تبیان، دستیار زندگی
درست در بحبوحه آمادگی برای حضور در المیپک 2016 رسول خادم یک تصمیم شجاعانه گرفت؛ حضور در جام جهانی آن هم با ترکیب اصلی. تیم ملی کشتی آزاد ایران درحالی هفتمین قهرمانی اش در یکی از معتبرترین تورنمنت های کشتی جهان را این بار در لس آنجلس جشن گرفت که موفق شد بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی دیگر به قهرمانی گوش شکسته ها در خاک آمریکا

درست در بحبوحه آمادگی برای حضور در المیپک 2016 رسول خادم یک تصمیم شجاعانه گرفت؛ حضور در جام جهانی آن هم با ترکیب اصلی. تیم ملی کشتی آزاد ایران درحالی هفتمین قهرمانی اش در یکی از معتبرترین تورنمنت های کشتی جهان را این بار در لس آنجلس جشن گرفت که موفق شد برای فتح سکوی اول دنیا 2 حریف قدر و قدیمی را از جای بردارد؛ روسیه 3 " ایران 5، آمریکا 4 " ایران 4 (برنده ایران).

بخش ورزشی تبیان
کشتی

گوش شکسته های ایران که در بدو کار آذربایجان و هند را از پیش رو برداشتند در دور سوم در حالی مقابل میزبان قد علم کردند که جردن باروز افسانه ای به دلیل پدر شدن از حضور در جام جهانی انصراف داده بود. نبود این غایب بزرگ در ترکیب آمریکا کمک شایانی به برد شاگردان خادم کرد تا آن ها که در یک دیدار نفس گیر 4- 3 تا کشتی آخر عقب بودند، با پیروزی پرویز  هادی مقابل وارنر آمریکا کار را به تساوی 4- 4 بکشانند.
 در این بین برد حسن یزدانی مقابل حریفش با امتیاز عالی 17- 15 کارساز شد تا در مجموع یانکی ها بازنده دیدار مقابل ایران شوند و گوش شکسته های کشورمان حریف روسیه در فینال. حاصل سرشاخ شدن ایران با حریف سنتی یعنی روسیه نقش بستن امتیاز 5- 3 به سود ایران روی اسکوربورد مسابقات بود تا هفتمین قهرمانی ایران در جام جهانی و سومین پیروزی کشتی ایران در خاک آمریکا در ویترین افتخارات تیم ملی کشورمان نقش ببندد.
 به این ترتیب بود که آزادکاران ایران برای پنجمین سال پیاپی به مقام قهرمانی جام جهانی رسیدند تا روس ها نایب قهرمان این دوره از رقابت ها لقب بگیرند. گرجستان نیز با غلبه بر آمریکا سوم شد. گفتنی است حسن روحانی رئیس جمهور، محمود گودرزی وزیر ورزش و کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک قهرمانی آزادکاران ایران را تبریک گفتند.

خادم: جام جهانی سنگین و عجیب بود

رسول خادم، سرمربی تیم ملی ایران پس از کسب هفتمین قهرمانی در جام جهانی، رقابت های این دوره را سنگین توصیف کرد و گفت: «این دوره از رقابت ها بسیار عجیب و سنگین بود و تکلیف نهایی 3 مسابقه ما با کشتی سنگین وزن ها مشخص شد. این مسابقات یک تورنمنت سخت بود و به لحاظ یک میدان تدارکاتی خوب و این که به ارزیابی از نحوه کار کشتی گیرانمان برسیم بسیار مثمرثمر بود. این رقابت ها به ما نشان داد که در چه وضعیتی هستیم و باید چه اقداماتی را تا المپیک انجام دهیم.» سرمربی تیم ملی کشتی آزاد درباره استفاده از نفرات اصلی  ایران در این رقابت ها در فاصله 2 ماه مانده به المپیک و این که آیا از این کار پشیمان است یا خیر گفت: «از این که کشتی گیران اصلی را تا حدود 2 ماه تا المپیک به میدان فرستادیم اصلا پشیمان نیستیم چراکه عملکرد نفرات باید در تورنمنت سنگینی مورد ارزیابی قرار می گرفت.»

برزگر: بهتر بود اول نمی شدیم اما باروز در ترکیب آمریکا حضور داشت

منصور برزگر، پیشکسوت کشتی ایران در ارزیابی اش از ثبت هفتمین قهرمانی ایران در جام جهانی به خراسان می گوید: «ما چندین دوره در آمریکا قهرمان شده بودیم. با توجه به این که این دوره از مسابقات هم در خاک آمریکا برگزار می شد، از حساسیت بالایی برخوردار بود. لذا تیم ملی کشتی آزاد مجبور شد برای شرکت در جام جهانی از بهترین نفراتش استفاده کند. با این که تیم ملی تحت تاثیر فشار تمرینات المپیکی بود اما توانست مقام نخست جام جهانی را حفظ کند و با شکست دادن تمامی رقبا برای چندمین بار قهرمان جام جهانی شود. من این قهرمانی را به ملت عزیز ایران و همه مسئولان ورزش کشور تبریک می گویم.»
 رسول خادم در حالی از نفرات اصلی اش برای حضور در جام جهانی استفاده کرد که فرصت چندانی تا شروع المپیک ریو باقی نمانده است. منصور برزگر در پاسخ به این که این اقدام خادم گامی مثبت برای کشتی ایران در المپیک ریو خواهد بود یا خیر می گوید: «استفاده از ترکیب اصلی تیم ملی کشتی آزاد در جام جهانی صددرصد تاثیر مثبتی بر کشتی ایران در جریان رقابت های المپیک خواهد داشت چراکه ما تا المپیک حدود 2 ماه وقت داریم و باید ترکیب تیم را محک می زدیم. البته خیلی خوشحال می شدیم که جردن باروز (کشتی گیر سرشناس آمریکا) با حسن یزدانی کشتی می گرفت تا ما می توانستیم نقاط ضعف یزدانی را شناسایی کنیم ولی متاسفانه یا خوشبختانه باروز به دلیل این که خداوند به او فرزندی عطا کرده بود در این رقابت ها کشتی نگرفت و البته همین امر هم باعث شد ما تیم ملی آمریکا را ببریم.»
 او اما یک نکته را هم متذکر می شود: «اگر باروز کشتی می گرفت حتی اگر ما اول هم نمی شدیم بهتر بود چون باعث می شود نقطه ضعف های تیم مشخص شود.»
 رده بندی
1. ایران 2. روسیه 3. گرجستان 4. آمریکا 5. آذربایجان 6. مغولستان 7. هند 8. ترکیه



منبع : خراسان