تبیان، دستیار زندگی
ستا اشاره : آبان ماه امسال، شركت مایكروسافت نسخه نهایی سیستم‌عامل جدید خود را با نام "ویندوز ویستا" به سازندگان سخت‌افزار ارائه كرد و بدین ترتیب كار توسعه ویندوز ویستا به پایان رسید و مایكروسافت رسماً درگیر توزیع و فروش ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشت سؤال رایج در مورد ویستا


اشاره :

آبان ماه امسال، شركت مایكروسافت نسخه نهایی سیستم‌عامل جدید خود را با نام "ویندوز ویستا" به سازندگان سخت‌افزار ارائه كرد و بدین ترتیب كار توسعه ویندوز ویستا به پایان رسید و مایكروسافت رسماً درگیر توزیع و فروش این سیستم‌عامل جدید شد. از سال قبل نسخه‌های بتای این سیستم‌عامل در اختیار همگان قرار گرفت و كم و بیش روی رایانه‌های شخصی گسترش یافت. در این نوشتار می‌خواهیم به هشت سؤال مهم در مورد ویندوز ویستا پاسخ دهیم كه ممكن است به ذهن هر شخصی كه به تازگی با این محصول مایكروسافت آشنا شده است، خطور كند.


‌ویندوز ویستا كی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت؟

مطابق زمانبندی مایكروسافت، در ُنهم آذر ویندوز ویستا به شركت‌های بزرگ عرضه شد و در تاریخ سه‌شنبه دهم بهمن در اختیار عموم قرار گرفت. بنابراین خریداران خانگی می‌توانند، پس از این تاریخ به تهیه ویندوز ویستا با بسته‌بندی جدید اقدام نمایند. در این بسته جز DVD ویستا، كتاب راهنمای استفاده از آن نیز جای داده شده است.


چه كامپیوتری برای نصب ویندوز ویستا مناسب است؟

حداقل مشخصات لازم برای نصب و اجرای ویندوز ویستا، داشتن پردازنده‌ای با سرعت هشتصد مگاهرتز، حداقل رم 512 مگابایت، و كارت گرافیك با دقت 800 *600 است. هنگامی كه ویستا در هارددیسك نصب می‌شود، برای كار كردن به فضایی در حدود پانزده گیگابایت نیاز دارد. بنابراین پارتیشنی كه ویستا در آن نصب می‌شود، باید حداقل بیست گیگابایت ظرفیت داشته باشد.

توجه داشته باشید که برای استفاده از جلوه‌های ویژه بصری و جدید ویندوز ویستا (موسوم بهWINDOWS AERO) لازم است کامپیوتر شما به دست کم یک گیگابایت حافظه RAM، پردازنده‌ای با سرعت حداقل یک گیگاهرتز و کارت گرافیکی با حداقل 128 مگابایت رم مجهز باشد.

برای نصب نسخه‌های حرفه‌ای ویستا به درایو DVD نیاز دارید؛ زیرا این نسخه‌ها فقط روی DVD ارائه خواهند شد، ولی مایكروسافت در نظر دارد پایین‌ترین نسخه ویستا را روی سی‌دی ارائه كند تا دارندگان كامپیوترهای قدیمی نیز قادر به نصب و استفاده از آن باشند.

لازم به ذكر است كه مشخصات سخت‌افزاری ارائه شده در اینجا، حداقل‌ها هستند و مسلماً برای كاركرد روان با سرعت مناسب، باید از سخت‌افزارهای بهتری استفاده كرد. مثلاً حداقل مقدار RAM كه مایكروسافت توصیه می‌كند، یك گیگابایت است.


ویندوز ویستا در چه نگارش‌هایی ارائه شده است؟

این سیستم عامل در شش نگارش ارائه شده است كه عبارتند از:HOME PREMIUM ،HOME BASIC ،STARTER ،ULTIMATE ،ENTERPRISE و BUSINESS.

پایین‌ترین نگارش آن، STARTER و بالاترین آن ULTIMATE است. جالب است بدانید كه مایكروسافت تصمیم گرفته است نسخه STARTER را فقط در كشورهای با درآمد پایین عرضه كند و فروش آن در كشورهایی كه از نظر بانك جهانی دارای درآمد بالا هستند، ممنوع است.


تفاوت نگارش‌های مختلف ویستا در چیست؟

نسخه ULTIMATE بالاترین و كامل‌ترین نگارش ویستا است كه امكانات فراوانی برای محیط‌های كاری، تفریح و سرگرمی دارد. نگارش‌های دیگر هر كدام برای كاربری خاصی در نظر گرفته شده‌اند. مثلاً دارندگان كامپیوترهای خانگی با تهیه نسخه HOME PREMIUM می‌توانند از بهترین امكانات مالتی‌مدیا برای تماشای فیلم، اجرای بازی، رایت DVD و.... استفاده كنند.

در این نگارش تمامی امكانات WINDOWS XP MEDIA CENTER و WINDOWS XP TABLET PC وجود دارد. مایكروسافت تولید این دو نوع ویندوز را كه در خانواده ویندوزاكس‌پی بودند، متوقف ساخته و تمامی آن امكانات را در نسخه VISTA HOME PREMIUM جای داده است. كسانی كه می‌خواهند در شركت‌ها و محیط‌های اداری از ویستا استفاده كنند، می‌توانند نگارش BUSINESS ویستا را تهیه كنند كه شامل WINDOWS MEETING SPACE است و امكانات برگزاری جلسات و كنفرانس‌ها را به صورت غیرحضوری و توسط وب و شبكه فراهم می‌سازد.

WINDOWS MOBILITY CENTER امكان نمایش فایل‌های POWER POINT را فراهم می‌سازد. در نگارش HOME BASIC امكانات مالتی‌مدیای پر قدرت و قوی وجود ندارد. همچنین در این نگارش از سیستم جدید گرافیكی كه برای نمایش محیط ویندوز به كار رفته، استفاده نشده است. نگارش ENTERPRIZE فقط برای شركت‌های بزرگ IT در نظر گرفته شده است و امكاناتی خاص برای این دسته از كاربران دارد.


از كجا بدانیم كدام نگارش ویستا برای كامپیوتر ما مناسب است؟

با استفاده از توضیحات داده شده در بخش قبلی می‌توانید نگارش مناسب را انتخاب كنید، ولی راه‌حل دیگر، استفاده از امكانی است كه مایكروسافت برای كاربران در نظر گرفته است. قبل از شروع به نصب ویستا امكانی در نظر گرفته شده است كه توسط آن به اینترنت متصل شوید و یك فایل ACTIVEX را دانلود كنید. این فایل كلیه امكانات سخت‌افزاری كامپیوتر شما را بررسی می‌كند و مناسب‌ترین نسخه را تشخیص می‌دهد.

لازم به ذكراست كه در DVDای كه توسط مایكروسافت عرضه می‌شود، تمامی نگارش‌های ویستا موجود است و هر كدام از نگارش‌ها را می‌توانید نصب نمایید و تا سی روز به طور رایگان استفاده كنید. در طی این سی روز باید اقدام به پرداخت وجه نگارش دلخواه نمایید و به طور آنلاین نسخه ویستا خود را اكتیو كنید. با اكتیو شدن ویستا، محدودیت سی روزه از بین می‌رود و می‌توانید به طور همیشگی از آن استفاده نمایید.


طریقه نصب ویستا چگونه است؟

نصب ویستا بسیار آسان و بدون دردسر است. تمامی كار تقریباً به صورت خودكار انجام می‌شود. ابتدا DVD ویستا در داخل هارددیسك به طور موقت كپی می‌شود كه در حدود پنج دقیقه وقت لازم دارد وسپس نصب ویستا از داخل هارددیسك آغاز می‌شود. سرعت نصب به مشخصات كامپیوتر بستگی دارد، ولی به طور متوسط یك ساعت طول می‌كشد.

در هنگام نصب می‌توانید شماره سریال ویستا را وارد كنید، ولی این امكان نیز فراهم آورده شده است كه این‌كار را به بعد از نصب موكول كنید.

چه امكانات جدیدی به ویندوز ویستا اضافه شده است؟

توضیح امكانات جدید ویستا خود می‌تواند یك كتاب باشد، ولی به طور خلاصه به چند مورد اشاره می‌كنیم.

‌امنیت: امنیت در ویستا بسیار بالاتر از سیستم‌عامل‌های دیگر مایكروسافت است. مایكروسافت در ویستا یك نرم‌افزار ضد جاسوس به نام MICROSOFT DEFENDER اضافه نموده است كه با امكان آپدیت شدن روزانه، فایل‌های مخرب و جاسوس را شناسایی و پاك‌سازی می‌كند. اینترنت اكسپلورر هفت، خود امنیت بیشتری را در هنگام كار با اینترنت تضمین می‌كند. همچنین فایروال ویندوز ویستا جلوی انواع حملات و خرابكاری‌ها را خواهد گرفت. بنابراین با داشتن ویستا با اطمینان بیشتری می‌توانید از اینترنت استفاده كنید.

جست‌وجو: امكان جست‌وجو در ویستا بهبود فراوانی یافته است. در محیط‌های اداری یكی از مهم‌ترین مشكلات، امكان یافتن فایل‌ها و پرونده‌های مورد نظر در حداقل زمان است. با داشتن ویستا خیلی سریع‌تر و راحت‌تر به فایل‌های گمشده دسترسی خواهید یافت!

محیط گرافیكی: محیط گرافیكی ویندوز ویستا كه AERO نام دارد، محیطی زیباتر و پویاتر را به وجود آورده است. البته استفاده كامل از این محیط گرافیكی، مشروط به داشتن سخت‌افزاری مناسب است. فناوری جدید استفاده شده در این محیط گرافیكی باعث شده است محیط كار ویندوز بسیار سریع‌تر و روان‌تر باشد.

برنامه‌های اضافه شده به ویستا عبارتند از: PHOTO GALLERY ،IE7،MEDIA PLAYER11 ،GAME EXPLORER ،PARENTAL CONTROLL و MICROSOFT DEFENDER.


آیا استفاده از ویستا در حال حاضر توصیه می‌شود؟

بنابر نظر شخصی نگارنده استفاده از ویستا در كامپیوترهایی كه به طور مرتب از آن‌ها استفاده می‌شود، مانند كامپیوترهای محیط‌های اداری، در حال حاضر مناسب نیست؛ زیرا اولاً اگر سخت‌افزار كامپیوتر شما به اندازه كافی جدید و خوب نباشد، قادر به استفاده از امكانات مفید ویستا نخواهید بود و سیستم‌عاملی در حد WINDOWS XP خواهید داشت. البته با كارایی كمتر؛ چرا كه سخت‌افزار شما توانایی لازم را ندارد.

نكته قابل توجه دیگر آن است كه بنا بر پیش‌بینی مایكروسافت، حداقل شش‌ماه زمان لازم است تا ارائه‌كنندگان سخت‌افزار درایورهای مناسب ویستا را كه در DVD ویندوز ویستا موجود نیست، عرضه نمایند. اجرای بعضی از نرم‌افزارها نیز ممكن است مشكل داشته باشد. سازندگان نرم‌افزار نیز آپدیت‌هایی ارائه می‌دهند تا نرم‌افزارشان با ویستا سازگاری كامل داشته باشد. ولی در هر صورت ویندوز ویستا سیستم‌عاملی است كه مطمئناً ارزش استفاده و تجربه را دارد.

منبع :ماهنامه عصر شبکه


مطالب مرتبط :

1. آفیس 2007 آماده توزیع

2. مایکروسافت ساختار ویندوز ویستا را عوض می کند