تبیان، دستیار زندگی
/‌2/ هنرپیشه باید همیشه حضور داشته باشد دلیلی ندارد سیمرغ را به شخص دیگری بدهم *** علی نصیریان در ادامه گفت‌وگو با ایسنا به فیلم «ناخدا خورشید» اشاره كرد و گفت: در «ناخدا خورشید» هم نقش متفاوت و جذابی داشتم كه آ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به انگیزه‌ی برگزاری بزرگداشت /‌2/

هنرپیشه باید همیشه حضور داشته باشد

دلیلی ندارد سیمرغ را به شخص دیگری بدهم

***

علی نصیریان در ادامه گفت‌وگو با ایسنا به فیلم «ناخدا خورشید» اشاره كرد و گفت: در «ناخدا خورشید» هم نقش متفاوت و جذابی داشتم كه آن را هم بسیار دوست دارم.

«مستر فرحان» آدم فرصت‌طلب و لمپنی بود و تقوایی با توجه به اینكه در جنوب زندگی كرده بود و شناخت خوبی از آنجا و روابط آدم‌ها داشت توانسته بود خیلی خوب این شخصیت را درآورد. اصلا احساس نمی‌شود این فیلم براساس داستانی از همینگوی نوشته شده باشد و تقوایی آنقدر فضا وشخصیت‌ها راخوب به تصویر درآورده كه تصور می‌شود داستان اورژینال ایرانی است. این فیلم هم كار بسیار خوبی از هر نظر بود.


همكاری با حاتمی‌كیا

تا قبل از سال 74 دو سالی خارج از كشور پیش فرزندانم بودم كه پس از برگشت بلافاصله آقای حاتمی‌كیا پیشنهاد بازی در فیلم «بوی پیراهن یوسف» را دادند. فیلم «دیده‌بان» ایشان را دیده بودم و حس می‌كردم كارگردانی خوبی است. بعد از «بوی پیراهن یوسف» هم گفتند، خیلی دوست دارند آن نقش كوتاه را در «برج مینو» بازی كنم كه قبول كردم.


جزیره آهنی و آخرین حضور سینمایی

وقتی بازی در فیلم «جزیره آهنی» از سوی آقای رسول‌اف پیشنهاد شد، خیلی شك داشتم كه این كار را بكنم یا نه، اما وقتی صحبت كردیم دیدم فكرشان درست است. من شناخت قبلی از رسول‌اف نداشتم و سر همین كار با ایشان آشنا شدم و از طرز فكر و نگاهش به كار خیلی خوشم آمد. «جزیره آهنی» كار خیلی سختی برای من بود و مدام از این كشتی كه جای نامناسبی بود باید بالا و پایین می‌رفتیم ولی در پایان از كار راضی بودم.

«ناخدا نعمت» در این فیلم آدمی بسیار مردمی بود كه جماعتی را آوردن بود ودر یك كشتی مخروبه به آنها اسكان داده بود و اجاره می‌گرفت و نسبت به ساكنین كشتی می‌خواست یك جور پدری داشته باشد. رسول اف كارگردان جوانی است كه دوست دارد كارهای خوبی انجام دهد و نتیجه این كارش هم مطلوب بود. جزیره آهنی آخرین حضور سینمایی من تاكنون است و بعد از آن پیشنهاداتی داشتم كه مناسب نبود.


گروه تئاتری و همكاری با ...

پیش از انقلاب با عزت‌الله انتظامی، جمیله شیخی، ایرج راد و مهین شهابی گروه نمایشی داشتیم و با گروه‌های دیگری مثل آقای رشیدی، جوانمرد، والی و كشاورز هم كار می‌كردیم. همیشه هم گفته‌ام برای تئاتر كار كردن به گروه احتیاج است. در طول این سه دهه هم فقط در سه نمایش كار كردم.

«هفت شب با مهمان ناخوانده» به كارگردانی فرهاد آییش در سال 73 اولین كار من در بعد از انقلاب بود كه فقط دو نفر بودیم و گروهی نداشتیم. این نمایش اجراهای زیادی هم در خارج از كشور داشت. یك كار سنتی تخت حوضی هم با گروهی كارگردانی كردم كه «سلطان سیاه» نام داشت وفقط كارگردان بودم.

سال گذشته هم آقای آییش گروهی را جمع كردند و با هم «پنجره‌ها» را اجرا كردیم. من قصد نداشتم تئاتر را كنار بگذارم و تقریبا به دلیل نداشتن گروه این اتفاق افتاد. هنوز هم علاقمند هستم در تئاتر كار كنم اما با كسانی كه می‌شناسم و از نظر متن آنها را قبول دارم. تئاتر از نظر زمان و نظم، كار بسیار سختی است و مسائل دقیقی دارد كه باید رعایت شود. اگر كر خوبی پیش بیاید حتما در تئاتر هم حضور خواهم داشت.


سریال‌ها

من كارهای زیادی در تلویزیون داشتم و بعضی از مجموعه‌هایی كه حضور پیدا كردم از جمله «سربداران»، »هزار دستان» ، «گرگ‌ها» و «همسایه‌ها» جزو آثار موفق زمان خودشان بوده‌اند، اما هیچ وقت تمایل خاصی برای اینكه حتما در تلویزیون یا سینما باشم ندارم، بستگی دارد كه چه چیزی پیش آید و آن چیزی كه تا حدودی احساس كنم بد نباشد قبول می‌كنم.

هنرپیشه باید حضور داشته باشد و نمی‌شود زمان طولانی نباشد و دیده نشود و كم و بیش باید تلاش خودش را داشته باشد. «شیخ بهایی» به كارگردانی شهرام اسدی از كارهای تلویزیونی‌ام است كه هنوز پخش نشده كه در فاز دوم این مجموعه نقش پیری شیخ‌بهایی را در زمان شاه عباس بازی كردم.


نیم قرن حضور در عرصه هنر و توصیه‌ به جوانان

ارزیابی‌ام از دهه 30 تا به امروز این است كه ما تلاش خودمان را كردیم و از نوجوانی با كمترین و حداقل امكانات شروع كردیم. حتی جای تمرین نداشتیم و به خیابان و پشت سفارت شوروی كه خلوت بود می‌رفتیم و آنجا تمرین می‌كردیم. دستمان خالی بود و دوران‌های خیلی سختی را گذراندیم ولی چون كارمان را دوست داشتیم و با علاقه آمده‌ بودیم كار می‌كردیم. از من و بسیاری از همكاران دیگرم هیچ كاری بر نمی‌آمد و متمركز روی این كار شده بودیم ودشواری‌ها و سختی‌های زیادی كشیدیم اما هیچ وقت رها نكردیم. شكست می‌خوردیم اما كاملا می‌پذیرفتیم و جا نمی‌زدیم. تداوم، ادامه دادن، دنبال كردن وممارست كردن چیزهایی است كه جزیی از كار ما بود. بچه‌های جدید این را باید بدانند كه كار خیلی سهل‌الوصول نیست. مشكلات زیاد است اما نباید مایوس شوند. الان می‌گویند مشكلات است اینها همیشه بوده و ما خیلی بدتر را داشتیم در حال حاضر اگر كسی استعداد، جوهر و حرفی برای گفتن داشته باشد به هر طریقی جا برای فعالیتش وجود دارد.


بازی در نقش پیچیده

همیشه آدم آرزو می‌كند، زمانی پیش آید تا شخصیتی كه خیلی دوست دارد بازی كند و این آرزوی هر بازیگری است . دوست دارم در یك كار و شخصیتی كه پیچیدگی دارد بازی كنم آدمهای زیادی در تاریخ و زندگی امروزمان بوده و هستند كه این ویژگی را دارا هستند.


جوایز

برای فیلم «آقای هالو» جایزه سپاس به من تعلق گرفت كه در مراسم حاضر نشدم. در چند سال اخیر هم یك بار به عنوان برگزیده سال فرهنگستان هنر انتخاب شدم همچنین از سوی آقای خاتمی رییس جمهور وقت نیز نشان درجه یك فرهنگ و هنر به من داده شد.

در سال 80 به عنوان چهره ماندگار هنر انتخاب شدم. معتقدم انتخاب چهره‌های ماندگار قدم خیلی خوبی بود كه تلویزیون برداشت و اهمیت زیادی دارد و كسانی هم كه تاكنون در زمینه هنری انتخاب شده‌اند بسیار به جا و درست بوده است.

تندیس‌هایی هم از جشنواره فیلم دفاع مقدس، انجمن بازیگران، جشن گزارش فیلم، جشن دنیای تصویر و تئاتر خیابانی گرفته‌ام.


سیمرغ بلورین را تاكنون نگرفته‌ام

من تاكنون این جایزه را نگرفتم و هیچ وقت دنبال این قضیه هم نبودم. معتقدم اگر آدم به كاری كه انجام می‌دهد، بیشتر فكر كند بهتر است. الان گرفتن جایزه برای همه خیلی وسوسه انگیز شده و البته بد هم نیست. درمجموع اگر نگاه مردم و برخورد آنها را ببینم متوجه می‌شویم برخلاف آنچه كه ما تصور می‌كنیم خیلی خوب همه چیز را دریافت می‌كنند و عكس‌العمل‌هایشان خیلی درست است و جوابی كه باید هنرمند بگیرد سوای همه مراحل كارش، جنبه‌ی خیلی مهمش مردم است كه چه نگاهی دارند.


بازیگران امروز

ما نباید از اینكه در هر دوره‌ای آدم‌های تازه‌ای وارد سینما شوند تعجب كنیم به خصوص آدم‌های با استعداد كه به نظر من بدون پشتوانه نیامدند. حتی اگر شخص یك شبه و تصادفی وارد شده اشكالی ندارد، ولی برای تداوم كارش حتما باید كارگاه‌های بازیگری را دنبال كند. خوش صورتی خوب و لازم است. ولی فقط نباید به آن متكی بود اینها ظاهر قضیه است. با گذشت زمان تغییر خواهد كرد و تنها چیزی كه پشتوانه است آموزش‌های كاری است كه حتما هم لازم نیست به صورت آكادمیك باشد. در مجموع هر نسل ودوره‌ای آدم‌های خودش را دارد و این جریان طبیعی است. ما در حال حاضر صاحب بازیگران جوان و خوبی هستیم. من در دو دوره قبل جشنواره فجر داور بودم و واقعا بعضی‌ها آنقدر خوب بودند كه مانده بودیم جایزه را به كی بدهیم.


اهمیت بزرگداشت‌ها

این كارها كه اخیرا می‌كنند و در بعد از انقلاب خیلی جا افتاده بسیار خوب است، به خصوص برای كسانی كه زحمت كشیده‌اند و حالا به پیری رسیده‌اند و بعضی از اینها ممكن است خیلی كم تحمل‌تر باشند و این برنامه‌ها باعث می‌شود دلگیر و افسرده نشوند. برپایی این بزرگداشت‌ها و تجلیل‌ها برای نسل جوان هم خوب است كه ببینند اگر زحمت بكشند در زمانی از آنها تقدیر خواهد شد. در فرهنگ ما ایرانی‌هااز گذشته همیشه حرمت استاد را نگه داشته‌ایم.و این سنتی دیرین با یك فرهنگ ایرانی است و كاری هم كه الان می‌شود بر اساس همان سنت است كه خیلی خوب و ارزشمند است.


فرزندان

من در 24 سالگی ازدواج كردم كه حاصل آن دو پسر و یك دختر است كه هر سه در خارج از كشور زندگی می‌كنند و هیچكدام هم فعالیت هنری ندارند البته نه به این دلیل كه منع كرده باشم از همان ابتدا در تحصیل و ازدواج فرزندانم هیچ نوع توصیه‌ای نكردم حتی برای خارج رفتنشان با توجه به اینكه امكاناتش را هم به سختی فراهم كردم ولی خودشان تصمیم گرفتند در خارج از ایران زندگی كنند.


جامانده از صحبت‌های علی نصیریان

** بعد از انقلاب یك بار از سوی آقای مهرجویی پیشنهاد بازی داشتم كه همزمان مشغول بازی در فیلم «ناخدا خورشید» بودم و نتوانستم قبول كنم.

** آخرین فیلم اكران شده‌ام «دیوانه از قفس پرید» است.

** هیچ نوع قصد خاصی كه بهرام بیضایی كار نكنم نداشتم و متاسفانه هیچ وقت پیش نیامده مسعود كیمیایی هم به همین شكل .

** سیمرغی كه در بزرگداشتم در جشنواره فیلم فجر به من داده خواهد شد دلیلی ندارد به شخص دیگری بدهم اما معتقدم هر چه دارم متعلق به خانواده‌ام است.

** داوود میرباقری نویسنده و كارگردان خیلی خوبی است و بعد از گرگها دیگر فرصتی پیش نیامد تا با او همكاری كنم فقط نقشی در مختارنامه پیشنهاد شد كه برایم جالب نبود.

** زمان مدیریت آقای نشان در مركز هنرهای نمایشی با قبول دبیری جشنواره آیین‌های سنتی می‌خواستم در زمینه كارهای سنتی اقداماتی انجام دهم كه با تغییر مدیریت‌ها منتفی شد.

** با هم دوره‌ای‌هایم ارتباط ندارم مگر اینكه در جایی همدیگر را ببینیم. در دوره‌ای كه گروه داشتیم هر روز همدیگر را می‌دیدیم و رفت و آمد داشتیم.

**از میان كارهایم بهترین‌ها نسبی است و نمی‌توانم روی كاری انگشت بگذارم خیلی چیزها در زمان خودش و خیلی‌ها هم الان جذاب است ولی نمی‌توانم اشاره كنم.

** هم‌اكنون مشغول بازی درهیچ كاری نیستم.

منبع : ایسنا / مسعود نجفی

لینک:

علی نصیریان و داوود رشیدی در خیمه امام حسین (ع)

كفشهای میرزا نوروز

جمشید مشایخی از یک عمر بازیگری میگوید

قدردانی از پیشکسوتان در جشن سینمای ایران