تبیان، دستیار زندگی
تشنگی در ماه مبارک رمضانی که به تابستان افتاده است خیلی مشکل و گاهی طاقت فرساست و مراجع گرانقدر در مورد تشنگی و شرایط آن فتاوایی داشته اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفع تشنگی در ماه مبارک رمضان

تشنگی در ماه مبارک رمضانی که به تابستان افتاده است خیلی مشکل و گاهی طاقت فرساست و مراجع گرانقدر در مورد تشنگی و شرایط آن فتاوایی داشته اند.

بخش احکام اسلامی تبیان
لیوان آب

آیات عظام: امام، خوئی، اراکی، فاضل، نوری: اگر روزه دار به قدری تشنه شود كه بترسد از تشنگی بمیرد می تواند به اندازه ای كه ازمردن نجات پیدا كند آب بیاشامد ولی روزه او باطل می شود و اگر ماه رمضان باشد، باید در بقیه روز از بجا آوردن كاری كه روزه را باطل میكند خودداری نماید. (فاضل: و قضای آن را هم بگیرد).

آیات عظام: گلپایگانی، صافی: اگر روزه دار به قدری تشنه شود كه بترسد از تشنگی بمیرد واجب است به اندازه ای كه ازمردن نجات پیدا كند آب بیاشامد ولی روزه او باطل می شود و اگر ماه رمضان باشد، باید در بقیه روز از بجا آوردن كاری كه روزه را باطل می كند خودداری نماید.

آیةالله العظمی امام خامنه ای: انسان نمی تواند بخاطر ضعف و تشنگی، روزه را بخورد ولی اگر ضعف و تشنگی او به اندازه ای است که معمولاً نمی شود آن را تحمل کرد، در این صورت هر وقت به حرج افتادند می توانند افطار نمایند ولی تا در حرج واقع نشده اند، نباید روزه را باطل کنند.

آیةالله العظمی تبریزی: اگر روزه دار به قدری تشنه شود كه بترسد از تشنگی بمیرد یا به مرض مبتلا شود می تواند به اندازه ای كه از خوف، نجات پیدا كند آب بیاشامد ولی روزه او باطل می شود و اگر ماه رمضان باشد، باید در بقیه روز از بجا آوردن كاری كه روزه را باطل می كند خودداری نماید.

آیةالله العظمی بهجت: اگر روزه دار به قدری تشنه شود كه بترسد از تشنگی بمیرد1 می تواند به اندازه ای كه ازمردن نجات پیدا كند3 آب بیاشامد ولی روزه او باطل می شود، اما در ماه رمضان تا مغرب از سایر مفطرات اجتناب كند.


آیةالله العظمی شبیری زنجانی: اگر روزه دار اتّفاقاً به قدری تشنه شود كه از ادامه روزه  بر جان خود بترسد یا روزه بر او حرجی یا ضرری داشته باشد، می تواند به قدری كه سیراب نشود، آب بیاشامد و روزه او باطل می باشد و اگر ماه رمضان باشد باید در بقیه روز از بجا آوردن كاری كه روزه را باطل می كند خودداری كند، بلكه بنابراحتیاط در روزه واجب غیر ماه رمضان نیز امساك نماید.


آیةالله العظمی سیستانی: اگر روزه دار بقدری تشنه شود كه بترسد از تشنگی بمیرد، یا به او ضرری برسد یا آن كه به سختی بیفتد كه نمی تواند آن را تحمّل كند، می تواند به اندازه ای كه ترس از این امور بر طرف شود آب بیاشامد، بلكه در فرض ترس از مرگ و مانند آن، واجب است ولی روزه او باطل می شود و اگر ماه رمضان باشد، باید بنابراحتیاط لازم بیشتر از آن نیاشامد و در بقیه روز از انجام كاری كه روزه را باطل می كند خودداری نماید.


آیةالله العظمی وحید: اگر روزه دار به قدری تشنه شود كه بترسد از تشنگی بمیرد واجب است به اندازه ای كه ازمردن نجات پیدا كند آب بیاشامد ولی روزه او باطل می شود و اگر ماه رمضان باشد، باید در بقیه روز از بجا آوردن كاری كه روزه را باطل میكند خودداری نماید و همچنین اگر بترسد که از نخوردن آب به او ضرر معتنابهی برسد یا آب نخوردن برای او موجب حرج باشد که عرفا قابل تحمّل نباشد که در این دو صورت می تواند به اندازه رفع ضرر و حرج آب بیاشامد.
آیةالله العظمی مكارم: اگر روزه دار به اندازه ای تشنه شود كه طاقت تحمّل آن را ندارد و یا ترس بیماری و تلف داشته باشد، می تواند به اندازه ضرورت، آب بنوشد ولی روزه او باطل می شود و اگر ماه رمضان باشد،باید بقیه روز را امساك كند.


آیةالله العظمی سبحانی: اگر روزه دار به قدری تشنه شود که برای او تحمّل تشنگی موجب عسر و حرج است می تواند به اندازه ای که رفع مشقّت کند آب بیاشامد و روزه او باطل نمی شود.


آیةالله العظمی مظاهری: اگر روزه دار به قدری تشنه شود که تحمّل آن طاقت فرسا باشد و یا خوف ضرر بدهد می تواند به اندازه رفع ضرورت آب بیاشامد ولی روزه او باطل می شود و اگر ماه رمضان باشد، باید در بقیه روز از بجا آوردن كاری كه روزه را باطل می كند خودداری نماید.


منبع :
رساله دوازده مرجع

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.