تبیان، دستیار زندگی
جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا را می توان به نوعی به معنای شكست سیاست های اتحادیه اروپا و روند جهانی شدن اقتصاد تلقی كرد؛ این رای نشان داد كه مسیر جهانی شدن اقتصاد با چالشی جدی مواجه شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تضعیف اتحادیه اروپا به ضرر کیست؟

راغفر گفت: رای مردم بریتانیا به جدایی از اتحادیه دلیل مشخصی دارد؛ اما پیش از آن باید توضیح دهم كه چنین رایی را می‌توان به نوعی به معنای شكست سیاست‌های اتحادیه اروپا و روند جهانی شدن اقتصاد تلقی كرد؛ این رای نشان داد كه مسیر جهانی شدن اقتصاد با چالشی جدی مواجه شده است.
بخش اقتصاد تبیان
اتحادیه اروپا

تا حدی كه ممكن است این روند مانند یك دومینو به دیگر كشورهای اتحادیه اروپا هم سرایت كند؛ یعنی دیگر احزاب مخالف این اتحادیه هم در كشورهای خودشان تحركاتی را برای جدایی از این تیم اروپایی آغاز كنند.

وی افزود:  این رای به خوبی نشان داد كه جهانی شدن اقتصاد جهانی چطور می‌تواند آثار مخربی بر اقتصادهای بزرگ و كوچك بگذارد. باید تاكید كنم كه تنها اقتصادهای بزرگ و قوی می‌توانند از چنین بحران‌هایی گذر كنند.

استاد دانشگاه الزهرا تصریح کرد: سیاست‌های تیمی اتحادیه‌ای از پرنفوذترین كشورهای اقتصادی جهان به ضرر مردم انگلیس تمام شده بود. پیش‌تر به مهاجران اروپای شرقی در انگلستان اشاره كردم. همین را به عنوان یك نمونه در نظر می‌گیریم. اینها هیچ علاقه‌ای كه در اقتصاد انگلستان ادغام شوند، به این معنا كه درآمدشان را از انگلستان خارج می‌كردند و به كشورهای مبدا می‌فرستادند. از آنجایی كه پوند انگلستان، ارزی پرقدرت در نرخ‌های برابری بود میل این مردم برای فرستادن پول‌شان به كشورهای مادر خودشان بیشتر می‌شد. این به ضرر مردم كشور میزبان بود اما حالا با جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا بخشی از این مردم ناچارند كه به كشورهای‌شان بازگردند و این به ضرر كشورهای كوچك فرستنده نیروی كار و البته انگلستان است.

اما چرا؟ این نیروی كار ارزان بود و توانسته بود بخش‌های بزرگی از چرخ‌های شغل‌های كارگری صنایع و... را با قیمتی ارزان به حركت درآورد. حالا كه آنها می‌روند صنایع و ساختمان و... باید نیروی انگلیسی گران‌قیمت‌تر استخدام كند؛ این یعنی هزینه نیروی كار و پس از آن تولید افزایش چشمگیری پیدا می‌كند.

به گفته وی افزایش هزینه‌های تولید امكان رقابت‌پذیری را در صحنه بین‌المللی از انگلستان می‌گیرد. همه اینها پس از مدتی به افزایش نرخ بیكاری در بریتانیا می‌انجامد. دقت كنید كه قیمت پوند این كشور ریزشی را تجربه كرد كه در سه دهه گذشته آن را به‌چشم ندیده بود؛ پر واضح است كه ریزش نرخ برابری پوند با سایر ارزها ادامه خواهد داشت. فراموش نكنیم كه قیمت سایر ارزهای اتحادیه اروپا و البته یورو نیز برابر دلار دچار افت شد..



منبع: خبر انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .