تبیان، دستیار زندگی
به گزارش تبیان ؛ او با نماش خوبش در این سال ها و گل های زیادی که برای تمیش زده به محبوبیت زیادی در بین هواداران دست یافته. اما سامره این روزها فکر تیم ملی را از سر بیرون کرده؛ او حتی دعوت قلعه نوعی را رد کرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سامره : بزرگترین اشتباهم کار با قلعه نویی بود

نیامدن به تیم ملی بهترین تصمیم بود


علی سامره این روزها با یازده گل زده در صدر جدول گلزنان لیگ امارات قرار دارد و گفتنی است با درخشش او و جواد کاظمیان تیم الشعب هم صدرنشین جام اتصالات است. امسال سومین سال حضور سامره در امارات است. به گزارش تبیان ؛ او با نماش خوبش در این سال ها و گل های زیادی که برای تمیش زده به محبوبیت زیادی در بین هواداران دست یافته. اما سامره این روزها فکر تیم ملی را از سر بیرون کرده؛ او حتی دعوت قلعه نوعی را رد کرد. در گفت و گوی مفصلی که با او داشتیم از خودش، الشعب و ناگفته هایش در مورد تیم پرسیدیم که با توضیحاتش همه چیز روشن شد.

- از الشعب شروع کنیم. وضعیت تیم چطور است؟

خدا را شکر امسال را خوب را شروع کردیم و همان طور که می دانید تا امروز تیم اول امارات هستیم و امیدوارم بتوانیم این روند را تا پایان لیگ ادامه دهیم. بازی های سختی را درنیم فصل دوم درپیش روداریم ولی تیم مان نسبت به سال های گذشته هماهنگ تر شده و همین باعث شده تا الان خودمان را در صدر جدول حفظ کنیم.

الشعب تیم بزرگی نیست و در سال های اخیر هیچ وقت مثل امسال نتیجه نگرفته بود و هیچ کس از این تیم هم انتظار صدرنشینی نداشت. چه عاملی باعث این اتفاق شد. تغییر خاصی نسبت به سال های گذشته ایجاد شده؟

- من فکر می کنم به خاطر اینکه مربی سال قبل را عوض نکردند. تاکتیک هایی که سال قبل اجرا می کردیم را هر روز تکرار می کردم و برای همه بچه ها تکلیف و وظیفه شان روشن شد و هر کس کار خودش را می دانست. همین هماهنگی بازیکنان و عدم تغییر نفرات و کادر فنی باعث این اتفاق شد. علاوه بر این با آمدن جواد کاظمیان تیم ما هماهنگ تر و هجومی تر شد.الشعب تیمی است که در مقایسه با سایر تیم های اماراتی از لحاظ مالی ضعیف است. بازیکن آنچنانی هم ندارد اما این تیم امسال یکدل شده و تا امروز نتیجه گرفته.

یوسف الزواوی چه شرایطی را ایجاد کرده که تیم به این خوبی نتیجه گرفته؟

- فقط و فقط نظم را رعایت کرده. نظم تمرینات و نظم داخل زمین. نظم تاکتیکی را به همه بازیکنان یاد داده و وظایف هر بازیکن را به خوبی برای او تفهیم کرده و از هر کسی کار خاصی را می خواهد.از لحاظ فنی هم در سطح بسیار بالایی قرار دارد. من با مربیان زیادی کار کردم که یوسف الزواوی یکی از بهترین آن هاست. اگر امارات بخواهد تیمش موفق باشد، باید از او استفاده کند.

غیر از جواد با کدام بازیکنان راحت تر بازی می کنی و کلاً کدام بازیکنان در موفقیت تیم تاثیر بیش تری داشته اند؟

- امسال که همه بازیکنان خوب کار کرده اند سال پیش هم ابراهیم خلیل یوسف حسن، نبیل ابراهیم و عبدالرحمان ابراهیم بازیکنان کلیدی تیم بودند. امسال اما همه بازیکنان در درجه بالایی بازی می کنند.

فکر می کنی الشعب پتانسیل این را دارد که رقیبانی مثل الوصل و الجزیره را کنار بزند.

- ما شرایطمان در تیم فصل دوم بیش تر از آنکه فکرش را بکنید سخت می شود. خوشبختانه مربی و همه بازیکنان به این آگاهی رسیده‌اند اگر خدا بخواهد و بتوانیم در سه بازی بعدی سال نیم فصل اول خوب نتیجه بگیریم، دیگر صدر جدول را از دست نخواهیم داد.

چند سال را با موفقیت در الشعب سپری کردی، چه هدفی را در فوتبال امارات دنبال می‌کنی؟

من خدا را شکرمی کنم وهمیشه هدفم این بوده که خوب فوتبال بازی کنم. در واقع عشق فوتبال دارم! برایم فرقی نمی کرد درایران بازی کنم یا امارات. اگر از همه لحاظ جور می‌شد و پیشنهاد مالی خوبی داشته باشم شاید به اروپا هم بروم اما این دو سه سالی که در امارات بازی کردم راضی کننده بوده و آرامش خاصی به خودم و زندگی‌ام داده است. من در فوتبال به دنبال همین آرامش هستم. در ایران هم می‌توانستم بازی کنم اما جو کمی خراب شد. من نه در امارات بلکه هر جا که بازی کردم سعی کرده‌ام فقط و فقط آن چیزی که در توانم هست به نحو احسن به اجرا بگذارم و به تیم کمک کنم. هدف مهم‌تری نداشتم.

گفتی فوتبال بازی کردن عشقت است و از این آرامش لذت می‌بری اما این گل زدن‌ها انگیزه می‌خواهد. همه بازیکنان در هر رده و شرایطی که بازی کنند، دنبال دعوت شدن به تیم ملی هستند. اما این بار دعوت تیم ملی را رد کردی.

من دوست نداشتم رد کنم. ببینید! سال پیش من با 18 گل آقای گل امارات شدم. وقتی اسامی تیم ملی اعلام شد دیدم 40 نفر از داخل و خارج از ایران دعوت کرده اند اما من که یکی ازبهترین آمارها را داشتم آقای قلعه نویی دعوت نکردند . از دو حالت خارج نیست؛ یا از لحاظ فنی قبولم ندارند که استنباط خودم هم همین است، یا هنوز مشکلاتی که ما در استقلال با هم داشتیم، ادامه دارد و در این تصمیم تأثیرگذار بوده که بعید می‌دانم این طور باشد. گذشت و بعد از چند ماه که دوباره لیگ امارات شروع شد، با توجه به اینکه من از همه مهاجمانی که دعوت کرده بودند، آمار بهتری داشتم مطبوعات فشار آوردند که چرا فلانی در تیم نیست و یا حرف آن‌ها از من دعوت کردند البته با شناختی که من از ایشان دارم هیچ‌وقت به اصطلاح سیاه حرف این و آن نمی‌شود؛ حالا نمی‌دانم این بارچه اتفاقی افتاد. من هم فکر کردم و دیدم وقتی خودم به این مسئله ایمان دارم که اعتقاد فنی به من ندارند، دیگر دلیلی ندارد که در خدمت ایشان باشم. تیم ملی هم بود و نمی‌شد خیلی بحث‌ها را پیش کشید و من هم خیلی راحت آرامش را ترجیح دادم و کنار کشیدم. ولی در مجموع امیدوارم تیم موفق باشد و هیچ وقت هم مصاحبه منفی نکردم و نخواهم کرد.

- با توجه به اینکه مهاجم تنها وظیفه‌اش گل زدن است و تو هم آمار خوبی در گلزنی داشتی، چرا باید از لحاظ فنی تو را نادیده بگیرند؟

بعضی مربیان از بعضی بازیکنان کلا خوششان نمی‌آید یعنی از نظر سیستم فنی به درد تیمشان نمی‌خورد؛ دیگر اهمیت آنچنانی ندارد 18 تا گل زده باشم یا 28 تا، من این احتمال را بیشتر می‌دانم. من مشکلی با نیمکت‌نشینی ندارم حتی در الشعب هم تعویض می‌شوم و این موضوع ناراحتم نمی‌کند. بحث این است که گاهی یک نفر تو را قبول ندارد؛ تحت هر شرایطی، هر چقدر هم که گل بزنی، خوب دلیلی ندارد که خودت را در اختیار مربی بگذاری.

- در چند سال اخیر دو بار جنجال‌ساز شدی. یک بار که استقلال را ترک کردی که می‌شود گفت مجبور شدی و یک بار هم این دفعه که دعوت تیم ملی را رد کردی. این تصمیمات آرامشی که دنبالش هستی را به هم نزد؟

من مطمئنم که این دفعه تصمیم صحیحی گرفتم. با اینکه ممکن است خیلی‌ها از دور به قضیه نگاه کنند و بگویند فلانی به تیم ملی رفت و اشتباه کرده اما من فکر می‌کنم بهترین تصمیم را گرفتم. در مورد استقلال درست می‌گویی. اشتباه کردم که دو ساله قرارداد بستم. زمانی که آقای قلعه‌نویی مربی بود از من خواست دوساله قرارداد ببندم و تنها اشتباه بزرگم‌ همان بود. باید یک ساله می‌بستم که هم ایشان در این مدت من را بشناسد و هم من از ایشان شناخت پیدا کنم. در ده- دوازده سال فوتبال حرفه‌ایم تنها سالی که از نظر روحی و فنی افت کردم، همان سالی بود که در استقلال زیر نظر ایشان کار کردم، بعد چطور انتظار دارید با این شرایط باز هم در خدمت ایشان باشم؟

این بار حتی گفته شد سامره با توجه به اینکه تصمیمش را به اطلاع کادر فنی نرساند و بی‌خبر در تفرینات حضور پیدا نکرد، به تیم ملی بی‌احترامی کرد.

وقتی بازیکن به تیم ملی دعوت می‌شود و در اولین جلسه تمرین شرکت نمی‌کند، خط خورده است. وقتی من را بعد از حدود دو سال ونیم می‌خواهند دعوت کنند، حداقل قلبش باید با یک تماس تلفنی خبر بدهند . برای کسانی که هر سری و هر دفعه دعوت می‌شوند. نیازی به این برنامه‌ها نیست اما کسی با من تماس نگرفت که مثلاً بگوید «آقا می‌خواهیم شما را دعوت کنیم، آماده هستی؟ مصدومیت نداری؟» خوب اگر کسی از من می‌پرسید من پیش از اینکه اسم را اعلام کنند می‌گفتم که تصمیم چیست. اما الان هم قصد نداشتم که بی‌احترامی صورت بگیرد و فکر نمی‌کنم چنین برداشتی بتوان کرد.

اگر یک بار دیگر دعوت شوی، قبول می‌کنی؟

فکر نمی‌کنم.

چه شرایطی باید پیش بیاید که به تیم ملی برگردی؟ عوض شدن مربی باعث تغییر تصمیمت شود؟

هدف اول من 100% این است که در امارات موفق باشم. مطمئن باشید در فرصت‌های بعدی اگر احساس کنم که به درد تیم ملی می‌خورم. حتماً پاسخ مثبت می‌دهم. من مشکلی خاصی ندارم اما می‌گویم آقا وقتی من بهترین آمار را داشتم و حتی جز40نفر هم دعوتم نکردی، دیگر دلیلی ندارد برای حرف دیگران دوباره من را دعوت کنید. شما راه خودتان را بروید، من هم راه خودم را می‌روم.

برگردیم به فوتبال امارات. در ایران وقتی صحبت از لیگ امارات می‌شود صرفاً از مسایل مالی می‌گویند.

من از اول فوتبال دنبال پول نبودم. یادم می‌آید در رفسنجان حق عضویت می‌دادیم که در تیم باشیم باید سهم خوداز پولی که خرج کفش و لباس می‌کنند را می‌پرداختیم یا زمانی حقوقمان پانصد تک تومانی بود. من که ده پانزده سال پیش این کار را می‌کردم. من نه زمانی که به اینجا آمدم هدفم پول بود و نه زمانی که از فجر به استقلال رفتم و نه وقتی که از استان کرمان به فجر شهید سپاسی پیوستم. من همیشه مهم‌ترین هدفم خوبم بازی کردن بوده، نمی‌شود که یک دفعه وقتی صحبت از آمدن به امارات شود، پول برایم اهمیت بیش‌تری پیدا کند. اصلاً چنین چیزی نیست و این ذهنیت اشتباهی است که روزنامه‌های ایران برای مردم ایجاد کرده‌اند.

شنیدیم که پیشنهاد خیلی خوبی هم از پرسپولیس داشتی.

اصلاً بحث پرسپولیس را وسط نکشیم. برای خیلی از بازیکنان این شرایط پیش می‌آید. پرسپولیس اگر به دنبال مهاجم می‌گردد. جواد کاظمیان سر و مر و گنده! اینجاست!

به وضعیت بازیکنان ایراین در امارات بپردازیم. همه کسانی که آمدند در ایران موفق بودند اما چرا بعضی‌ها مثل تو و فرهاد مجیدی ماندگار و محبوب شدید و بعضی هم رفتنی شدند؟

به شرایط تیم بستگی دارد. علاوه بر این وقتی محیط را عوض می‌کنی باید با خیلی چیزها سازگار شوی. شاید سختی‌هایی باشد اما بازیکن حرفه‌ای یا لژیوتر یعنی کسی که بتواند خودش را با شرایط سخت وفق بدهد. در کل بازیکنانی که از ایران آمدند فاکتورهای برتری داشته‌اند. که لژیونر شده‌اند. آن‌هایی هم که برگشتند فوتبالشان تمام نشده، به هر حال مربی هم که چند بازی نتیجه نگیرد عوضش می‌کنند. در کل به نظر من این قانون بدی نیست که بازیکنی تیمش را عوض کند یا یک مربی را اخراج کنند یا ... به هر حال کار ما این است. من خودم زمانی در استقلال به مشکل خوردم و تیم را عوض کردم؛ حالا بعضی‌ها اسمش را اخراج یا حاشیه گذاشتند اما از دید من تیم عوض کردن بد نیست.

انتظارات بالایی که از یک بازیکن خارجی دارند چقدر در عدم موفقیت یک بازیکن تأثیر دارد؟

اگر این بازیکن مهاجم باشد. خوب مهاجم یعنی گل‌ زدن! مهاجم اگر قرار باشد زیاد بدود و موقعیت ایجاد کند ولی گل نزند فایده ندارد و خود اماراتی ها از این بازیکنان زیاد دارند. این همه پول می‌دهند به بازیکن خارجی تا گل بزند، این حق آن‌هاست که بازیکن را عوض کنند. اما وقتی یک نفر به عنوان هافبک می‌آید انتظارات فرق می‌کند مثلاً مسعود شجاعی شاید چند گل بیش‌تر نزده باشد اما وظیفه‌اش را انجام داده و مشکلی هم پیش نمی‌آید.

پاسخ منفی سامره به پیشنهادهای آلمان و ایتالیا

منبع : فاینال شوت