تبیان، دستیار زندگی
از امروز تا آغاز برگزاری آزمون سراسری 1395 که در زوهای 24 و 25 تیرماه برگزار می گردد،چند روز باقی مانده است و تا چشم به هم بزنیم، این مدت نیز می گذرد و موسم کنکور فرا می رسد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزمون سراسری 95 و فرصت های پیش رو

در این روزهای آخر و فرصت های پایانی، دیگر زمانی برای آغاز مطالعه هیچ دروسی نیست. بلکه می بایست در این ایام، تنها به مرور نکات کلیدی هر یک از دروس و جمع بندی آن ها پرداخت. جمع بندی مطالب زمانی مثمر ثمر هست که ما همه دروس را خوانده و تنها قصد مرور آن ها را داشته باشیم

کنکور


از امروز تا آغاز برگزاری آزمون سراسری 1395 که در زوهای 24 و 25 تیرماه برگزار می گردد،چند روز باقی مانده است و تا چشم به هم بزنیم، این مدت نیز می گذرد و موسم "کنکور" فرا می رسد. حال با توجه به این شرایط ویژه زمانی برا داوطلبان آزمون سراسری سال جاری، شایسته دانستیم مواردی را که رعایت آن ها در زوهای باقی مانده تا "کنکور" از سوی داوطلبان این آزمون، راه های رسیدن به موفقیت را برای آن ها هموارتر می سازد، در این ستون به طور فهرست وار بیان کنیم. با این توضیح که این موارد تمام مواردی نیستند که عمل به آن ها برای کسب موفقیت در آزمون سراسری لازم به نظر می رسد.


در این روزهای آخر و فرصت های پایانی، دیگر زمانی برای آغاز مطالعه هیچ دروسی نیست. بلکه می بایست در این ایام، تنها به مرور نکات کلیدی هر یک از دروس و جمع بندی آن ها پرداخت. جمع بندی مطالب زمانی مثمر ثمر هست که ما همه دروس را خوانده و تنها قصد مرور آن ها را داشته باشیم تا از یادگیری کامل آن دروس اطمینان حاصل کنیم.

در جمع بندی دروس، بهتر است مواردی که در ذیل می آید رعایت شود:

1- مرور درس های مطالعه شده.

2- مرور آخرین نکات مهم و کلیدی هر درس که آن ها را به صورت جداگانه یادداشت کرده اید.

3- جبران ضعف ها و کاستی های آزمون و مطالعه و بازخوانی آن دسته از مطالبی که به پرسش های مربوط به آن ها پاسخ نداده یا پاسخ نادرست داده ایم.

4- برای درس هایی که در طول سال، فرصت مطالعه آن ها را به دست نیاورده ایم، بهتر است که بعد از مرور و در صورتی که فرصتی باقی ماند، برنامه ریزی کنیم.

5- هرگز روش مطالعه خود را در این مرحله تغییر ندهیم. به عبارت دیگر، به همان صورتی که تا به حال مطالعه می کردید و به آن شیوه خو گرفته بودید، مطالعه خود را ادامه دهید. زیرا در این زمان، دیگر فرصتی برای آزمودن سایر روش های مطالعه باقی نمانده است.

6- به هیچ وجه از ساعات خواب خود در این ایام کم نکنید. چون کاستن از ساعات خواب، بازده مطالعه و کیفیت یادگیری شما را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد.

7- برنامه غذایی منظمی در این روزها برای خود تدارک ببینید و از غذاهای سالم، تازه و پر انرژی استفاده کنید، و در عین حال پرخوری نکنید.

8- مطالعه خود را از یک ساعت مشخص شروع و در یک ساعت مشخص تمام کنید.

9- نگرش کلی خود را در باره آزمون سراسری و سوالاتی که برای پاسخگویی در این آزمون به شما ارائه خواهند داد، با خوشبینی واقع گرایانه ای همراه کنید و در مجموع درباره آن مثبت اندیش باشید. مطمئن باشید که داشتن نگرش بدبینانه درباره آزمون سراسری، تأثیر خوشایندی برآزمون شما و چگونگی به انجام رساندن آن نخواهد گذاشت.

10- آرامش خود را حفظ کنید و در این باره به موارد ذیل توجه کنید:
الف - در همه حالات و لحظات خود، به خصوص در این روزهای نزدیک به آزمون سراسری، توکل به پروردگار لایزال را که بهترین آرامش دهنده ما و سرفصل همه خوبی هاست، فراموش نکنید و همواره از اون یاری بخواهید و برای حل مشکلات و برطرف نمودن کاستی ها و ناخوشی ها به او پناه ببرید.

ب - حفظ آرامش درونی از سوی داوطلب و اطرافیان وی، به ویژه والدین، مهم ترین چیزی است که در این روزها بسیار حیاتی است.

پ  - در این روزهای آخر قبل از آزمون برای حفظ آرامش درونی می بایست از درگیر شدن با هر گونه مسائل هیجانی که در زندگی امروزین هر یک از ما کم و بیش به چشم می خورد، حتی الامکان خودداری کرد. آگاه باشید داوطلبان که با تن و روانی خسته و خاطری پریشان در جلسه آزمون سراسری حضور می یابند هر چند که از آمادگی درسی و علمی بالایی نیز برخوردار باشند، نمی توانند به خوبی از ذخیره های ذهنیشان در این چند ساعت (جلسه آزمون) استفاده نمایند و به نتیجه مطلوبی که در انتظار آن به سر می برند نخواهند رسید.

11- پرداختن به ورزش و تفریح در این ایام، از دیگر نکات مهمی است که لازم به نظر می رسد.

کنکور

بنابراین نکات ذیل را درباره ورزش و تفریح در این روزها به خاطر داشته باشید:

الف- پرداختن بیش از اندازه به ورزش و تفریح و همچنین دوری کامل داوطلب از این دو در این ایام، به یک اندازه اشتباه است. پس تعادل را در انجام این موارد از یاد نبرید.

ب  - در این فرصت برای حفظ شادابی و نشاط و بالابردن روحیه خود، بهتر است که به انجام ورزش های مناسب و قابل دسترسی مانند پیاده روی در یک فضای مناسب چون پارک ها و بوستان های شهری یا باغات روستایی، دوچرخه سواری، شنا و بازی های مورد علاقه خود مانند تنیس روی میز، فوتبال، والیبال، شطرنج و .... بپردازید و بدین ترتیب، تن و روان خود را شاداب و پرنشاط ساخته و برای حضوری شکوهمند در این مسابقه بزرگ کشوری آماده شوید.

پ  - اختصاص حداکثر دو تا سه ساعت در هر شبانه روز برای انجام ورزش هایی که در بند پیش از آن ها صحبت شد، مناسب به نظر می رسد. در هر صورت، میانه روی در انجام این کار و هر کار دیگری را فراموش نکنید.

منبع: پیک سنجش
بخش مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: نیلوفر یاقوتی