تبیان، دستیار زندگی
یکی از شانس های اصلی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور یاد می شود، خواستار سیاست واحد و شفاف آمریکا در برابر برنامه هسته ای ایران شده و گفته است:" ما نمی توانیم، نباید و نمی گذاریم که ایران ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دست هایی که در یک کاسه اند!

خانم کلینتون در جمع اعضای کمیته آمریکایی امور عمومی اسراییل ایران را خطری برای آمریکا و بزرگترین تهدید علیه اسرائیل نامید .

به گزارش بی بی سی؛ هیلاری کلینتون سناتور دموکرات و همسر رئیس جمهور سابق آمریکا، که از او به عنوان یکی از شانس های اصلی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور یاد می شود، خواستار سیاست واحد و شفاف آمریکا در برابر برنامه هسته ای ایران شده و گفته است:" ما نمی توانیم، نباید و نمی گذاریم که ایران به سلاح هسته ای دست یابد."

خانم کلینتون که روز پنجشنبه در ضیافت شام اعضای کمیته آمریکایی امور عمومی اسراییل (آیپک) در نیویورک سخن می گفت، ایران را خطری برای آمریکا و بزرگترین تهدید علیه اسراییل توصیف کرد و گفت: " ما باید از همه ابزارهای در دسترس خود از جمله ابزارهای دیپلماتیک، اقتصادی به اضافه تهدید به استفاده از قدرت نظامی بهره بگیریم."

این سناتور دموکرات ضمن درخواست تعامل و گفتگو با ایران، سوریه، حزب الله و حماس، بخصوص در باره ایران گفت که در مقابله با این کشور هیچ گزینه ای کنار گذاشته نخواهد شد.

سخنان خانم کلینتون در جمع اعضای آیپک را می توان تکرار اظهارات جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، در باره برنامه هسته ای ایران تلقی کرد.

به نظر می رسد عاملی که بیش از سایر عوامل در نزدیک شدن دیدگاه دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکا در مورد ایران نقش بازی کرده است، سخنان رئیس جمهور، مبنی بر لزوم "حذف اسراییل از صحنه روزگار" است و

شاید هم از ابتدا این دو حزب ظاهرا با هم اختلاف نظر داشتند.

پیش از این در محافل رسانه ای جهان چنین تصور می شد که دموکرات های آمریکا سیاستی متفاوت از دولت آقای بوش در برابر ایران در نظر دارند، اما اظهارات خانم کلینتون نشان می دهد که در مورد خاص ایران، دیدگاه های دو حزب جمهوری خواه و دمکرات آمریکا در حال نزدیک شدن به یکدیگر است.

در ماه های اخیر مقام های اسراییلی برای نزدیک کردن دیدگاه دو حزب بزرگ حاکم بر آمریکا تلاش زیادی کرده اند، چرا که به گمان آنها سیاست یکدست آمریکا در برابر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی بهتر می تواند آنچه را که آنان تهدید علیه موجودیت خود از سوی ایران می نامند، خنثی کند.

نزدیکی دموکرات ها به اسرائیل

دموکرات های آمریکا معمولا روابط نزدیکتر و بهتری نسبت به جمهوری خواهان با جامعه یهودی آمریکا و نیز اسراییل داشته اند.

در انتخابات اخیر کنگره آمریکا، بیش از هشتاد و پنج درصد یهودیان آمریکا رای خود را به نفع دموکرات ها به صندوق های رای ریختند و بیش از نیمی از هزینه های تبلیغاتی آنها را تقبل کردند. بنابراین نفوذ یهودیان آمریکا بر دموکرات ها و تاثیر پذیری دمکرات ها از لابی یهودی این کشور امری عادی است.

اگرچه در سال های متمادی به خوبی دیده شده است که سیاست های کلان امریکا به خصوص در باره ایران با تغییر رئیس جمهورها و روی کار آمدن احزاب مختلف هیچ تغییری نکرده است.

در این میان، کسانی که تصور می کردند کنگره ای با اکثریت دموکرات ها می تواند به عنوان مانعی در برابر سیاست دولت جورج بوش در مقابل جمهوری اسلامی عمل کند، از سخنان خانم کلینتون در خواهند یافت که وقتی پای امنیت اسراییل در میان باشد، دموکرات ها پر حرارت تر از جمهوری خواهان ظاهر خواهند شد.

در هر حال همیشه این صهیونیست ها بوده اند که کار خط دهی و تعیین مسیر دیپلماتیک سردمداران آمریکا را به عهده داشته اند. اگر بوش با وجود مخالفت ها آنچنان بی پروا در مورد ایران، عراق و لبنان سخن می گوید ؛ برای این است که پشتوانه ای محکم از سوی صهیونیست ها دارد و می داند این مخالفت ها نیز در نهایت به سود او و مجموع دموکرات ها و جمهوری خواهان تمام خواهد شد!

زینب فرخ

تبیان - جامعه و سیاست