تبیان، دستیار زندگی
به کارگیری کود کمپوست به عنوان کود آلی بین کشاورزان و پرورش دهندگان گل و گیاه از گذشته رواج دارد با استفاده از کود ورمی کمپوست منجر به رشد صنعت کشاورزی و پرورش گل و گیاه شد حال این که....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نانو کود زیستی

نانو کود زیستی

یازدهمین دوره از پروژه  های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال  های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه  ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده  های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح  های جدید شما عزیزان هستیم.


نام ایده: نانو کود زیستی
نام ارائه دهنده/دهندگان: ملیکا مهدوی
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی (سلول های بنیادی)
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: پژوهش سرای ابن شهراشوب ساروی


به کارگیری کود کمپوست به عنوان کود آلی بین کشاورزان و پرورش دهندگان گل و گیاه از گذشته رواج دارد با استفاده از کود ورمی کمپوست منجر به رشد صنعت کشاورزی و پرورش گل و گیاه شد حال این که:
1- آیا کود ورمی کمپوست منجر به رشد بهتر گیاه می گردد؟
2- نانو کود ورمی کمپوست با کود ورمی کمپوست چه خصوصیات مشترکی دارند؟
3- تکنیک ساخت نانو ورمی کمپوست از نظر اقتصادی کم هزینه است؟
4- آیا نانو کود ورمی کمپوست در رشد بهتر گیاه موثر است؟

نانو کود زیستی


 فرضیه: مطالعه و تحقیقات نشان می دهد که:
1- کود ورمی کمپوست منجر به رشد بهتر گیاه می گردد.
2- نانو کود ورمی کمپوست با کود ورمی کمپوست دارای خصوصیات مشترکی هستند.
3- تکنیک ساخت نانو ورمی کمپوست از نظر اقتصادی کم هزینه است.
4- نانو کود ورمی کمپوست در رشد بهتر گیاه موثر است.


تهیه کود ورمی کمپوست به صورت صنعتی برای رشد گیاهان گلخانه به صورت نسبی رواج دارد اینکه با تهیه کود نانو ذرات به صورت صنعتی در تهیه انواع کودهای مکمل جهت تسریع در فرآیند رشد تأثیرگذار بوده و با حجم کمتر می توان بهره وری را هم در تولید محصول و هم در نگهداری فضای خاک به صورت مناسب مدیریت کرد.
ثابت شده است که تأثیر رشد گیاه در خاک نانو ورمی کمپوست بهتر و سریع تر از نمونه ورمی کمپوست می باشد در نتیجه دستیابی گیاه به عناصر لازم برای رشد خود را از خاک حاوی نانو ذرات موجود در کود نانو بهتر کسب می نماید. گیاه در نانو کود زیستی بهتر رشد می کند و ریشه گیاه به علت جذب سریع مواد آلی و عناصر خاک با مصرف حداقل آب همراه است و در نتیجه مصرف آب نیز صرفه جویی می شود و سوم اینکه برای محیط زیست زیان بار نیست.


بیان هدف: به علت مصرف بالای کود های شیمیایی در مصارف کشاورزی و عوارض جانبی آن در سلامت اجتماع بشری و تهدید روند محیط زیست،  تهیه کود زیستی آن هم در سطح نانو که خواص نانو در جامعه علمی ثابت شده است می تواند گامی در جهت پیشرفت صنعت کشاورزی گردد.


روش انجام کار: کود ورمی کمپوست موجود در بازار را تهیه و در آزمایشگاه با استفاده از تکنیک آسیا (هاون چینی و الک شماره 100 و 220) به ابعاد نانو تبدیل نموده و سپس به دو گروه ؛ الف: واجد ماده آلی و ب: فاقد ماده آلی با استفاده از دستگاه آون با دمای 105 درجه سانتی گراد تهیه نموده و برای تست از لوبیای در حال رشد (خیساندن لوبیا و تهیه ریشه اولیه از آن) استفاده شد با بررسی به عمل آمده بر رشد دانه لوبیا،  حضور نانو کود زیستی واجد ماده آلی را به طور چشمگیری (بالای 95 درصد) در مقایسه با نانو کود زیستی فاقد ماده آلی و (35 درصد) در مقایسه با ورمی کمپوست غیر نانو افزایش رشد در دانه لوبیا نشان می دهد که نانو کود زیستی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این آزمایش سه بار انجام گرفت. با استفاده از نانو کود زیستی و تهیه محلول آن که در حال تست نهایی می باشد می تواند برای جذب بهتر و بالاتر توسط گیاه اقدام نمود. 
 
 
مهارت  های کسب شده
1. آشنایی با انواع کودهای زیستی
2. آشنایی با نانو کود زیستی
3. کود کمپوست

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
تهیه: مهدی رحمانی تنظیم: نسرین صادقی