تبیان، دستیار زندگی
زنبور عسلی که می تواند با نیش زدن قربانی کلیه و قلب او را از کا ربیندازد . این زنبور عسل بسیار عظیم الجثه است و........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنبور عظیم الجثه ای که نیش آن کلیه انسان را از کار می اندازد.

تصور کنید 30 زنبور خرمایی عظیم الجثه بعد از آن که متوجه ایجاد یک بوی خاص توسط دیدبان خود می شوند روی یک کندوی عسل فرود آمده و شروع به زدن سر زنبورهایی می کنند که درون آن کندو حضور داشتند. آنها زنبورهای نحیف و بسیار کوچک درون کندو را می گیرند و سرهای شان را با استفاده از فک های قدرتمند خود از بدن جدا می کنند.

زنبور عظیم الجثه ای که نیش آن کلیه انسان را از کار می اندازد

این گونه برخلاف زنبورهای عسل می تواند به صورت پیاپی قربانی خود را نیش بزند و سم آن قدر است گوشت را از هم متلاشی کرده و کلیه ها را از کار بیاندازد. این مهاجمان سرخ رنگ قادر خواهند بود که30 هزار زنبور را ظرف تنها چند ساعت بکشند. زنبورهای سرخ آسیایی  بعد از رشد کامل ،طولی برابر با 5 سانتی متر پیدا می کنند و نیش آنها قادر است از پشت یک بارانی هم هدف خود را از پای در بیاورد.این گونه برخلاف زنبورهای عسل می تواند به صورت پیاپی قربانی خود را نیش بزند و سم آن قدر است گوشت را از هم متلاشی کرده و کلیه ها را از کار بیاندازد.
این زنبورهای خرمایی را می توان دایناسورهای مدرن بالدار خواند؛ آنها قادرند هر حشره ای را از پای درآورند و هر پستانداری را ناتوان کنند.

دکتر مارتین حشره شناس دانشگاه سالفورد است که زمانی در حین زیر نظر گرفتن کندو زنبور عسل همراه با همکارانش مورد هجوم این زنبورها قرار گرفتند. او می گوید برای درامان ماندن از این حشرات باید چشمان و دهان خود را ببندید و منتظر رفتن آنها باشید. در واقع اگر این زنبورها تشخیص دهند که تهدیدی برایشان ندارید شما را راحت می گذارند زیرا هدر دادن زهر کار معقولی برایشان نیست.

حالا اگر بدشانس باشید و نیش بخورید کارتان به بیمارستان کشیده می شود. سم این حشره قادر است گوشت را متلاشی کند و نوروتوکسین آن نیز فعالیت عصب ها را مختل کرده و دردی را ایجاد می کند که از نظر برخی به فرو رفتن سوزن داغ درون بدن شبیه است.

اما آنچه این زنبور را مشکل ساز می کند ابعادش است. این حشره و لانه آن آنقدر بزرگ هستند که ممکن است وزنشان به بیش از 9 کیلوگرم برسد. این میزان می تواند یک شاخه درخت را بشکند و به همین خاطر است که این زنبور عظیم الجثه ترجیح می دهد لانه اش را به جای درخت روی زمین بسازد.

زنبور عظیم الجثه ای که نیش آن کلیه انسان را از کار می اندازد

koodak@tebyan.com
تنظیم: شهرزاد فراهانی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.