تبیان، دستیار زندگی
محبوب ترین غذا نزد خدا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محبوب ترین غذا نزد خدا چیست؟

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «محبوب ترین غذا نزد خدا آن است که دست ها بر آن بسیار باشد. جمعی غذا بخورید و پراکنده نباشید چرا که برکت در اجتماع است.»

title

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری شبستان، برخی آداب سفره از کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات اثر آیت الله جوادی آملی در ذیل مرور می شود:

گروهی غذا خوردن: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «محبوب ترین غذا نزد خدا آن است که دست ها بر آن بسیار باشد. جمعی غذا بخورید و پراکنده نباشید چرا که برکت در اجتماع است.»(طب النبی، ص 21) همچنین می فرمایند: «بدترین مردان شما کسانی اند که تنها غذا می خورند؛» (الکافی، ج 2، ص 140)

نیز می فرمایند: «برکت در سه چیز است: با هم غذا خوردن، سحرگاهان خوردن و ترید کردن» (طب النبی) و نیز می فرمایند: «هر گاه غذا خوردن با چهار ویژگی همراه باشد، کامل خواهد بود: از حلال باشد، دست بر آن بسیار باشد و با بسم الله آغاز شود و با الحمدالله پایان پذیرد.» (الکافی، ج 6، ص 273)

امام کاظم (علیه السلام) می فرمایند: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سه گروه را نفرین کرد: کسی که در سفر توشه اش را تنها بخورد ... .» (الفقیه، ج2، ص 277)

راوی گوید: هر گاه امام رضا (علیه السلام) سفره اش را می گسترد، بردگان و غلامانش و حتی دربانان و تیمارگران حیوانات را نیز کنار سفره با خود می نشاند. (عیون اخبارالرضا، ج 2، ص 184)

از نزد خود برداشتن: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «هر گاه سفره گسترده شد از نزد خود بخور و از پیش روی همنشین خود غذا برندار و از قله (نقطه برجسته آن) غذا نخور زیرا برکت از بالای آن می آید.» (مکارم الخلاق، ص 149)

به آرامی غذا خوردن: امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «نشستن بر سر سفره را طولانی کنید چرا که از عمرتان به شمار نمی آید.» (مستدرک الوسایل، ج16، ص 233)

اجابت دعوت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «سه کار از مصادیق و موارد جفاست... این که کسی به غذایی فراخوانده شود ولی نپذیرد یا بپذیرد ولی نخورد... .» (قرب الاسناد، ص 74)

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «هر گاه بر برادر مسلمانی وارد شدید و شما را به غذا یا نوشیدنی فرا خواند بخورید و بنوشید و از آن نپرسید.» (الجامع الصغیر، ج1، ص 91)

غذا نخوردن بدون دعوت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «هشت گروه اگر مورد اهانت قرار گیرند جز خود را سرزنش نکنند؛ یکی از آن ها کسی است که بر سر سفره ای حاضر شود که به آن دعوت نشده ... .»(الخصال، ص 410)

بهره گیری از سبزی ها: در حدیثی آمده است که سفره هایتان را با سبزی ها سرسبز کنید چرا که خوردن سبزی همراه با گفتن بسم الله، شیطان را دور می کند. (مکارم الاخلاق، ص 176)

امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «من از سفره ای که در آن سبزی نباشد، غذا نمی خورم.» (همان)


خبرگزاری شبستان :: Shabestan News

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.