تبیان، دستیار زندگی

فیبریلاسیون دهلیزی؛ یک بیماری قلبی

هر نوع ضربان غیرطبیعی قلب را آریتمی می‌گویند. در یک آریتمی، قلب می‌تواند خیلی سریع، خیلی کند و یا نامنظم بتپد. فیبریلاسیون دهلیزی یک نوع آریتمی ناشی از تپیدن سریع حفره‌های بالایی قلب (دهلیزها) است، در حالیکه بطن‌ها (حفره‌های پایینی قلب) آرام می‌تپند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان غیرطبیعی قلب، تپیدن سریع دهلیزها

متخصصان آن را یک مشکل الکتریکی می‌دانند

پزشکان گاهی اوقات مشکلات قلبی را ناشی از اشکال در سیستم خونرسانی قلب (جریان خون در رگ‌ها) و یا گاهی ناشی از سیستم الکتریکی قلب (مربوط به ریتم پمپاژ قلب) می دانند.

فیبریلاسیون دهلیزی یک مشکل الکتریکی است. با هر ضربان قلب، یک سیگنال الکتریکی از بالای قلب به پایین گسترش می‌یابد که باعث انقباض قلب و پمپاژ خون می‌شود. در فیبریلاسیون دهلیزی، سیگنال‌های الکتریکی به صورت تصادفی، الگوی طبیعی قلب برای پمپاژ خون را مختل می‌کنند.

در صورتی که داروهای رقیق کننده خون را مصرف می‌کنید نیاز است که به طور منظم تحت مراقبت پزشک قرار بگیرید

 

این بیماری دارای علائم متنوعی است و گاهی هم بی علامت

نشانه‌هایی از فیبریلاسیون دهلیزی شامل ضربان قلب نامنظم و سریع، تپش قلب، سرگیجه، تعریق، درد یا فشار قفسه سینه، تنگی نفس یا اضطراب، غش کردن و احساس خستگی زودهنگام در ورزش می‌باشد.

موارد ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در حال افزایش است

با افزایش سن خطر ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. متوسط سن ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در مردان 66 سال و در زنان 74 سال است. امروزه تعداد زیادی از مردم جهان دچار این بیماری هستند و انتظار می‌رود این آمار بیش از این بالا برود.

ممکن است این بیماری منجر به مشکلات جدی‌تر دیگری شود

دو خطری که این بیماری به دنبال می‌آورد یکی سکته مغزی و دیگری نارسایی قلبی است. افراد مبتلا به فیبریلاسیون قلبی پنج برابر بیش از دیگران به سکته مغزی دچار می‌شوند. در واقع این بیماری علت 15 تا 20 درصد از تمام سکته های مغزی ایسکمیک است.

درمان این بیماری چندین هدف دارد

اهداف درمان فیبریلاسیون دهلیزی شامل کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی با جلوگیری از لخته شدن خون، کاهش ضربان قلب و بازگرداندن ریتم طبیعی آن می‌باشد.اگر اختلالات زمینه ای هم وجود داشته باشند که منجر به فیبریلاسیون دهلیزی می‌شوند، طی چند مرحله برای درمان آن ها هم گام برداشته خواهد شد.

ترکیبات دارویی

درمان با ترکیبی از داروها صورت می گیرد

رقیق کننده های خون برای کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی کمک می‌کنند. داروهای دیگر هم از جمله مسدودکننده های بتا و مسدودکننده های کانال کلسیم نیز برای ایجاد یک ضربان قلب طبیعی می‌تواند تجویز شود. البته داروهای دیگری هم برای ایجاد ضربان طبیعی قلب وجود دارند که بستگی به شرایط بیمار و خود بیماری دارد.

اگر داروها کمک نکنند، روش‌های دیگری اعمال می‌شود

اگر داروها به اندازه‌ی کافی کمک کننده نباشند، ممکن است پزشک نیاز ببیند که از شوک‌های کم انرژی برای ایجاد ضربان طبیعی قلب استفاده کند. یکی از دیگر راه ها، فرسایش کاتتر است که یک لوله‌ی باریک و انعطاف‌پذیر است که وارد قلب می‌شود و ضربان غیرطبیعی را رفع می‌کند.

با فیبریلاسیون دهلیزی هم می‌توان زندگی سالم داشت

ورزش منظم خیال شما را از بابت اینکه خطر سکته‌ی مغزی شما را به طور جدی تهدید نمی‌کند راحت می‌کند. به آرامی شروع به ورزش کنید، برنامه غذایی‌تان را اصلاح نمایید.

برنامه غذایی سالم و ورزش در داشتن وزن ایده آل به شما کمک می‌کند و موجب سلامت قلب می‌شود. از مصرف بیش از حد الکل و کافئین که فیبریلاسیون دهلیزی را تشدید می‌کنند، اجتناب نمایید.

فشار خون و کلسترول را کنترل کنید و اگر سیگار می‌کشید، آن را برای همیشه کنار بگذارید.

برای درمان موفق با پزشک‌تان همراهی کنید

مراقبت‌های پزشکی برای این دسته از مبتلایان به بیماری قلبی بسیار مهم است. یک لیست از تمام داروهایی که مصرف کرده‌اید، به همراه دوز و زمان مصرف شان را تهیه کنید و هر بار که نیاز است به پزشک ارائه نمایید.

در صورتی که داروهای رقیق کننده خون را مصرف می‌کنید نیاز است که به طور منظم تحت مراقبت پزشک قرار بگیرید. پس بهتر است از مراجعه‌ی منظم غفلت نکنید.

نوع برنامه غذایی‌تان را با پزشک در میان بگذارید تا موادغذایی که مصرف می‌کنید با داروهای رقیق کننده خون تداخل نداشته باشند.


 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.