تبیان، دستیار زندگی
برخی از رقبای اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم از دو سال پیش از انتخابات مجلس دهم به موج گسترده ای از تخریب شخصیت آن ها دامن زدند. به عنوان مثال القای شایعه انتخاب شدگان بود بدین معنا که نمایندکان اصولگرا از پیش تعیین شده اند و رأی مردم تاثیری در نتیجه ا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتنی های سیاسی فاطمه آلیا+فیلم

برخی از رقبای اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم از دو سال پیش از انتخابات مجلس دهم به موج گسترده ای از تخریب شخصیت آن ها دامن زدند. به عنوان مثال القای شایعه " انتخاب شدگان" بود بدین معنا که نمایندگان اصولگرا از پیش تعیین شده اند و رأی مردم تاثیری در نتیجه انتخابات نخواهد داشت ...

مصاحبه: آزاده مرنی - بخش سیاست تبیان
فاطمه آلیادر تبیان

فاطمه آلیا در گپ و گفتی صمیمانه برخی از نا گفته ها و گفتنی های پشت پرده شایعات سیاسی انتخابات مجلس دهم را بازگو کرد. وی گفت در بعضی از حوزه های انتخابیه افراد منتسب به دولت نقش داشتند و از مدت ها قبل برای پیروزی جریانی خاص در امور دخالت می کردند. برگزاری اجتماعات سخنرانی در جهت تضعیف نماینده فعالی که احتمال موفقیت اور او در انتخابات بیشتر بود. البته گلایه و شکایت از این روند در نطق های نمایندگان در مجلس بارز و سند و دلیل بیّنی بر دخالت ها بود. این دخالت ها بخشی از مهندسی انتخابات در حوزه های ویژه مورد نظر رقیب محسوب می شود.
- از سمتتان درحال حاضر بفرمایید.
چند روزی بیش نیست که از اختتامیه مجلس دهم گذشته در مسئولیت خاصی نیستم. اخیرا یکی دو مسئولیت فرهنگی- اجتماعی پیشنهاد شده که در حال بررسی هستم.اگرچه فضای مجازی، اخباری مبنی بر واگذاری مدیریتی در صداوسیما منتشر شد اما شخصا از آن بی اطلاعم. در حال حاضر وقت بیشتری برای "حزب زنان جمهوری اسلامی" که تنها تشکل سیاسی زنان در قالب حزب است می گذارم.
- نظر شما درباره فعالیت زنان در عرصه سیاسی چیست؟
امام راحل (رحمت الله) همواره تاکید داشتند که این انقلاب را مدیون حضور و فعالیت زنان هستیم و وقتی زنان در مقدورات اساسی مشارکت می کنند در واقع خانواده های خود را نیز وارد می کنند زیرا نقش های بانوان چندگانه است. با توجه به این نقش ها، بانوان باید با هنرمندی چرخه زندگی خانوادگی و سیاسی- اجتماعی خود را مدیریت کنند تا اصل(خانواده) تحت تأثیر سایر فعالیت ها به حاشیه رانده نشود.
در جامعه ما منعی برای فعالیت سیاسی زنان نیست. در الگو گیری از سیره حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب (س) نیز حیات سیاسی تاثیر گذاری را در رخداد های عظیم  سیاسی آن زمان مشاهده میکنیم که تا امروز ماندگاری دارد.
البته نگاه زنان به نقش ها و مسئولیت ها نباید تک بُعدی باشد. همان گونه که درحال حاضر مشاهده می کنیم به برکت دستاورد های انقلاب اسلامی، زنان موفق جامعه هم مادر هستند، هم فعال سیاسی زمینه ای ذاتی دارد. چند سال قبل مقاله ای ترجمه کردم تحت عنوان" انسان سیاسی" . درآن مقاله ویژگی های افراد فعال سیاسی تبیین شده بود. ویژگی های و بن مایه سیاسی ذاتی چنانچه با مطالعات علمی و دانشگاهی توأم شود قطعا موثرتر خواهد بود و حساسیت های سیاسی نسبت به رویداد های ملی و منطقه ای و بین المللی را افزایش خواهد داد.
زنان فعال در عرصه سیاست باید این مهارت را که چگونه مسئولیت های خانوادگی و اجتماعی و سیاسی را مدیرت کنند داشته باشند تا با توجه به اصل اهم و مهم و باتنظیم امور در نقش های چندگانه و مسئولیت مضاعف توفیقاتی حاصل نمایند.
فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی ما دقیقا برعکس غرب، خانواده را اصل و در الویت می بیند. از سوی دیگر حاکمیت نیز در این خصوص وظایفی دارد. اگر زنان فاقد احساس آرامش روحی و امنیت روانی و گرفتار دغدغه های حاشیه ای باشند؛ موفقیت و کارآمدی آن ها در خانواده و اجتماع تضمین نمی شود. اگر حاکمیت و جامعه بپذیرد که زنان نقش اساسی در پیشرفت جامعه دارند ، برای بانوان شاغل و فعال باید تسهیلاتی قائل شود. به عنوان مثال انعطاف ساعت کاری یا ساعت کار شناور در شرایط و مقاطع خاص زندگی .
رهبر معظم انقلاب سال ها قبل معیاری را برای تشخیص و تنظیم رابطه ی حقوق و تالیف فردی و اجتماعی بیان فرمودند که "در فعالیت سیاسی- اجتماعی و حتی انتخاب شغل، هم رشد کنید و هم رشد برسانید" اگر قرار است در جامعه از حاصل فکر و فعالیت بانوان استفاده شود باید در بحث اشتغال امتیازاتی از جمله اجازه ساعت کار منعطف، به آن ها بدهیم. بنده و همکارانم در طول سه دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی در این راستا نیز قوانینی را مصوب کردیم.

فاطمه آلیا,غلامعلی حداد عادل,مجلس دهم,انتخابات,دولت,خبرگزاری ایلنا,مدیر مسئول,اصلاح طل,

- با توجه به آنچه گفتید؛ از  زندگی سیاسی خودتان بفرمایید.
از آنجا که از دوران نوجوانی فعالیت اجتماعی  ? سیاسی داشتم همواره ضرورت هایی را احساس می کردم. پس از شاغل شدن اولین پیشنهادم ( به سازمان امور اداری و استخدامی وقت)، بررسی ساعت کار شناور زنان به ویژه در پست های اداری و کارشناسی بود، زیرا این روند علاوه بر تاثیر مثبت روانی و تامین نیاز فرزندان در سنین خاص به حضور مادر، بر روند رشد و تربیت آن ها موثر است و از پاره ای آسیب ها و اختلافات در خانواده پیشگیری می کند، این قبیل مقررات و قوانین به نوعی سرمایه گذاری است نه هزینه.
در پاسخ به سوالتان باید بگویم بنده همزمان هم شاغل بودم و هم متاهل و هم دانشجو. در حالی که صاحب یک فرزند هم بودم. البته با تولد دوقلو هایم نیاز به حضور در منزل بیشتر بود.لذا با توافق مدیر مافوق فعالیت های کارشناسی و اداری مربوطه را در منزل انجام می دادم ( اگرچه فناوری های امروزی هم نبود)، بهره وری وظایف اداری هم بیشتر بود. این تسهیلات به بانوان فرصت می دهد که در شرایط و مقاطع خاص زندگی ضمن رسیدگی به خانواده با خاطری آسوده تر در فعالیت های اجتماعی هم مشارکت داشته باشند. بعد ها شنیدم در کشور هایی مثل ژاپن هم بعضا بانوان شاغل برخوردار از ساعت کار شناور هستند. البته اگر با چنین روندی از بین بانوان کار آزموده و موفق در فرآیند مسئولیت خانوادگی و اجتماعی عده ای به مسئولیت های کلان سیاسی در دولت یا مجلس نایل شدند و با توجه به خطر بودن مسئولیت به لحاظ کیفی و کمی کارامدی بیشتری هم دارند.
بد نیست اشاره کنم که در زمان طرح چنین پیشنهاداتی در مجلس افرادی مغرض یا کم اطلاع یا فرصت طلب در مخالفت با آن القائاتی منفی داشتند که مثلا این نوع قوانین مقدمه ای برای ایجاد  خانه نشین کردن بانوان است و حتی در تلاش برای  توجیه القائات خود بی تقوایی سیاسی می کردند. به عنوان مثال خبر جعلی که حدود دو سال قبل در سطح وسیع، رسانه های زرد زنجیره ای منتشر شد و هنوز هم گاهی رسانه های بیگانه از آن ارتزاق می کنند. واقعیت این است که روزی با هجمه عظیم شایعات مواجه شدم که فلانی (فاطمه آلیا) گفته "کار زن بچه داری و شوهر داری است و نه پرداختن به ورزش و ..." اولا چنین ادبیاتی را احدی از من نشنیده و ثانیا این موج تبلیغات در جهت تخریب شخصیت در راستای مهندسی انتخابات مجلس دهم بود که علیرغم انتشار تکذیبیه دستاویزی شده بود برای بعضی رقبای انتخاباتی. قضیه به احاله رسیدگی به مراجع قضایی و احضار مدیر مسئول سایت پیام نو، مسعود رحمت حیدری (مدیر مسئول سابق ایلنا) به عنوان مسئول مصاحبه جعلی (به قصد اضرار و تخریب شخصیت) منجر و به محکومیت ایشان انجامید.
فراز های زندگی سیاسی ام در فعالیت های دانشجویی و عضویت در شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی، شورای مرکزی جامعه ی زینب(س)، شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جبهه پایداری انقلاب اسلامی، سه دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی  و دبیر کل حزب زنان جمهوری اسلامی و نیز فعالیت در بسیج و نهاد های انقلاب اسلامی رقم خورده است.
- شما روند مجلس شورای اسلامی جدید را چگونه پیش بینی می کنید؟
الحمدالله انتخابات پُرشوری داشتیم با مشارکت بالای مردم. امیدواریم نمایندگان محترم جدید در امتداد فعالیت های مثبت مجالس قبلی قدم بردارند. استکبار ستیزی را همواره در دستور کار داشته باشند و ما شاهد یک مجلس فعال، پویا، بانشاط و انقلابی باشیم؛ به گونه ای که مقام معظم رهبری نیز در اولین دیدار با نمایندگان مجلس دهم، خطوط کلی وظایف آنها را ترسیم نمودند.ان شاالله نمایندگان با تبعیت از رهنود های ولی فقیه در پیشرفت کشور نقش اساسی داشته باشند. البته مجلس هم مانند هر موجود زنده ای ضعف هایی دارد امیدواریم جایگاه نظارتی مجلس جدیدتقویت شود تا قوانین اجرا و عملی شوند زیرا قوانین خوبی داریم در موضوعات مختلف اقتصادی، رونق کسب و کار، اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی. اما متاسفانه در اجرا با مشکلاتی روبروست و اگر این روند ادامه یابد به تدریج در مردم احساس نارضایتی افزایش پیدا میکند و گاهی آثار اجتماعی آن غیرقابل جبران می شود.
نمایندگان محترم  باید بر اصل "تقوای سیاسی" توجه خاصی داشته باشند و در انجام وظایف خوددقیق باشندکه برخی فعالیت ها در حیات سیاسیشان افت است و برخی مفید."انقلابی بودن" ارزش است و نمایندگان اعم از اصولگرا یا اصلاح طلب باید ادبیات سیاسی خود را بررسی و بازنگری کنندو وفادار به ولایت فقیه باشند زیرا منشاء آسیب پذیری تقوای سیاسی، خلاء های ادبیات سیاسی آنها است.
وکلای ملت باید مرزبندی مشخصی با دشمنان انقلاب اسلامی و جریان فتنه و انحراف داشته باشند.در انتخابات اخیر متاسفانه مواردی داشتیم کاندیداهایی که تعلق به تفکر و جناح سیاسی خاص داشتند اما برای رای آوری بارها در لیست های مختلف رنگ عوض کردند.
در این زمینه به تجریه دیده ایم که دراردوگاه اصلاح طلبی مستند افراد وفادار به ولایت فقیه و به دور از تندروی و افراط و نیز در اردوگاه اصولگرایان هم بوده اند افرادی که از مقطعی به بعد رفتارشان نامتعارف و خارج از الزامات تفکر اصولگرایی شد؛ تاجایی که اصطلاحا "وصولگرا" لقب گرفتند.
بنابراین معیار و محور، رهنمودهای رهبری معظم و شاخص های انقلابی بودن است که اخیرا مورد تایید معظم له قرار گرفت.

- چرا در انتخابات 7 اسفند برخلاف آنچه پیش بینی می شد لیست اصلاح طلبان در تهران به طور کامل گوی سبقت را از اصولگرایان ربود؟
در این موضوع عوامل مختلفی دخیل بود.البته جریان"انتخابات" به سلامت و خوبی صورت گرفت اما در بحث "انتخاب" در مواردی اوضاع تا حدودی توسط جریان رقیب باتوجه به امکانات و ظرفیت ها مهندسی شده بود. همانطور که قبلا گفته شد تخریب کلیت مجلس نهم و تخریب شخصیت چهره های رای آور و شاخص، "ارتباط دادن مشکلات اقتصادی ناشی از سوء مدیریت عوامل اجرایی به حاکمیت اصولگرایان و ترویج شایعه "از پیش انتخاب شدگان" و اینکه نمایندگان اصولگرا از پیش تعیین شده هستند و احتیاجی به رای مردم ندارند. نکته بعدی همان که آقای دکتر حدادعادل هم برآن تاکید داشتند دخالت برخی دولتی ها در بعضی از حوزه های انتخابیه از طریق سخنرانی ها و ناکارآمد جلوه دادن نمایندگان مورد نظر که احتمال رای آوری بالا داشتند. تبلیغ اینکه به افرادی رای دهید که "همسو با دولت" هستند تا با برخورداری از پشتوانه دولت مشکلات حوزه انتخابیه حل شود. البته این گونه شیوه ها ناشی از اعتقاد به تز "هدف وسیله را توجیه می کند" است و الا اخلاق انتخاباتی و تقوای سیاسی اجازه نمی دهد که برای رسیدن به هدف (که متاسفانه برای بعضی قدرت هدف است) از هر وسیله ای استفاده نمود.
محور دیگر تبلیغات رقیب این بود که مردم به منتقدان دولت و برجام رای ندهند. اگر چه گذر زمان حقانیت منطق و تلاش کارشناسی منتقدان برجام را اثبات نمود. البته جمع بندی و نتیجه گیری بنده این نیست که اقدامات تحرکات فوق تاثیر حداکثری بر انتخابات 7 اسفند داشت. اما مهندسی انتخاب رقبا بی تاثیر نبود. واقعیت خدشه ناپذیر دیگر این بود که نامزد های رقیب با ادعای برخورداری از توانمندی های بیشتر برای حل مشکلات، رای مردوم را معطوف به خود کردند که شیوه ایجابی و مثبت و تاثیر گذاری است و در کنار همه عوامل فوق توجه مردم به تنوع و گردش نخبگان است که البته قابل تقدیر و احترام است. این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که همه ی ایران تهران نیست و همیشه در تهران اتفاقات خاصی روی می دهد. در سطح کشور در دوره ی دهم هم اصولگرایان به پیروزی رسیدند که نتیجه اش را در انتخاب رئیس مجلس مشاهده کردیم.
- به نظر شما اصولگرایان برای انتخابات 96 به ائتلافی کارآمد می رسند؟
البته، ائتلاف چنانچه حاصل همگرایی و همدلی و حول محور ولایت فقیه باشد قطعا نتیجه شایسته ای خواهد داشت و در غیر این صورت فقط در ظاهر ائتلاف است و نه در جوهره و باطن و یقینا کار آمد هم نخواد بود. متاسفانه اصول گرایان دو بار به دلیل تفرقه ضربه خوردند یکی قبل از فتنه 78 که فضای جدایی و تفرقه میدان را به دست اصلاح طلبان افراطی و تند رو قرار داد و قائله درگیری های خیابانی و ... پیش آمد. پس از آن اصول گرایان به خود آمدند و عملکرد خود را بازنگری کردند و با انسجام بیشتر توفیقاتی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و مجلس و ریاست جمهوری کسب کردند و  درواقع خداوند فرصت خدمت رسانی را به آنها داد و  بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بود که حاصل تفرقه، پیروزی رقیب را به دنبال داشت. البته ضمن احترام به رئیس جمهور منتخب مردم و مورد تنفیذ مقام معظم رهبری، دولتی بر سرکار آمد که دارای کابینه ای یک دست و هماهنگ نیست. بعضا وزرا وابستگی جناحی دارند و از بیرون دولت هم بعضی سیاسیون فشار می آورند و رئیس جمهور را وامدار جریان خود می دانند. می توان گفت اگر تفرقه اصول گرایان نبود این شرایط حاصل نمی شد.
بنابراین چنانچه اصول گرایان، متعهد و وفادار به مبانی اصول گرایی باشند و وحدت و همدلی خود را حفظ کنند نتیجه ای مطلوب حاصل می شود و ائتلاف برای انتخابات 7 اسفند هم دست آورد خوبی داشت و در سطح کشور اصول گرایان موفق به کسب اعتماد مردم شدند. امیدواریم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال 96 نیز در سایه همدلی و همزبانی به پیروزی برسند.

  • فاطمه آلیاکار زن شوهرداری است نه والیبال دیدن!!!