تبیان، دستیار زندگی
برای داشتن حیوانات خانگی تا زمانی نه چندان دور به راحتی می توانستی به یکی از روستاهای اطراف شهر تهران مراجعه کنی و حیوان موردنظر را که در آن موقع بیشتر سگ یا یک مرغ یا خروس محلی بود، پیدا کنی، البته در مورد پرندگان و ماکیان قضیه کمی تفاوت داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حیوان خانگی جدید و کشنده!

برای داشتن حیوانات خانگی تا زمانی نه چندان دور به راحتی می توانستی به یکی از روستاهای اطراف شهر تهران مراجعه کنی و حیوان موردنظر را که در آن موقع بیشتر سگ یا یک مرغ یا خروس محلی بود، پیدا کنی، البته در مورد پرندگان و ماکیان قضیه کمی تفاوت داشت.

فرآوری: لواسانی-بخش اجتماعی تبیان
مار خانگی

زم انی حیوانات خانگی را یا برای امنیت آن مانند سگ یا برای منفعت آنها مثل مرغ و خروس و اردک به خانه می بردند. بخش کمی از افراد هم حیواناتی مانند قناری یا گربه را انتخاب می کردند که از تنهایی بیرون بیایند، اما امروزه که بیشتر خانواده ها تک فرزند و خانواده ها کوچک شده اند، روانشناسان توصیه می کنند برای بیدار نگهداشتن حس مسئولیت پذیری در کودکانی که خواهر و برادر ندارند، داشتن یک حیوان خانگی کمک بزرگ و موثری به آنها می کند.
برای داشتن حیوانات خانگی تا زمانی نه چندان دور به راحتی می توانستی به یکی از روستاهای اطراف شهر تهران مراجعه کنی و حیوان موردنظر را که در آن موقع بیشتر سگ یا یک مرغ یا خروس محلی بود، پیدا کنی، البته در مورد پرندگان و ماکیان قضیه کمی تفاوت داشت. در جنوب شهر تهران جایی نزدیک مولوی کوچه مرغی ها فعال بود که انواع و اقسام پرنده ها و ماکیان درآن به فروش می رسید، البته آهسته آهسته ماکیان جای خود را به پرنده های دیگر داد و تا زمانی که به حکم وزارت بهداشت و شهرداری فعالیت در این خیابان بسیار محدود شد، باز و شاهین و حتی جوجه کرکس خریدوفروش می شد.

هم اکنون در عمده مناطق شهر تهران کلینیک  ? فروشگاه (pet-shop clinic) ایجاد شده که علاوه بر داشتن اورژانس به صورت 24 ساعته مشغول سرویس دهی هستند و این مهم نشان از بروز مسئله نگهداری حیوان خانگی به بسیاری از خانواده های ایرانی حکایت دارد.

همین موضوع باعث شده تا حیطه و گستره حیوانات خانگی کمی گسترده تر از گربه، قناری و طوطی رفته و به جوندگانی مثل سنجاب و همستر، میمون های کوچک و حتی خزندگان مانند ایگونا و مار پیتون هم برسد، البته چندی پیش گفته می شد که بچه پلنگ هم در تهران به عنوان حیوان خانگی دیده شده اما این موضوع هیچ گاه از طریق مراجع رسمی تأیید یا رد نشد. برای مثال در توضیح فروش یک پیتون به عنوان حیوان خانگی عنوان شده: حیوانی بسیار آرام و خونگرم است! با قیمت یک میلیون و700 هزارتومان و با یک مترونیم طول.

در مورد حیوانات خانگی و نگهداری از آنها سه بخش جداگانه وجود دارد. خریدوفروش حیوانات، خریدوفروش لوازم نگهداری از این حیوانات و هزینه های پزشکی این حیوانات خانگی و نیمه خانگی، البته حیوانات خانگی به دوبخش خانگی معمولی و دیگری اگزوتیک (غیراهلی) یا همان خاص تقسیم می شوند که هرکدام بازاری جداگانه و در خور توجه دارند.
حیوانات معمولی خانگی
اگرچه بسیاری از این فروشگاه ها  درصد مهمی از درآمدشان را با فروش لوازم نگهداری و غذای حیوانات خانگی کسب می کنند، اما فروش حیوانات خانگی در این مغازه ها شامل پرندگان و گربه های خانگی می شود و نژادهای خاصی از توله سگ ها هستند که جثه کوچک تری دارند و سروصدای کمتری هم ایجاد می کنند.

ساعد مهدوی مرد میانسالی است که فروشگاه حیوانات خانگی اش را از زمانی که یک قناری فروشی موروثی بوده، اداره می کرده و حالا این فروشگاه را به کمک پسر و نوه اش اداره می کند، البته او بیشتر دنیای پرنده ها را می شناسد و با حیوانات دیگر کمتر آشنایی دارد. یک دیوار کامل از این مغازه پر از قفس پرنده است. از کبوتر و قناری فری زرد گرفته تا کاسکو و طوطی سخنگو که حداقل 60 کلمه می داند. بقیه مغازه آکواریوم های کوچک و بزرگ است و قفس مربوط به حیوانات دیگر که بین آنها چند لاک پشت هم به چشم می خورد. بین قفس ها نیز چیزهای عجیب وغریب آویزان است. این خرت وپرت های عجیب انواع و اقسام ریسه ها، توپ، قفس، زیر انداز و تشک، پاکت و قوطی های غذا، بسته های غذای پرندگان، ظروف و خیلی چیزهای دیگر که حتی اسمشان هم به گوش نخورده است را این روزها به راحتی می توان خرید. دیدن فروشگاه های حیوانات خانگی یا همان پت شاپ ها دیگر آنقدر عجیب نیست..

مهدوی در مورد پرنده هایی که در مغازه اش معامله می شود، می گوید: پرتقاضاترین پرنده ها انواع قناری و کبوتر است. هم مشتری زیاد دارد و هم به آسانی خریدوفروش می شود، قیمتشان هم معقول است. یه قناری خوش خوان و صدا را با حداکثر قیمت می توانید تا 300 یا 400 هزارتومان بخرید، البته قیمت قناری های کاکلی اصیل هم تا 500 هزارتومان هم می رسد. قفس این قناری را هم در بهترین حالت 100 هزارتومان است. بخواهید جفت ماده هم برایش بخرید، با 200 تا 300 هزارتومان هزینه می توانید بهترین قناری که تخمگذار است را بخرید. خرج دان قناری هم خیلی بالا نیست ولی حتما باید خوب به آن رسیدگی کرد.

او به یک نکته مهم در مورد پرندگان اشاره می کند: هیچ وقت اگر پرنده پرسروصدایی مانند طوطی یا مرغ مینا را در خانه دارید، پرنده ای مثل قناری یا مرغ عشق را به خانه نبرید یا در یک اتاق نگه ندارید. چون این پرنده ها خیلی حساس هستند و طاقت جیغ کشیدن طوطی و مرغ مینا را ندارند. مهدوی در مورد بازار دیگر پرنده ها می گوید: پرنده هایی مثل طوطی به خصوص نوع سخنگویش، مرغ مینا یا طوطی هایی که حرف نمی زنند اما زیبایی خاصی دارند، مثل طوطی های برزیلی دنیایی متفاوت دارند. این پرنده ها قیمت پایه شان از 500 تا 700 هزارتومان شروع می شود و تا 4 یا 5 میلیون تومان هم می رسد. قفس این نوع پرنده ها هم از نوع خاصی باید باشد که قیمت پایه آنها از 300 هزارتومان شروع شده و تا 2 میلیون تومان هم می رسد که نوع پایه دار فولادی و خیلی بزرگ است که برای طوطی های برزیلی باید سفارشی ساخته شود.

فروش مار زنگی کمتر از 50 هزار تومان

اما علاوه بر بازار پرندگان این روزها فروش مار زنگی هم رواج پیدا کرده است.  پرورش دهندگان غیرقانونی مارها برای دوستداران این حیوان در هر جایی که بتوانند تبلیغ می کنند. به تازگی نیز در اینترنت برای فروش بچه مارهای زنگی فقط با قیمت 15 یورو، آگهی شده است. این مارها پس از چند روز از طریق پست یا پیک، به دست دوستداران و خریداران خود خواهند رسید. البته باید بدانیم که چنین مارهایی ارزش شان صدها برابر این قیمت می ارزد. در بازارهای مارهای سمی در هلند و آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر، هیچ اهمیتی نمی دهند که مارهایی که فروخته می شوند چقدر ارزشمند هستند و شخصی که خریدار آن است چگونه از آن مراقبت می کند و حتی نمی دانند کارشناسان و متخصصان چقدر به این حیوانات اهمیت می دهند.
یکی از کوچکترین ضررهای باب شدن این روند، افزایش شمار مسمومیت های گوناگون بر اثر نیش زهرآلود این حیوانات است؛ طوری که اواخر سال 1980 در منطقه پرووانس فرانسه سالانه فقط یک مسمومیت بر اثر نیش مارها وجود داشت، اما امروزه به سبب نگهداری حیوانات خانگی ای از این قبیل، این آمار به یک مورد در دو هفته افزایش یافته است.

با توجه به تمامی این خطرات و آگاهی یا ناآگاهی مردم از این مسائل، همچنان شمار حیوانات خانگی عجیب و غریب در میان مردم روز به روز افزایش می یابد و جوانان و نوجوان بیشتر به نگهداری این حیوانات علاقه نشان می دهند. بر اساس آخرین گزارشی که در مجله پزشکی Plos به چاپ رسیده است، سالانه در سراسر دنیا 420هزار نفر بر اثر نیش مارها مسموم می شوند که از میان آنها، 20تا 94هزار نفرشان، جان می بازند.

دکتر لوک دوهارو، از مرکز زهر شناسی مارسی در مقاله ای عنوان کرده، بزودی بیمارستان ها با چالشی بزرگ روبه رو خواهند شد؛ زیرا گونه های بسیار نادر و کمیابی وجود دارند که بسیار سمی هستند و هنوز پادزهری برای آنها کشف نشده است. برای مثال مارهایی که در آسیا و آفریقا برای انسان بی ضرر در نظر گرفته می شوند، به دلیل عادات شبانه و خاص خودشان یا از ترس دیدن یک انسان می توانند رفتاری تهاجمی نشان دهند و نیش بزنند یا گاز بگیرند، حتی زمانی که یک انسان برای غذا دادن به آنها یک موش زنده را با دست جلویشان بگیرد، ممکن است رفتاری تهاجمی نشان دهند. در چنین حالت هایی هیچ چیزی در مقابل زهر آنها وجود ندارد .
دکتر لوک دوهارو می گوید: «برای بسیاری از مارها مانند مار زنگی آمریکایی پادزهر تهیه شده است، ولی برای مارهای نادر، کار بسیار پیچیده تر خواهد شد و حتی برخی سرم های ضد زهر نیز کار را دشوارتر می کنند. پس با این وجود قیمت خرید یک مار جوان و نجات جان یک انسان را در نظر بگیرید. در صورتی که برای نجات جان یک انسان و تهیه تنها یک دوز از پادزهر، از چنین ماری استفاده شود، این قیمت به ده ها هزار برابر افزایش پیدا می کند. البته برای مارهای بیگانه تر نیاز به دوزهای بیشتر و قیمتی افزون تر است.
با توجه به تمامی این خطرات و آگاهی یا ناآگاهی مردم از این مسائل، همچنان شمار حیوانات خانگی عجیب و غریب در میان مردم روز به روز افزایش می یابد و جوانان و نوجوان بیشتر به نگهداری این حیوانات علاقه نشان می دهند. بر اساس آخرین گزارشی که در مجله پزشکی Plos به چاپ رسیده است، سالانه در سراسر دنیا 420هزار نفر بر اثر نیش مارها مسموم می شوند که از میان آنها، 20تا 94هزار نفرشان، جان می بازند.

سگ عضو جدید خانواده!

خوراک ژیگو، کله پاچه، جوجه کباب و کوبیده. این غذاها، قطعا شما را به یاد منوی رستوران ها می اندازد. اما جالب است بدانید این ها، منوی خوراکی مهدهای ویژه ای است که این روزها در تهران فعالیت می کنند. مهدهایی ویژه نگهداری از سگ ها.

سگ هایی که با مدل ها و چهره های مختلف به عضو جدید برخی خانواده های ایرانی تبدیل شده اند. حیواناتی که حالا در ایران و به خصوص تهران، هم مهد مخصوص دارند، هم آتلیه اختصاصی و هم البته یک مجله ویژه.
هم اکنون در عمده مناطق شهر تهران کلینیک  ? فروشگاه (pet-shop clinic) ایجاد شده که علاوه بر داشتن اورژانس به صورت 24 ساعته مشغول سرویس دهی هستند و این مهم نشان از بروز مسئله نگهداری حیوان خانگی به بسیاری از خانواده های ایرانی حکایت دارد.
حضور سگ ها به عنوان عضوی از خانواده ایرانی ها کافی نبوده و عده ای تا جایی پیش رفتند برای حیوانات خانگی خود جشن تولد می  گیرند.

انتخاب حیوانات خانگی و وابستگی به آنها، امروزه در میان گروهی از جوانان و بزرگسالان و حتی کودکان در هررده شغلی بسیار مد شده است تا جاییکه هر یک تلاش میکنند با ابتکاری تازه از دیگری پیشی گیرند؛ یکی از این ابتکارات، برگزاری جشن تولدهای پر زرق و برق با هزینه های آن چنانی برای حیوانات خانگی است که برای بیشتر اقشار جامعه امری غیرعادی به حساب می آید.

فضایی خاص برای جشن تولد

برخی کلینیک های دامپزشکی پایتخت  برای این حیوانات به صورت مجزا جشن تولد برگزار می کنند.

جالب توجه اینکه مهمانان این جشن تولدها برای "صاحب مجلس" کادوهایی از قبیل استخوان بیسکویتی،لباس، خانه، ظرف غذا و... را پیش کش می کنند و قیمت پایه این هدایا از 45 هزار تومان شروع می شود.


منابع : رجا نیوز / فرهنگ نیوز/ باشگاه خبری دیده بان حقوق حیوانات