تبیان، دستیار زندگی
می‎خواهیم زمان را وارد بازی کنیم، بدین صورت که با انتخاب عکس پس از 5 ثانیه عکس اصلی پنهان شود و شمارنده‎ای جهت نمایش زمان بازیکن به حرکت در بیاید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن نصرتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت بازی پازل با # C، جلسه هشتم

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم


هدف کلی:
بازی ساخت پازل


سرفصل های تئوری:
1. Timer
2. Drag & Drop


پروژه(3) پازل(ادامه):
در جلسه ی قبل موفق شدیم عکس اصلی را به قطعات مورد نظر تقسیم و برای کسی که قرار است بازی کند نمایش دهیم، حال می خواهیم زمان را وارد بازی کنیم، بدین صورت که با انتخاب عکس پس از 5 ثانیه عکس اصلی پنهان شود و شمارنده ای جهت نمایش زمان بازیکن به حرکت در بیاید.

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم


 برای این کار لازم است از یک تایمر استفاده کنیم، یک کنترل تایمر از جعبه ابزار کشیده و بر روی فرم رها کنید سپس یک Label نیز (برای نمایش زمان تایمر) روی فرم قرار دهید.

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم


حال در قسمت متد کلیک دکمه addImage کد() Timer1.Start; را قرار دهید تا تایمر را روشن نماید و در نهایت با توجه به اینکه می خواهید چه مدت عکس اصلی قابل رویت باشد رخداد timer1_Tick را به صورت زیر برای تایمر بنویسید:

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

متغیر time را نیز در رخداد کلیک افزودن عکس برابر صفر قرار دهید، در آخر برحسب زمان پایان بازی و حل درست پازل می توانید PictureBox1.Visible=True قرار دهید تا بازیکن غلط های خود را پیدا کند.


Drag & Drop:
حال به قسمت حل کردن پازل رسیدیم. در این قسمت می خواهیم با استفاده از خاصیت Drag & Drop پازل را درست کنیم. Drag & Drop در لغت به معنی کشیدن و رها کردن است. ما برای استفاده کردن از این رویداد کنترل و یادگیری راحت تر آن یک پروژه جدید باز می کنیم. با کشیدن 3 کنترل PictureBox بر روی فرم و قرار دادن یک عکس برای یکی از این کنترول های تصویر سعی می کنیم این موضوع  تمرین کنیم و بعد از حل این مسئله، آن را به پازل اضافه نمائیم.

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

برای اینکه بتوانیم از این خاصیت استفاده کنیم لازم است ابتدا آن را بوسیله دستور زیر فعال کنیم، این دستورات را به سازنده ی کلاس فرم اضافه نمایید:

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

سپس برنامه را با سه تابع مشترک برای این سه کنترل به صورت زیر می نویسیم:

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

سپس به قسمت رویداد کنترل های PictureBox می رویم و در جلو نام متدهای MouseDown وDragEnter وDragDrop  اسامی این متدها را قرار می دهیم. این کار را عیناً برای هر سه کنترل انجام دهید:

آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم
آموزش برنامه نویسی #c، جلسه هشتم

حال برنامه را اجرا کنید خواهید دید که به راحتی می توانید عکس را بین کنترل های PictureBox جابه جا کنید. سعی کنید با افزودن این توابع و تغییراتی در آن ها، این ویژگی را به برنامه پازل اضافه و پازل را حل کنید.

ساخت بازی پازل با# C، جلسه اول
ساخت بازی پازل با# C، جلسه دوم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه سوم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه چهارم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه پنجم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه ششم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه هفتم
ساخت بازی پازل با# C، جلسه هشتم 

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: محسن نصرتی
تنظیم: نسرین صادقی