تبیان، دستیار زندگی
از هر 8 زن 1 زن از سرطان سینه رنج می برد. برای پیشگیری از این بیماری که می تواند مرگبار باشد باید سبک زندگی سالمی داشت. خوشبختانه مصرف میوه تازه برای پیشگیری از سرطان مؤثر است و نباید فراموش کرد که بیشترین میزان خواص آن ها در پوستشان نهاده شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میوه هایی برای پیشگیری از سرطان سینه

از هر 8 زن 1 زن از سرطان سینه رنج می برد. برای پیشگیری از این بیماری که می تواند مرگبار باشد باید سبک زندگی سالمی داشت. خوشبختانه مصرف میوه تازه برای پیشگیری از سرطان موثر است و نباید فراموش کرد که بیشترین میزان خواص آن ها در پوستشان نهاده شده است.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
میوه های قرمزرنگ

انستیتو آمریکایی مطالعات سرطان آمریکا AICR اعلام کرده است که از هر 8 زن 1 زن از سرطان سینه رنج می برد. برای پیشگیری از این بیماری که می تواند مرگبار باشد باید سبک زندگی سالمی داشت. خوشبختانه مصرف میوه تازه برای پیشگیری از سرطان موثر است و نباید فراموش کرد که بیشترین میزان خواص آن ها در پوستشان نهاده شده است. در این مطلب قصد داریم چند میوه موثر برای پیشگیری از رشد سلول های بدخیم معرفی کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

40 درصد موارد ابتلا به سرطان سینه قابل پیشگیری است

نتایج پژوهش های متعدد نشان داده است که ارتباط زیادی بین تغذیه، فعالیت بدنی، عادت های روزمره و ابتلا به سرطان سینه وجود دارد. به عقیده محققان نیمی از زن هایی که از این بیماری رنج می برند می توانستند با داشتن تغذیه سالم، ورزش کردن و داشتن سبک زندگی سالم از این بیماری رهایی یابند. عوامل متعددی در ابتلا به سرطان سینه دخیل هستند که در زیر به اختصار اشاره می شود:
افزایش سن
سابقه خانوادگی
بافت متراکم سینه ها
درمان های هورمونی
چاقی مفرط
مصرف الکل
نژاد سفیدپوست
ورزش بیش از اندازه
مصرف دخانیات
مصرف داروهای ضدبارداری خوراکی
شروع قاعدگی قبل از 11 سالگی
یائسگی بعد از 55 سالگی
عدم حاملگی
اولین بارداری بعد از 35 سالگی
بارداری قبل از 15 سالگی
عدم شیردهی یا شیردهی کم
داشتن تغذیه ای فقیر از نظر ویتامین ها و پروتئین ها

توجه داشته باشید که تنها 10 درصد موارد سرطان سینه به عوامل ژنتیکی و وراثتی مربوط می شود. به این ترتیب با خودآزمایی منظم سینه ها یا ماموگرافی سالانه می توان از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری کرد. علاوه بر این سبک زندگی درستی در پیش گرفته و موارد زیر را در نظر داشته باشید:

هر روز میوه تازه مصرف کنید

شما می توانید میوه را به صورت آب میوه خانگی، اسموتی یا به صورت سالاد میوه یا اینکه به صورت میوه درسته میل کنید. مهم این است که هر روز 3 واحد میوه مصرف کنید.

سبزیجات بیشتری مصرف کنید

مصرف سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای، هویج، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز را افزایش دهید. توصیه می کنیم این سبزیجات را به صورت خام یا بخارپز شده مصرف کنید.

سبزیجات خام

آردهای کامل را جایگزین آردهای سفید کنید

توصیه می کنیم برنج کامل را در الویت قرار دهید و در انتخاب پاستاها، شیرینی ها، پیتزاها و هر آنچه حاوی آرد است، از محصولات تهیه شده با آرد کامل استفاده کنید. توصیه می شود اگر به کینوا یا جوی دوسر و جوی کامل دسترسی دارید از آن ها غافل نشوید.

مصرف حبوبات را افزایش دهید

حبوبات برای سلامتی فوق العاده است. توصیه می کنیم از مصرف نخود، عدس، لوبیاها و غیره غافل نباشید.

مصرف گوشت قرمز را محدود کنید

انار حاوی فلاوونوئیدها، تانین ها، آنتی اکسیدان ها و پولیفنول ها است که برای سلامتی لازم و ضروری هستند. تمام این ترکیبات از انار یک میوه مفید برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، پروستات، ریه و کولون ساخته اند

مصرف زیاد گوشت قرمز، کالری دریافتی و pH بدن را بالا می برد و این مسئله می تواند باعث رشد و تکثیر سلول های سرطانی شود. توصیه می کنیم از مصرف زیاد گوشت های قرمز بخصوص گوشت های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و غیره بپرهیزید.

مصرف فست فودها را به شدت کاهش دهید

اگر هر از گاهی هوس یک همبرگر با سیب زمینی سرخ کرده می کنید مشکلی پیش نمی آید. اما اینکه به طور مرتب فست فود میل کنید به سلامتی تان آسیب می زند.

وزنتان را کنترل کنید

بدانید که اضافه وزن بدن را در برابر برخی بیماری ها آسیب پذیر می کند. ورزش و تحرک بدنی و داشتن رژیم غذایی سالم به لاغر شدن تدریجی و سالم کمک می کنند.

از مصرف نوشیدنی های شیرین و کافئین دار بپرهیزید

زیاده روی در مصرف این نوشیدنی ها باعث بروز مشکلاتی در سلامتی می شود. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که مصرف الکل خطر ابتلا به بیماری های ناحیه سینه ها را به میزان 12 درصد افزایش می دهد.

میوه های توصیه شده برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

بعد از ارائه توصیه های کلی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه می رسیم به میوه های مفیدی که به جلوگیری و تأخیر انداختن بروز سرطان سینه کمک می کنند. توصیه می کنیم این میوه ها را به صورت درسته و با پوست میل کنید تا تمام خواص آن ها جذب بدنتان شود. البته باید از میوه های ارگانیک و طبیعی استفاده کنید. حتماً میوه ها را قبل از مصرف با دقت شستشو دهید.

قره قاط یا سیاه گیله
اگر در جایی زندگی می کنید که به این میوه ها دسترسی دارید حتماً آن ها را در برنامه غذایی تان بگنجانید. این میوه های کوچک ارغوانی رنگ باعث کاهش التهاب شده و از رشد تومور در سینه ها جلوگیری می کنند. قره قاط حاوی مواد مغذی خاصی نیز می باشد که به تخریب سلول های سرطانی کمک می کنند. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه باعث افزایش تأثیر درمان ها در افراد بیمار می شود. مصرف یک مشت از این میوه های ارغوانی رنگ در روز کافی است. می توانید این میوه ها را به سالاد میوه، ماست یا اسموتی هایتان افزوده و از طعم و خواص آن ها بهره ببرید.

قره قاط

پرتقال
واقعیت این است که هر میوه ای با رنگ پرتقال برای سلامتی مفید است. بنابراین می توان گفت که پاپایا، انبه یا هلو و غیره برای سلامتی تان فوق العاده هستند. پرتقال ها قدرت پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه را دارند و میزان زیادی ویتامین C به بدن می رسانند که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. اکثر میوه های نارنجی رنگ حاوی کاراتنوئیدها هستند که باعث ارتقای سلامتی بدن می شوند. توصیه می کنید که در وعده صبحانه یک لیوان آب پرتقال بنوشید و در طول روز نیز یک واحد میوه نارنجی رنگ میل کنید.

انار
از دوره باستان مردم نسبت به انار توجه خاصی داشته و پی به خواص آن برده اند. از 2 هزار سال پیش انار را «ثمره طبیعت» می نامیدند. محققان امروزی به این نتیجه رسیده اند که انار حاوی فلاوونوئیدها، تانین ها، آنتی اکسیدان ها و پولیفنول ها است که برای سلامتی لازم و ضروری هستند. تمام این ترکیبات از انار یک میوه مفید برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه، پروستات، ریه و کولون ساخته اند. توصیه می کنیم روزانه یک لیوان آب انار میل کنید.

میوه های قرمزرنگ
گیلاس، آلبالو، شاه توت، تمشک، انگور قرمز و توت فرنگی و غیره همان خواص قره قاط را دارند. اگر به قره قاط دسترسی ندارید از مصرف این میوه ها و توت ها غافل نشوید. چون حاوی آنتی اکسیدان های قوی هستند که سلول های بدن را از عوامل سرطان زا دور می کنند. توصیه می کنیم روزانه یک مشت میوه های قرمز را به عنوان میان وعده میل کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.