تبیان، دستیار زندگی
در تعریف سنتی سواد، توانایی است و یا توانایی به کاربردن زبان برای خواندن، نوشتن، گوش دادن و سخن گفتن، ولی در مفهوم نوین این واژه به سطحی از خواندن و نوشتن که برای ارتباط کافی است گفته می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باسواد کیست؟

تاریخ سواد به هزاران سال پیش باز می گردد، اما در اروپا پیش از انقلاب صنعتی که هنوز کاغذ ارزان و کتاب ارزان وجود نداشت ( و در میانه سده 19 در آموزشگاه ها توزیع شد) تنها درصد کمی از جمعیت این کشورها باسواد بودند.

باسواد کیست؟

در تعریف سنتی سواد، توانایی خواندن و نوشتن است و یا توانایی به کاربردن زبان برای خواندن، نوشتن، گوش دادن و سخن گفتن، ولی در مفهوم نوین این واژه به سطحی از خواندن و نوشتن که برای ارتباط کافی است گفته می شود و یا سطحی که یک فرد بتواند مفهوم را بفهمد و انگاره ها و اندیشه هایش را تا جایی که بتواند در آن جامعه سهیم باشد، بیان کند.


تاریخ سواد به هزاران سال پیش باز می گردد، اما در اروپا پیش از انقلاب صنعتی که هنوز کاغذ ارزان و کتاب ارزان وجود نداشت ( و در میانه سده 19 در آموزشگاه ها توزیع شد) تنها درصد کمی از جمعیت این کشورها باسواد بودند. به دلیل تأکید برای یادگیری خواندن متن عربی قرآن، در 12 قرن گذشته بسیاری از مسلمانان از سطح بالایی از سواد برخوردار بوده اند.

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) که به  طور خلاصه یونسکو نامیده می شود، یکی از سازمان های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که درسال 1945 تشکیل شد. هدف این سازمان کمک به صلح و امنیت در جهان از راه همکاری بین المللی در زمینه های آموزشی و علمی و فرهنگی وتربیتی به منظور افزایش احترام به عدالت و قانون  مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد است.


195 کشور عضو یونسکو هستند. مقر آن در پاریس پایتخت فرانسه است و دفترهایی در کشورهای مختلف دارد.

بر اساس تعریف یونسکو شخص باسواد فردی است که تمام پارامترهای زیر را در خود داراست:
 
1- سواد عاطفی: توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده، همسر و دوستان به نحو احسن
 
2- سواد ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط و تعامل با تمامی اعضای جامعه، یعنی آداب معاشرت و روابط اجتماعی
 
3- سواد مالی: توانایی مدیریت اقتصادی درآمد، یعنی چگونگی پس انداز، سرمایه گذاری و مدیریت خرج
 
4- سواد رسانه: اینکه بدانیم کدام رسانه ها معتبر و کدام نامعتبر است. توانایی تشخیص وثوق اخبار و دیگر پیام های رسانه ای
 
5- سواد آموزش و پرورش : توانایی تربیت فرزندان به نحو احسن.

باسواد کیست؟

6- سواد رایانه: توانایی استفاده از مهارت های هفت گانه رایانه  ICDL مفاهیم پایه فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، استفاده از رایانه و مدیریت فایل ها، واژه پرداز WORD، صفحه گستر Access، ارایه مطالب PowerPoint و اینترنت.

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان تهیه:مرجان سلیمانیان،تنظیم: نیلوفر یاقوتی