تبیان، دستیار زندگی
درگذشت حمید سبزواری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبزواری شاعری شجاع در پشتیبانی از انقلاب بود

پیام تسلیت رهبر انقلاب و مسوولان نظام در پی درگذشت استاد حمید سبزواری

در پی در گذشت شاعر پیشکسوت انقلاب، رهبر معظم انقلاب، روسای جمهور، تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیام های جداگانه ای این ضایعه را به جامعه ادبی، مردم و خانواده آن شاعر والامقام تسلیت گفتند.

فرآوری: فاطمه جعفرخانی - بخش ادبیات تبیان
رهبر انقلاب
حمید سبزواری با انقلاب زیست و وفادارانه در کنار انقلاب ماند

حضرت آیت الله خامنه ای در پی درگذشت شاعر نامدار و هنرمند ثابت قدم آقای حمید سبزواری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کردند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسمه تعالی

با دریغ و تأسف خبر درگذشت شاعر نامدار معاصر جناب آقای حسین آقا ممتحنی معروف به حمید سبزواری را دریافت کردم. این نام ماندگار و پر افتخار، یادآور تلاش ارزنده ی هنرمندی سخت کوش و شجاع  در پشتیبانی از انقلاب در عرصه ی شعر و ادب است. حمید سبزواری، صریح و ثابت قدم و موقع شناس، هنر والا و فاخر خود را به خدمت گرفت تا انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن را از جنبه ی اثرگذار شعر روان و جذّاب، تغذیه و تأمین کند. سرودها و منظومه های بلند و غزلها و قصیده های خوش ساخت و پر مضمون او، ثروت ادبیِ درخوری را تقدیم انقلاب کرد. با انقلاب زیست و برای اسلام و انقلاب سرود و وفادارانه در کنار انقلاب ماند. رحمت و رضوان خدا نصیب او باد. مصیبت درگذشت او را به خاندان گرامی و همه ی دوستداران بویژه همشهریان قدردان سبزواریش تسلیت عرض می کنم.

حسن روحانی

استاد سبزواری از تلاشگران جریان ساز در فرهنگ و ادب ایران اسلامی بود

رییس جمهور، دکتر حسن روحانی نیز در پیامی  درگذشت حمید سبزواری را تسلیت گفت. در پیام رییس جمهور آمده است:

در گذشت شاعر توانمند، انقلابی و چهره ماندگار فرهنگ کشور؛ استاد حمید سبزواری موجب تأثر و تألم فراوان شد. آن مرحوم به عنوان شاعری صاحب نظر در سبک های مختلف شعری و سراینده سرودهای دلنشین دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ ازتلاشگران خدوم و جریان ساز در عرصه فرهنگ و ادب ایران اسلامی بود که توانست با تعهد به ارزشها و ذوق هنرمندانه خود، رویدادهای مهم انقلاب اسلامی را ماندگار سازد.
اینجانب ضایعه درگذشت این شاعر نامی و متعهد را به جامعه فرهنگ وادب ، دوستداران شعر و ادبیات و بویژه خانواده محترم ایشان تسلیت گفته، برای آن عزیز از دست رفته علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

هاشمی رفسنجانی

پیام تسلیت  رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیام جداگانه ای درگذشت استاد حمید سبزواری را به جامعه ادیبان کشور و خانواده او تسلیت گفت. در این پیام آمده است:
درگذشت شاعر و ادیب انقلاب، مرحوم حسین ممتحنی، مشهور به حمید سبزواری را به جامعه ادیبان کشور و خاندان و خانواده محترمشان تسلیت می گویم.
شخصیتی که به خاطر نگاهی لطیف به اتفاقات تاریخی، اشعار دلنشینی خلق کرده و سروده هایش از درد، سپیده و یاد یاران در شعر و ادب کشور ماندگار خواهد بود.
با آرزوی علوّ درجات برای آن استاد بزرگوار، صبر و اجر بازماندگان را از درگاه خداوند بزرگ خواستارم.

لاریجانی

سبزواری، مبارزی بود که هنر خود را در راه خدمت به مردم و نظام معطوف کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی هم  ضمن تسلیت درگذشت استاد حمید سبزواری، از این شاعر به عنوان مبارز پیش از انقلاب یاد کرد که همواره هنر و استعداد خویش را در راه خدمت به مردم و نظام اسلامی و در جهت بصیرت افزایی و شور انقلابی معطوف کرد. در پیام دکتر لاریجانی آمده است:

درگذشت شاعر و سراینده آثار ماندگار و هنرمند جاودانه دوران انقلاب و دفاع مقدس استاد حمید سبزواری موجب تاسف و تاثر شد.
وی افزود: این ادیب و شاعر بلندآوازه که سابقه مبارزاتی پیش از انقلاب نیز داشتند، همواره هنر و استعداد خویش را در راه خدمت به مردم و نظام اسلامی و در جهت بصیرت افزایی و شور انقلابی معطوف کرد و آثار ارزشمند متعددی در گنجینه هنر انقلابی برجای گذاشتند که همچون «کاروان سپیده»، «یاد یاران»، و اشعار وسرود تاریخی «خمینی (ره) ای امام» نمونه آن است.

جنتی

شعر و نام حمید سبزواری در خاطره ها جاوید خواهد ماند

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه در پیامی  فقدان شاعر انقلاب را تسلیت گفت. در پیام وزیر ارشاد آمده است: شاعر شعر انقلاب به ملکوت اعلی پرکشید و به نزهتگاه ابدی بار یافت. او همواره بر مدار ایمان و اخلاق شعر گفت و شعور انقلابی خویش را بی هیچ ادعایی به جوان ترها هدیه داد.
در بخش دیگری از این پیام تصریح شده است:  نجابت، ویژگی بارز شعرش بود و شرافت شاعری سرلوحه عملش. مضمون شعرهایش بدیع بود و طبعش لطیف، هم بر لفظ تسلط داشت و هم بر گستره معانی و هم در انواع قالب های شعر طبع  آزمایی می کرد و همه این هنرها را در خدمت به مردم و انقلاب قرار داده بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می افزاید: شعر حمید سبزواری، تقویم انقلاب است. هر رویداد مهم تاریخ معاصر را با گل واژه های شعرش در حافظه زمان نقش کرده تا آیندگان از یاد نبرند که برای دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی چه مسیر دشواری طی شده است.
جنتی ادامه می دهد: شعر حمید چون شخصیتش مردمی است و به مخاطب و زمان خاصی تعلق ندارد، پس همیشه در حافظه تاریخی مردم ایران زنده خواهد ماند همان گونه که نام حمید سبزواری در خاطره ها جاوید خواهد ماند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام ضایعه درگذشت این پیر روشن ضمیر و شاعر خستگی ناپذیر را به خانواده محترم سبزواری، جامعه فرهنگ و ادب و همه آنان که دل در گرو حفظ ارزش ها و پاسداری از فرهنگ انقلاب دارند، تسلیت گفته و از درگاه ایزدمنان برای آن مرحوم جایگاهی رفیع در سریر آسمان ها و همجوار با اولیاءالله آرزو کرد.

منابع:
ایرنا
فارس