تبیان، دستیار زندگی
تحقیقات انجام شده درهند نشان می دهد که امواج الکترومغناطیسی منتشرشده توسط گوشی های تلفن همراه اثرات زیان بار بر رشد گیاه اسفناج و ریحان دارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر امواج تلفن همراه، دستاورد برتر دبستان شاهد یاس نبی

جذب رطوبت توسط لوبیای خشک

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید .
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
 
مقطع: دبستان
موضوع: بررسی تاثیر امواج تلفن همراه بر جوانه زنی و رشد گیاه عدس
نام مدرسه: شاهد یاس نبی
نام استاد: خانم آزاده آزادمهر
دانش آموزان: شایلین علمی ردیف، پرنیا جعفری گل

چکیده:

تحقیقات انجام شده در هند نشان می دهد که امواج الکترومغناطیسی منتشر شده توسط گوشی های تلفن همراه اثرات زیان بار بر رشد گیاه اسفناج و ریحان دارد. اما در تحقیقات دیگری بر روی گیاه باقلا اثرات مثبتی بر رشد گیاه مشاهده می شود. در این تحقیق ما سعی کردیم اثر امواج موبایل را بر رشد گیاه لوبیا بررسی کنیم. برای این کار در دو گلدان پنج دانه لوبیا کاشتیم و یکی را در معرض امواج موبایل قرار دادیم و شرایط دیگر را یکسان نگاه داشتیم. مشاهده کردیم که دانه هایی که در معرض امواج بودند سریع تر جوانه زدند و رشد بسیار بیشتر و سریع تری نسبت به دانه های در شرایط معمولی داشتند.

تاثیر امواج تلفن همراه، دستاورد برتر دبستان شاهد یاس نبی


برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید. 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی