تبیان، دستیار زندگی
توصیه های زیر به بدنتان کمک می کند تا عملکرد خوبی داشته باشد و در نتیجه دچار نفخ نشوید و تمام روز احساس بادکنک بودن به شما دست ندهد! بعضی از راه حل ها ساده و راحت هستند و بعضی هم نیاز به کمی تلاش دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هدی بانکی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین راهکارها برای فرو نشاندن نفخ

توصیه های زیر به بدنتان کمک می کند تا عملکرد خوبی داشته باشد و در نتیجه دچار نفخ نشوید و تمام روز احساس بادکنک بودن به شما دست ندهد! بعضی از راه حل ها ساده و راحت هستند و بعضی هم نیاز به کمی تلاش دارند.

هدی بانکی - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
نفخ

همه ما گاهی احساس نفخ می کنیم و تجربه ای است که همه با آن آشناییم. نفخ، حس ناخوشایندی دارد که با وجود آن لذت بردن از زندگی سخت می شود، باعث می شود حتی در لباسمان هم احساس راحتی نکنیم و اگر روزی حس کنیم سه سایز  به شکممان به خاطر نفخ افزوده شده، حفظ اعتماد به نفسمان کار ساده ای نیست. بعضی اوقات به سختی می توانیم دلیل نفخ را پیدا کنیم. آیا زیاد خورده ایم؟ مایعات زیادی در شکممان جمع شده؟ آیا نزدیک زمان قاعدگی است؟ به هر حال راه هایی وجود دارد که می توانیم تاحدود زیادی بر این مشکل غلبه کنیم، حالا به هر دلیلی که باشد. توصیه های زیر به بدنتان کمک می کند تا عملکرد خوبی داشته باشید و در نتیجه دچار نفخ نشوید و تمام روز احساس بادکنک بودن به شما دست ندهد! بعضی از راه حل ها ساده و راحت هستند و بعضی هم نیاز به کمی تلاش دارند.

آدامس نجوید

جویدن آدامس به دو طریق می تواند موجب نفخ شود:
1. نفخ روده می تواند توسط باکتری هایی که نتیجه ی فعل و انفعالات با خوراکی های خاصی هستند تولید شوند. این باکتری ها ظاهراً عاشق شیرین کننده های مصنوعی هستند که پسوند ol دارند مانند سوربیتول؛ سوربیتول شیرین کننده ای است که در بسیاری از آدامس های بدون قند موجود است.
2. نفخ روده می تواند از هوای بلعیده شده هم ناشی شود، هوایی که همراه با جویدن آدامس می بلعیم.

وعده های غذایی کوچک تری بخورید

زحمتی هم ندارد، اما در جامعه مصرف گرای ما گویی کار سختی به نظر می رسد! پرخوری می کنیم و بعد هم نفخ می کنیم؛ یعنی خودمان باعث آزار خودمان می شویم. به بدنتان گوش دهید، فقط تا حدی تغذیه اش کنید که راحت باشد. به نوزادان نگاه کنید، وقتی از شیر سیر شدند، پستان یا شیشه شیر را رها می کنند، لب هایشان را قفل می کنند چون دیگر شکمشان پر است. همین انسان بعدها در ادامه ی مسیر رشد، تحت تأثیر پیرامونش، این بازخورد شگفت انگیز و طبیعی را از دست می دهد. به میزان خورد و خوراکتان توجه کنید و ببینید بعد از غذا خوردن چه احساسی دارید. آیا در معده تان احساس رضایت و سیری می کنید؟ احساس نفخ و سنگینی دارید؟ از همین بررسی ها می توانید میزان وعده های بعدی تان را تعیین کنید.

غذای کم حجم

یکی از دلایل اصلی احساس ناراحتی و نفخ، خوردن غذاهایی است که باعث نفخ روده می شوند، برخی غذاها وقتی توسط باکتری هایی که به طور طبیعی در سیستم گوارشی ما جمع شده اند تجزیه می شوند، ایجاد نفخ می کنند. مثلاً همه ما می دانیم که لوبیا معروف است به نفاخ بودن. اگر غذای خاصی برایتان نفخ تولید می کند و می بینید خیلی از افراد دوروبرتان چنین مشکلی با این غذا ندارند، خیلی ساده از آن اجتناب کنید، دلیلی ندارد واکنش همه به یک غذا یکسان باشد. غذاهایی که پروتئین دارند و دارای چربی های سالم هستند معمولاً به خوبی هضم و گوارش می شوند و ناراحتی معده را دربر ندارند.

از خوردن غذاهای شور پرهیز کنید

غذاهای شور می توانند موجب احتباس آب شده و بنابراین احساس نفخ به شما بدهند. از همه مهم تر باید بدانید مضرات مصرف نمک زیاد می تواند خیلی فراتر از احساس نفخ و ناراحتی در معده باشد که مشکلات قلبی یکی از آن ها است. پس نمکدان را از سفره های تان بردارید و به چیزی که می خورید دقت کنید. نمک موجود در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده بسیار بالاست.

حساسیت ها یا آلرژی های غذایی تان را بررسی کنید

ممکن است علت نفخ شما، رده خاصی از غذاها باشد. بسیاری از افراد امروزه در مورد حساسیت های گلوتنی و عدم تحمل لاکتوز صحبت می کنند اما باید چنین مشکلاتی را به شیوه های علمی تشخیص داد، نه این که تصادفاً و حدسی رده ی خاصی از غذاها را کنار بگذارید و در معرض کمبودهای تغذیه ای قرار بگیرید. اول باید با پزشکتان مشورت کنید تا او تست های تشخیصی را به شما پیشنهاد دهد. شاید هم به شما توصیه کند رژیم حذفی را در پیش بگیرید.

پروبیوتیک ها را امتحان کنید

بدن ما بر اساس شیوه ی زندگی فعال و پرتحرک تکامل یافته اما امروزه بیشتر ما یکجا نشینیم. اگر احساس نفخ و ناراحتی دارید، یعنی بدنتان چیزی در خود نگه داشته است مثلاً مایعات یا گاز. ورزش یکی از راه هایی است که بدنمان این چیزهای اضافی را دفع می کند

اگر احساس می کنید نفخ و ناراحتی شما به دلیل غذاست، در مورد مصرف پروبیوتیک با پزشک مشورت نمایید. خیلی ها نام پروبیوتیک را فقط در تبلیغات انواع ماست شنیده اند که حاوی پروبیوتیک های افزوده هستند. این باکتری های مفید با بهبود و متعادل کردن سیستم گوارش، موجب کاهش علائم گاستریت و نفخ می شوند. شاید ماست به دلیل قند اضافی که دارد بهترین گزینه مصرف پروبیوتیک ها نباشد اما می توانید با استفاده از مکمل های پروبیوتیک یا استفاده از غذاهای تخمیر شده به هدفتان برسید.

بدنتان را حرکت دهید

بدن ما بر اساس شیوه ی زندگی فعال و پرتحرک تکامل یافته اما امروزه بیشتر ما یکجا نشینیم. اگر احساس نفخ و ناراحتی دارید، یعنی بدنتان چیزی در خود نگه داشته است مثلاً مایعات یا گاز. ورزش یکی از راه هایی است که بدنمان این چیزهای اضافی را دفع می کند. به وسیله تحرک و ورزش، مایعات اضافی و گاز از سیستم بدنی مان خارج می شوند. بنابراین پیاده روی کنید، بدوید و یا هر فرم از فعالیت بدنی که دوست دارید انجام دهید. اگر شغلتان جوری است که تمام روز را پشت میز می نشینید، به هر بهانه ای بلند شوید و راه بروید، هدف تحرک است.

زیاد آب بنوشید

شاید فکر کنید حالا که احساس نفخ و تورم دارم چرا باید آب بیشتری بنوشم؟ خب می توانید به آب به عنوان چیزی فکر کنید که تمام سلول های بدنتان را شستشو می دهد و به آن ها کمک می کند عملکرد بهتری داشته باشند. آب برای انتقال اکسیژن و مواد مغذی در سراسر بدن ضروری است و همزمان سموم و مواد اضافی را هم از سلول ها گرفته و از طریق ادرار و مدفوع از بدن خارج می کند. به عبارتی دیگر، آب برای رها شدن از چیزهایی که بدنمان نیازی به آن ها ندارد، حیاتی است؛ از جمله همان چیزهایی که موجب نفخمان می شوند. پس آب بنوشید، زیاد!


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.