چون در امتحان موفق شده اید. امروز هم خدا به همه، هدیه داده است و این هدیه برای کسانی است که در امتحانشان موفق شده اند؛ یعنی کسانی که یک ماه تمام روزه گرفته اند. عید فطر یک هدیه برای همه روزه داران مسلمان است. برای همین هم در این روز شاد و خوشحال اند؛ چون هدیه بسیار ارزنده ای از خداوند گرفته اند. امیدوارم شما هم شاد و خوشحال باشید!

جابر از امام باقر (علیه السلام) نقل می کند: رسول خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود: چون روز اول شوّال فرا مى  رسد منادی فریاد مى  کند: اى مومنان در این صبح  گاه بشتابید براى جوایزتان (که به  پاداش عبادات رمضان می  دهند) سپس فرمود: اى جابر جوایز خداوند متعال که مانند جوایز این پادشاهان نیست، آن  گاه فرمود: امروز روز جایزه است.)صدوق، من  لایحضره  الفقیه، ج 1، ص 511 قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و اله)  إِذَا کَانَ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ أَیُّهَا الْمُوْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِکُمْ ثُمَّ قَالَ یَا جَابِرُ جَوَائِزُ اللَّهِ لَیْسَتْ بِجَوَائِزِ هَوُلَاءِ الْمُلُوکِ ثُمَّ قَالَ هُوَ یَوْمُ الْجَوَائِزِ)

به تصریح قرآن، ماه رمضان در جوامع دینی گذشته نیز وجود داشته، اما گزارشی مبنی بر اتمام ایام روزه داری با عیدی به نام فطر در آن جوامع وجود ندارد

همچنین عارف وارسته ملكى تبریزى درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزى است كه خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان كرم او بنشینند و ادب بندگى بجاى آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهاى خویش پوزش خواهند، نیازهاى خویش به نزد او آرند و آرزوهاى خویش از او خواهند و نیز آنان را وعده و مژده داده است كه هر نیازى به او آرند، بر آورد و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانى و بنده نوازى، بخشایش و كارسازى در حق آنان روا دارد كه گمان نیز نمى برند.» (میرزا جواد آقا ملكى تبریزى، المراقبات فى اعمال السنه، تبریز، 1281 ق ص 167، مجله پاسدار اسلام، ش 101، ص 10)

عید فطر به چه معنا است؟ آیا عید فطر در ادیان گذشته هم بود؟

1   معنای کلمه «فطر» در لغت، گشودن و باز شدن چیزی است. (ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 5، ص 55) از همین ریشه است سخن خدای متعال که فرمود: «إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ» (هنگامى که آسمان بشکافد»؛ انفطار، 1) در حدیثی آمده است: «قام رسول الله (صلی الله علیه و اله) حتى تَفَطَّرَتْ قدماه»؛ (ابن مبارک حنظلی، أبو عبد الرحمن عبد الله، الزهد و الرقائق، محقق، أعظمی، حبیب الرحمن، ص 35، بیروت، دار الکتب العلمیة، بی تا؛ جزری، ابن اثیر، مبارک بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ج 3، ص 458) یعنی  رسول خدا (صلی الله علیه و آّله)  آن قدر برای عبادت ایستاد که گوشت پاهایش از شدّت جراحت از هم گشوده شد. و نیز گفته شده «تَفَطَّرَتْ» و «انْفَطَرتْ» به یک معنا است و «افطار» و «عید فطر» نیز از همین ریشه است؛ زیرا روزه دار دهانش [را در وقت مغرب و روز عید فطر] باز می کند. (لسان العرب، ج 5، ص 55)
2   به تصریح قرآن، ماه رمضان در جوامع دینی گذشته نیز وجود داشته، اما گزارشی مبنی بر اتمام ایام روزه داری با عیدی به نام فطر در آن جوامع وجود ندارد. از طرفی فضیلت روزه داری عمومی در ماه رمضان مخصوص امت اسلام است و در امت های گذشته این روزه تنها بر پیامبرانشان واجب بوده است.
3 عید فطر احکام بسیاری دارد که از جمله آن می توان به شب زنده داری در شب عید، خواندن نماز عید و دیگر نمازهای مخصوص به این روز، حرمت روزه، وجوب فطریه برای افراد توانمند و... اشاره کرد که برای اطلاع از آن به کتاب های دعا مانند مفاتیح الجنان و رساله های عملیه مراجع تقلید مراجعه نمایید.


منابع:
سایت اسلام کوئیست
سایت بیتوته
سایت حوزه
المراقبات فى اعمال السنه، میرزا جواد آقا ملكى تبریزى

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.