تبیان، دستیار زندگی
بیسفنول A، ماده شیمیایی سرطانزایی است که هیچ کدام از ما دوست نداریم در بطری های پلاستیکی و ظروف بسته بندی غذایی که مصرف می کنیم موجود باشد اما جایگزین این ماده شیمایی که در بسیاری از محصولات بدون بیسفنول A به کار می رود، بی خطرتر از آن نیست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگهداری غذاها در ظروف پلاستیکی خطرناک است

بیسفنول A، ماده شیمیایی سرطانزایی است که هیچ کدام از ما دوست نداریم در بطری های پلاستیکی و ظروف بسته بندی غذایی که مصرف می کنیم موجود باشد؛ اما جایگزین این ماده شیمایی که در بسیاری از محصولات بدون بیسفنول A به کار می رود، بی خطرتر از آن نیست.

هدی بانکی - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
ظروف پلاستیکی

خطر بیسفنول آ چیست؟

پژوهش ها نشان می دهد، بیسفنول A موجود در ظروف پلاستیکی می تواند به مواد غذایی موجود در این ظروف نفوذ کرده و در نتیجه وارد بدن انسان شود. این اتفاق ابداً خوشایند نیست چون باعث مشکلات قلبی، سرطان، نازایی و سایر مشکلات می شود.
بسیاری از تولیدکننده های ظروف پلاستیکی، بیسفنول آ را از ترکیبات مواد اولیه شان حذف کرده اند اما جایگزین متداول آن یعنی بیسفنول S، درست مانند بیسفنول A وارد بدن انسان می گردد و تحقیقات اخیر هم نشان داده که میان بیسفنول S و ضربان نامنظم قلب، ارتباط وجود دارد. در این آزمایشات، موش ها در معرض دوزهای کمی از بیسفنول S قرار گرفتند و این دوزها مشابه مقادیری از بیسفنول S بود که در بطری آب و سایر ظروف پلاستیکی مصرفی موجود است.

به جای این که به دنبال ظروفی باشید که برچسب " بدون بیسفنول " خورده اند، ظروفی را انتخاب کنید که از مواد دیگری مانند شیشه ساخته شده باشند که هیچ ماده شیمیایی نداشته و ضمناً امتیاز دیگری نیز دارند: برای استفاده در ماکرویو نیز مناسب اند و هیچ خطری ندارند

ضربان قلب موش های ماده بالا رفت و قابل توجه تر این که، فرکانس آریتمی قلبشان افزایش یافت اما جالب اینجاست که در موش های نر، چنین واکنشی مشاهده نشد. هرچند تفاوتی که از نظر جنسیتی وجود دارد نیازمند بررسی های بیشتر و دقیق تر است اما پیام کلی، روشن و رسا است؛ نتیجه ی منطقی این که، تأثیر بیسفنول S مشابه تأثیر بیسفنول A می باشد و در معرض این ماده شیمیایی بودن می تواند آغازگر آریتمی قلبی باشد.
همچنین آزمایشی نشان داد بیسفنول A و بیسفنول S تأثیرات مشابهی بر سلول های چربی و متابولیسم شان دارند. این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد در معرض بیسفنول S بودن می تواند موجب تشکیل سلول های چربی در انسان شود. این حقیقت شاید یکی از دلایل توجیه کننده افزایش بیماری هایی چون چاقی و دیابت در سال های اخیر باشد.

اجتناب از بیسفنول ها هیچ زحمتی ندارد!

خیلی از نکات و توصیه هایی که در مورد سلامت مطرح می شود شاید تا حدودی سخت و دردسرساز باشد اما در این مورد واقعاً هیچ زحمتی وجود ندارد. خیلی ساده فقط کافی است استفاده از ظروف پلاستیکی را کاهش دهید و غذا و مواد خوراکی تان را در ظروف پلاستیکی نگهداری نکنید. پس به جای این که به دنبال ظروفی باشید که برچسب " بدون بیسفنول " خورده اند، ظروفی را انتخاب کنید که از مواد دیگری مانند شیشه ساخته شده باشند که هیچ ماده شیمیایی نداشته و ضمناً امتیاز دیگری نیز دارند: برای استفاده در ماکرویو نیز مناسب اند و هیچ خطری ندارند. به علاوه این که ظروف شیشه ای، برعکس ظروف پلاستیکی، تأثیری روی مزه ی غذایتان نمی گذارند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.