تبیان، دستیار زندگی
اولین ارتباطات انسانی اجتماعی بچه ها در دوران پیش دبستانی شکل گرفته وشکوفائی و رشد این ارتباط منوط به آموزش عشق ورزیدن و... نشان دادن راه صحیح برقراری ارتباط توسط والدین ومربیان آنان می باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف و پرورش استعداد پیش دبستانی ها

اولین ارتباطات انسانی اجتماعی بچه ها در دوران پیش دبستانی شکل گرفته وشکوفائی و رشد این ارتباط منوط به آموزش عشق ورزیدن و... نشان دادن راه صحیح برقراری ارتباط توسط والدین ومربیان آنان می باشد.

 کشف و پرورش استعداد پیش دبستانی ها

در واقع پایه های اولیه اعتمادبه نفس، مسئولیت پذیری و استقلال و خلاقیت آنها در دوران پیش از دبستان استوار می گردد. توجه دقیق و مناسب به رشد و شکوفایی استعدادهای بچه ها کمک می نماید.
(داشتن تجربه ای خوب و با نشاط از دوره پیش دبستانی می تواند علاقه و تمایل کودک را برای سال بعد (یعنی آغاز آموزش ابتدایی) صد چندان کند و اگر کودک از دوران آمادگی خود تجربه ای سخت و دشوار داشته باشد، مدرسه را نیز با زحمت و دردسر خواهد پذیرفت.)

دوره پیش دبستان برای کودکان دارای مزایای بی شماری است، از جمله کودکان می توانند با سایر هم سن و سالان شان آشنا شوند و با آن ها ارتباط دوستی برقرار کنند، درس های مهم و با ارزش مانند همکاری، شریک شدن، پیروی از مقررات و مانند آن را از آموزگار  خود فرا بگیرند و با مقدمات مهارت های پایه مانند خواندن، نوشتن و شمردن آشنا شوند.


البته رفتن به سر کلاس و آغاز آموزش، همیشه برای بچه ها و والدین شان ساده نیست. در مواردی، این تغییر و دگرگونی در زندگی آنها می تواند همراه با بروز هیجانات شدید، مخالفت ها و سرباز زدن ها باشد. برای یک کودک خردسال ورود به محیطی جدید و ناآشنا با افرادی غریبه (آموزگاران، مربیان و سایر بچه ها) می تواند ترس آور و دلهره انگیز باشد. گاهی این شرایط برای پدر و مادر موجب بروز ترکیبی از احساسات گوناگون و شدید می شود تا جایی که خود آنان نیز کنترل اوضاع را از دست می دهند و عصبانی می شوند.


حال اگر شما کودکی دارید که هرگز به مهد کودک نرفته و رفتن به مدرسه اش نیز نزدیک است به شما پیشنهاد می کنیم برای این که او و شما  به راحتی مدرسه را بپذیرد و خاطره ای خوش برای خود و شما به وجود آورد این

چند نکته را به خاطر بسپارید :
1- به هنگام ثبت نام، فرزندتان را با خود به همراه ببرید، تا او با محیط مدرسه آشنا شود. حتی در صورت امکان کلاس او را نشان دهید. اجازه دهید دقیقه ای بر روی صندلی و نیمکت بنشیند.

خوشبختانه در ایران یک روز قبل از آغاز مدارس "روز شکوفه ها" نام دارد. یعنی بچه های پیش دبستانی و کلاس اولی ها به مدرسه می روند و با مدیر و معلم و مدرسه آشنا می شوند و صف بندی در حیاط را یاد می گیرند و همکلاسی های خود را می شناسند.

2- از مدرسه خودتان و خاطرات خوبتان برای او تعریف کنید. حتی اگر خاطره ای خوب هم از مدرسه ندارید، در برابر فرزندتان ابراز نکنید و همیشه از مدرسه تعریف و تمجید کنید. روز اول مدرسه رفتنتان را حتی اگر به یاد هم نمی آورید با خاطره ای خوش از مدرسه برای کودک دلبندتان توصیف کنید.

به هر صورت هیچ گاه فرزندتان را از محیط مدرسه و معلم و ناظم و مدیر نترسانید. آنان را افرادی دوست داشتنی و مهربان جلوه دهید. هیچ گاه از تنبیه بدنی در مدرسه حتی اگر به سرتان آمده برای فرزندتان حرفی نزنید. به طور کلی او را آماده مدرسه کنید و تصویری زیبا و دوست داشتنی از مدرسه، معلم و ناظم در ذهن او تداعی کنید.

3- استقلال و متکی بودن به خود را در او زنده کنید.

4- داستان هایی برای فرزندتان بخوانید که مضمون آن رفتن به مدرسه و موفق شدن باشد.

5- روز اول حتماً به همراه فرزندتان به مدرسه بروید. او را تنها رها نکنید. با ملایمت رفتار کنید. در صورت امکان با روپوش مدرسه از او ژس بگیرید. او را تشویق به مدرسه رفتن کنید. شاید لحظات اول و روزهای اول بی تابی کند اما با صبر و حوصله رفتار کنید.

6- شب او را زود بخوابانید. صبحانه ای که دوست دارد به او بدهید و سپس او را به مدرسه بفرستید.

7- اگر خودتان نیز نگران دوری فرزندتان هستید و دست کمی از او ندارید، هیچ گاه در برابرش ابراز نکنید بلکه به او بفهمانید از مدرسه رفتن فرزندتان خوشحال هستید. حتی از این که او آن قدر بزرگ شده که به مدرسه برود افتخار می کنید.

8- در نهایت از معلم و مشاور مدرسه می توانید کمک بگیرید. مطمئن باشید مدرسه، محیطی امن و سالم برای فرزندتان است و معلمان و دیگر اعضای مدرسه با آغوشی باز فرزندتان را می پذیرند و آنها را به مدرسه عادت می دهند. پس با خیالی آسوده فرزندتان را به مدرسه بفرستید. خدا به همراهش باشد.
پس می توان پی برد با توجه به این مشکلات، چقدر دوران پیش دبستانی برای آمادگی فرزندان و آموزش مهارت به آنها می تواند موثر باشد.

اگر شما بخواهید استعدادی را به فرزندتان یاد دهید شاید آن را یاد بگیرد اما در آن پیشرفت چشمگیری نمی کند و از همه بدتر این که هیچ گاه به آن علاقه نشان نمی دهد.

استعداد را باید کشف و بعد پرورش داد.

 کشف و پرورش استعداد پیش دبستانی ها

شما نمی توانید از کسی که استعداد نقاشی ندارد یک نقاش ماهر بسازید، اما شاید بتوانید او را یک نقاش آماتور کنید که بدون خلاقیت تنها یاد گرفته کپی برداری کند.
گاهی والدین می خواهند فرزندشان راه آنها را ادامه دهد مثلا چون پدر و مادر هر دو پزشک هستند حتما فرزندشان هم باید پزشک شود و اگر در هنر استعداد نشان دهد هیچ کار مهمی نکرده است

20 مهارت کلی که باید هر فرزندی پیش از ورود به دبستان به آن دست یابد تا در دوران تحصیل موفق باشد:

1- بازشناسی رنگ ها
2- تمیز بینایی
3- مهارتهای بینایی-حرکتی
4- حافظه بینایی
5- تصویر بدنی مناسب
6- هماهنگی حرکات درشت
7- شناسایی قسمت های مختلف بدن
8- مهارتهای جهت یابی و وضعیت مکانی
9- مهارتهای حرکتی ظریف
10- شیوایی کلامی
11- تلفظ شمرده و منفصل کلمات
12- پاسخ به سوالات اطلاعات شخصی
13- حافظه جملات
14- شمارش درست تا ده
15- آشنایی با چند حرف الفبا
16- بازشناسی چند عدد
17- درک مفهوم عدد و تعداد
18- توالی اعداد
19- نوشتن نام خود
20- توانایی در دست گرفتن مداد به طور صحیح و مناسب

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: مرجان سلیمانیان، تنظیم: نیلوفر یاقوتی