تبیان، دستیار زندگی

بیماری‌های پوستی واژن

خارش ناحیه‌ی تناسلی در زنان بسیار آزاردهنده است و اگر این خارش با التهاب و خراش‌های پوستی همراه باشد، می‌توان گفت که فرد به بیماری پوستی مبتلا شده است. انواع بیماری‌های پوستی که می‌توانند علاوه بر سایر اعضای بدن، ناحیه تناسلی زنان (واژن) را نیز درگیر کنند به شرح ذیل‌اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

بیماری پوستی واژن

اگزما

تقریبا همه‌ی افراد با بیماری اگزما که یک نوع خشکی پوست آزاردهنده است آشنا هستند. اگزما در واژن خود را به صورت راش‌های قرمزرنگ و خارش دار نشان می‌دهد. این مشکل ناشی از واکنش اشتباه سیستم ایمنی است و یک بیماری خودایمنی محسوب می‌شود.

برخی افراد نسبت به صابون‌ها، پاک‌کننده‌ها و کرم‌ها حساسیت دارند. یک استروئید موضعی (پماد کورتونی) و یا تغییر محصولات مصرفی می‌تواند به بهبودی و رفع ناراحتی کمک کند.

استروئیدهای موضعی سرکوب‌کننده‌های ایمنی هستند که به رفع مشکلاتی چون اگزما، ویتیلیگو و پسوریازیس کمک می‌کنند.

استفاده بیش از حد از مواد معطر مانند اسپری‌ها و همچنین صابون برای شستشو و نظافت ناحیه‌ی تناسلی می‌تواند باعث بروز درماتیت تماسی شود

 

لیکن اسکلروز

این بیماری نادر و مزمن با ضایعه های سفید یا قرمز رنگ و سفت شناخته می‌شوند و ممکن است در هر جای دیگر بدن نیز خود را نشان دهند. اما معمولا این حالت در واژن و در افراد یائسه دیده می‌شود.

در حالی که هنوز دلیل روشنی برای این بیماری ذکر نشدهاست، اما برخی متخصصان، اختلالات هورمونی و فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی را دلیل بروز آن می‌دانند.

برای تشخیص و تأیید این بیماری نیاز به یک بیوپسی (نمونه‌برداری) وجود دارد. استفاده از پماد کورتونی به نرم تر کردن پوست و از بین بردن علائم کمک  می کند. این در حالی است که ممکن است این مشکل در برخی افراد به صورت مادام العمر باشد و یا برای مدتی زیاد به طول بیانجامد.

پسوریازیس

متأسفانه بثورات پوسته‌دار و قرمزرنگ روشن پسوریازیس می‌تواند در اندام تناسلی نیز خود را نشان دهد. رایج‌ترین نوع این بیماری در زنان پسوریازیس مژوس نام دارد که به صورت ضایعات قرمز صاف و خشک بوده و می‌تواند تا ناحیه کشاله‌ی ران را نیز درگیر کند (به ویژه آن قسمت‌هایی که با لباس تماس دارند).

در حالی که هیچ درمانی برای این مشکل وجود ندارد، داروهای موضعی استروئیدی و غیر استروئیدی می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

هشدار: از آن جا که پوست ناحیه تناسلی بسیار حساس‌تر از سایر نقاط است باید از کرم های مربوطه و مناسب استفاده شود.

گزینه‌های دیگر برای تسکین درد و بهبودی بیماری، تغییر برنامه غذایی، ورزش منظم و کاهش سطح استرس است.


درماتیت تماسی

استفاده‌ی بیش از حد از مواد معطر مانند اسپری‌ها و همچنین صابون برای شستشو و نظافت ناحیه‌ی تناسلی می‌تواند باعث بروز درماتیت تماسی شود.

بثورات خارش‌دار قرمزرنگ با تاول‌های کوچک از مشخصه‌های درماتیت (التهاب پوست) تماسی هستند. برای بهبودی بهتر است از شستشو دهنده‌های بدون بو و با قدرت تحریک کمتر استفاده شود.


ویتیلیگو

لکه‌های روشن و سفیدرنگ پوستی، نشانه‌ی بیماری ویتیلیگو هستند. این بیماری یک اختلال پوستی است که طی آن بخش‌هایی از سلول‌های پوست خاصیت ساخت رنگدانه‌ی خود را از دست می‌دهند. این بیماری، یک بیماری خودایمنی ژنتیکی است که با داروهای موضعی می‌توان علائم را کنترل نمود.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.