تبیان، دستیار زندگی
رمان «سوءقصد به ذات همایونی» نوشته رضا جولایی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«سوءقصد به ذات همایونی» در کتابفروشی ها

رمان «سوءقصد به ذات همایونی» نوشته رضا جولایی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

title

رمان «سوء قصد به ذات همایونی» نوشته رضا جولایی به تازگی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب در قالب هفتاد و نهمین عنوان مجموعه «کتاب های قفسه آبی» به چاپ رسیده است.

«سوء قصد به ذات همایونی» در سال ۱۳۷۴ برای اولین بار به چاپ رسید اما چاپ بعدی و مطرح تر آن در سال ۹۱ توسط نشر افکار صورت گرفت و حالا چاپ جدیدی از آن توسط نشر چشمه به بازار نشر عرضه شده است.

این رمان از نظر محتوایی، تاریخی است و جولایی با نوشتن آن، نگاهی نو به مفهوم تاریخ در داستان نویسی ایران داشته است. این رمان روایت اعضای یک جریان مارکسیستی در سال های استبداد محمدعلی شاه قاجار است. این گروه در تهران هستند و تلاش نافرجامی که برای ترور شاه می کنند، بهانه ای برای اعمال سرکوب گرانه او می شود.

نویسنده در این رمان با استفاده از خیال خود و تاریخ نگاری شخصی اش، فضایی را خلق کرده که بیم و هراس، تنهایی و روحیات انقلابی و آزادی خواهی در آن مشهود است. از جمله شخصیت هایی که در این رمان حضور دارند، می توان به استالین و صادق هدایت اشاره کرد. برخی از اتفاقات و سرنوشت هایی که در این رمان می خوانیم، در تاریخ رسمی ثبت نشده اند.

در قسمتی از این رمان می خوانیم:

تکان خورد. کریم بود که بازوی او را محکم گرفت و به عقب کشید «از دیروز دنبالت بودم. ما ... فکر می کردیم بهتر است تنها بمانی. اما ظاهرا زیادی تنها مانده ای. بچه بازی را کنار بگذار و دنبال من بیا. اوضاع آن طورها که فکر می کنی نیست.

«گوش کن رفیق من از دست رفته ام. خودت را برای من به زحمت نینداز.»

کریم خندید «بچه شده ای. بی تجربه ای. می خواهی بگذاری تو را زیر پای شان له کنند. با کشتن خودت باعث می شوی آن ها فکر کنند که حق داشته اند. هیچ کس دلش برایت نمی سوزد. باید زنده بمانی و از خودت دفاع کنی. کاری که تو در آن شرایط جسمی و روحی کردی در برابر اعمالی که هر یک از آن ها انجام داده اند اصلا به حساب نمی آید. منتها آن ها اعمال خود را با چسباندن به هزار نظریه توجیه و به آن مباهات می کنند. تو نه. قبول دارم که ضعف نشان داده ای و گول خورده ای، اما تنها کسی اشتباه نمی کند که هیچ عملی از او سر نزده. با من بیا و منطقی باش.»

می خواست مقاومت کند. اما میل پیوستن به آدم ها قوی بود. از مرگ می ترسید. کریم او را به خانه خودش برد. روز جمعه بود و تعطیل ایرانی ها. همه با او گرم برخورد کردند...

این کتاب با ۲۷۷ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۰۰ هزار ریال منتشر شده است.

منبع: مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .