تبیان، دستیار زندگی
اکثر کودکانی که مشکلی در یادگیری ندارند، در فراگیری زبان اولشان موفق هستند. اما در مقابل، همه کودکان در فراگیری زبان دوم موفق نمی شوند. موفقیت در تسلط یافتن بر روی زبان دوم، بستگی زیادی به تعامل میان عوامل داخلی و خارجی دارد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاکتورهای مهم در پرورش کودک دوزبانه کدامند؟

اولین و مهم ترین عامل، سن قرارگیری در معرض دو زبان است و دومین عامل را می توان میزان و نوع در معرض بودن دو زبان دانست.

فاکتورهای مهم در پرورش کودک دوزبانه کدامند؟

در مقالات قبلی به تعریف و شرح دوزبانگی و طبقه بندی آن پرداختیم. در این مقاله به فاکتورهای مهم در پرورش کودک دوزبانه خواهیم پرداخت.


-فاکتورهای مهم در پرورش کودک دوزبانه

اولین و مهمترین عامل، سن قرارگیری در معرض دو زبان است و دومین عامل را می توان میزان و نوع در معرض بودن دو زبان دانست.

اکثر کودکانی که مشکلی در یادگیری ندارند، در فراگیری زبان اولشان موفق هستند. اما در مقابل، همه کودکان در فراگیری زبان دوم موفق نمی شوند. موفقیت در تسلط یافتن بر روی زبان دوم، بستگی زیادی به تعامل میان عوامل داخلی و خارجی دارد.

عوامل خارجی شامل این موارد می باشند: دسترسی به گویشوران زبان دوم، میزان تعامل کودک با گویشوران زبان دوم، میزان پشتیبانی از استفاده از زبان دوم و فشارهایی که در مدرسه و در جامعه در مورد زبان دوم وجود دارد.

عوامل داخلی نیز شامل این موارد می باشند: توانایی های زبان شناختی کودک و محدودیت هایش، داشتن درکی که برای یادگیری زبان دوم نیاز است، استعداد در یادگیری زبان، طبیعت و ذات فردی و مهارت های اجتماعی. اگر خانه و اجتماعات مدرسه به دوزبانگی اهمیت دهند، در آن هنگام کودکان به راحتی می آموزند و هر دو زبان را در سطح بالایی حفظ می کنند.

فاکتورهای مهم در پرورش کودک دوزبانه کدامند؟

استراتژی ها و روش های متفاوتی برای پرورش کودکان به صورت دوزبانه وجود دارد. مهم ترین مسئله آن است که همه اعضای خانواده که در ارتباط زیاد با کودک هستند، این استراتژی ها را بشناسند و تنها یکی از آن ها را به کار بگیرند. باید با نظر اعضای خانواده استراتژی را برای پرورش کودک دوزبانه، انتخاب کرد و تا آخرین مرحله آن را ادامه داد. هرگز نباید در اواسط کار ناگهان نوع روش دوزبانگی را عوض کرد. این امر به کودک آسیب می رساند و هم چنین او را از رسیدن به هدف اصلی که در پیش گرفته ایم ناکام می گذارد.

شاید بسیاری بر این باورند که پرورش کودک دوزبانه، و یا پا گذاشتن به مسیر دوزبانگی، کار بسیار ساده ای است و تنها بایستی با کودک به دوزبان صحبت کنیم و او را در معرض دو زبان قرار دهیم. اما از لحاظ علمی، به راستی این چنین نیست. دانستن راه های علمی و روش ها و متُد های به روز در پرورش کودک دوزبانه، یکی ار ملزومات اصلی در دوزبانگی به شمار می آید.

دوزبانگی وانواع آن:

دوزبانگی انواع مختلفی دارد و راه های متفاوتی نیز برای دوزبانه شدن وجود دارند. پروفسور چامسکی، پدر علم زبان شناسی نوین، در اوایل سال 1960 این ایده خود را به جهانیان ارائه نمود که ساده ترین و علمی ترین راه دوزبانه شدن، آغاز آن از بدو تولد کودک است.


اما در این مورد، نگرانی هایی برای والدین وجود دارد که آیا در معرض دو زبان قرار گرفتن برای کودک سخت نیست و یا اینکه باعث سردرگمی او نمی شود؟ آیا فرا گرفتن همزمان دو زبان باعث تکلم دیرتر یا مشکلات گفتاری نمی شود؟


در ابتدا، توجه به این نکته ضروری است که روند رشد هر کودک، با دیگری متفاوت است. در هیچ زمینه ای نبایستی کودکان را با هم مقایسه نمود. در نتجه باید این مسئله را با جدیت تمام مطرح کرد که هیچ تحقیق علمی و شواهد تجربی ثبت شده ای وجود ندارد که نشان دهنده مشکلات گفتاری برای کودکان دوزبانه باشد.
کودکان، به دلیل توانایی های ذاتی ذهنشان، قادر به فراگیری حتی بیش از دو زبان از بدو تولد می باشند. آن ها به راحتی با کسب تجربه از محیط اطرافشان، دو زبان را از هم تشخیص داده و قوانین دستوری و واژگان مربوط به هر کدام را، جداگانه در مغزشان دسته بندی کرده و بسط می دهند. این مسئله را نباید فراموش کرد که مغز انسان توانایی های بیشماری دارد و فراگیری زبان، یکی از آن توانایی ها است.

بخش مرکزیادگیری سایت تبیان
تهیه: مرجان سلیمانیان،تنظیم: نیلوفر یاقوتی