تبیان، دستیار زندگی

7 بلایی که استرس بر سر بدنتان می آورد

استرس بخشی از زندگی است و همیشه هم چیز بدی نیست. گاهی به شما انگیزه می دهد و باعث می شود کاری را که باید سر موقع تمام کنید، انجام دهید و یا اینکه بهترین عملکرد را داشته باشید. اما استرس مدیرت نشده و طولانی مدت می‌تواند بدن تان را ویران کند و منجر به دردهای پیش بینی نشده و سایر ناراحتی ها گردد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس و بدن

استرس لزوما منجر به بیماری جسمی خاصی نمی شود، اما می‌تواند علائم بیماری‌ها را تشدید کند. وقتی علائم بدنی بدتر می شوند، استرس فرد را بیشتر می کنند و این تبدیل به چرخه ی معیوبی می شود که ادامه پیدا می کند.

استرس می‌تواند بلاهای عجیبی بر سر بدن مان بیاورد و قسمت های گوناگونی را تحت تاثیر قرار دهد.
   

عضلات و مفاصل

استرس می‌تواند موجب درد، گرفتگی یا احساس ناراحتی در عضلات شود. استرس می‌تواند علائم آرتریت، فیبرومیالژی و سایر بیماری‌ها را شعله ور کند. به همین دلیل استرس، آستانه ی دردتان را پایین می آورد.

قلب و ریه ها

اگر میزان هورمون استرس یا کورتیزول افزایش پیدا کند، می‌تواند بیماری‌های مربوط به قلب و ریه را تشدید نماید که شامل بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا و آسم می شود.

اگر در قفسه سینه تان درد یا گرفتگی احساس می کنید یا تپش قلب دارید، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا علت را بررسی کند.

شما برای مبارزه با بیماری‌ها به یک سیستم ایمنی قوی نیاز دارید، اما استرس دفاع بدن تان را ضعیف می کند

 

پوست و مو

اگر یک بیماری پوستی مانند اگزما، روزاسه یا پسوریازیس داشته باشید، استرس می‌تواند بدترش کند. استرس می‌تواند باعث کهیر و خارش، تعریق بیش از حد و حتی ریزش مو گردد.

گوارشی

استرس می‌تواند در سیستم گوارش تان به خوبی خودنمایی کند، از علائم ساده تر مانند درد و نفخ و تهوع و یبوست گرفته تا بیماری‌های پیچیده تری مانند سندرم روده تحریک پذیر و ریفلاکس معده.

شانه ها، سر و آرواره

پزشکان به آن " مثلث تنش " می گویند. استرس می‌تواند موجب سردردهای تنشی، گرفتگی گردن و فک و ایجاد اسپاسم در گردن و شانه ها شود. استرس همچنین می‌تواند منجر به اختلال مفصل گیجگاهی (TMJ) نیز گردد.

سیستم ایمنی

شما برای مبارزه با بیماری‌ها به یک سیستم ایمنی قوی نیاز دارید، اما استرس دفاع بدن تان را ضعیف می کند و باعث می شود بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا قرار بگیرید. استرس همچنین می‌تواند بیماری‌های خودایمنی شما مانند لوپوس و سندرم روده تحریک پذیر را تشدید نماید.

سلامت روان

استرس می‌تواند علائم افسردگی را در شما نمایان کرده و اشتیاق و رغبت تان را به فعالیت هایی که معمولا از آن ها لذت می بردید کاهش دهد؛ از کارهای روزمره گرفته تا رابطه جنسی با همسر. خیلی از افراد وقتی استرس دارند، تمایل بیشتری به خوردن غذاهای ناسالم پیدا کرده و کمتر ورزش می کنند که این خودش علائم افسردگی را تقویت می کند.

احساس غم و اندوه کردن به خاطر استرس، یک شکست و عیب فردی نیست و برای بیشتر ما اتفاق می افتد. بنابراین از کمک خواستن نترسید. علائم را می‌توان درمان کرد، اما کلید اصلی، پیداکردن و برطرف کردن ریشه ی استرس است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.