تبیان، دستیار زندگی
دولت کانادا یک روز پس از آنکه نام 100 فرد و شرکت ایرانی را به لیست بلندبالای تحریمی خود افزود و تعداد این افراد و موسسات در لیست تحریم های کانادا را به 600 مورد رساند و با صدور بیانیه ای تمامی روابط اقتصادی خود با ایران را قطع کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطع رابطه کانادا و ایران

دولت کانادا یک روز پس از آنکه نام 100 فرد و شرکت ایرانی را به لیست بلندبالای تحریمی خود افزود و تعداد این افراد و موسسات در لیست تحریم های کانادا را به 600 مورد رساند و با صدور بیانیه ای تمامی روابط اقتصادی خود با ایران را قطع کرد.

فراوری : آزاده مرنی - بخش سیاست تبیان
کانادا

باز هم توطئه های غرب دامن گیر ایران اسلامی شد. دولت کانادا یک روز پس از آنکه نام 100 فرد و شرکت ایرانی را به لیست بلندبالای تحریمی خود افزود و تعداد این افراد و موسسات در لیست تحریم های کانادا را به 600 مورد رساند با صدور بیانیه ای ضمن الصاق فهرستی از اتهامات بی پایه و اساس از جمله ادامه نقض حقوق بشر، حمایت ایران از تروریسم بین المللی و ادامه تلاشهای تهران برای دست یابی به سلاح هسته ای، تمامی روابط اقتصادی خود با ایران را قطع کرد.
"جان برد" وزیر خارجه کانادا همچنین در اظهاراتی مداخله جویانه، سه هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران از مردم کشورمان خواست تا در انتخابات شرکت نکنند و مدعی شد که حکومت ایران تو خالی و ناتوان از تامین آینده ای خوب برای مردم ایران است.
پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و پیروزی "حسن روحانی" با وعده تنش زدایی در سیاست خارجی و بهبود روابط ایران و همچنین حل پرونده هسته ای در 24 خرداد سال 92 نیز، دولت محافظه کار استفان هارپر دست از مواضع گذشته خود برنداشت و در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی از لحن رئیس جمهوری جدید ایران استقبال کرده و خواستار ارتقاء و گسترش روابط کشورشان با ایران شدند، وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که انتخابات و نتایج آن کاملاً بی مفهوم و بی معنی است.
کانادا پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران و تغییر فضای سیاست خارجی در تهران نیز دست از مواضع تقابل جویانه خود علیه تهران برنداشت و بخشی از دارایی های ایران در این کشور را به نفع قربانیان ترور در کانادا توقیف کرد، پس از آن و در سال 93 نیز این کشور اقدام به توقیف 7 میلیون از دارایی های ایران در کانادا کرد تا همه ی شواهد و قرائن از مواضع تندوریانه حزب حاکم در کانادا در قبال ایران با وجود تغییر دولت در کشورمان حکایت کند.
در نهایت وزیر خارجه کانادا طی اعلامیه ای دیپلمات های ایرانی در آن کشور را "عنصر نامطلوب" خوانده و اعلام کرد که روابط دیپلماتیک بین کانادا و ایران به حالت تعلیق در آمده است و تمام دیپلمات های کانادا ایران را ترک کرده اند و به دیپلمات های ایران در اوتاوا گفته شده که در مدت 5 روز این کشور را ترک کنند!
البته این تنها دلیل مقامات کانادایی نبود و آنها علاوه بر این موضوع حمایت ایران از سوریه و کشتار مردم این کشور، برنامه هسته ای ایران و عمل نکردن کشورمان به قطعنامه های شورای امنیت و دشمنی تهران با تل آویو را ذکر کرده است.

بر اساس اخبار منتشره دیوان عالی ایالت اونتاریوی کانادا با صدور یک رأی سیاسی، بر اساس ادعاهای بی اساس در مورد به اصطلاح حمایت ایران از گروه های تروریستی، حکم توقیف 13 میلیون دلار از اموال ایران را تأیید کرده است

در همین رابطه نیز"تونی برمان" مدیر سابق شبکه رادیویی- تلویزیونی سی بی سی و از مدیران شبکه پیشین شبکه الجزیره انگلیسی در این خصوص گفت: علت این اقدام بی معنای کانادا چه می تواند باشد؟ کانادا در سال  های اخیر با اتخاذ سیاست های طرفدارانه از اسرائیل در خاورمیانه تبدیل به وزارت خارجه تل آویو شده است. به نظر می رسد کانادا وزیر خارجه جدیدی داشته باشد و اسم آن، بنیامین نتانیاهو است.
از سوی دیگر پس از تعطیلی سفارت کانادا در ایران وزیرخارجه این کشور یکی از دلایل قطع روابط کانادا با ایران را رعایت نشدن "حقوق همجنس گرایان" در ایران خواند و ان را به عنوان "ارزش های کانادایی" معرفی کرد!
اما در ماه فوریه 2016، کانادا اعلام کرد که برخی تحریم ها علیه ایران  را لغو کرده است که این اقدام بعد از لغو تحریم های اقتصادی سازمان ملل علیه تهران بعد از اجرایی شدن برجام در ژانویه 2016 صورت گرفت.
با همه این اوصاف زمزمه هایی پیرامون برقراری رابطه بین دو کشور شنیده می شود، به همین منظور سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به تحولات در روابط بین ایران و کانادا نیز گفت: قطع رایطه مابین دو کشور تصمیم غیرمنطقی دولت قبلی بوده و در شرایط جدید بعد از برجام دولت جدید کانادا آمادگی صریح خود برای اعاده روابط دیپلماتیک را اعلام کرد و نخستین دور گفتگوها در نیویورک بین نمایندگان دو کشور انجام شده است.
ایران اعلام کرده با توجه به تغییر دولت و سیاست های کانادا ما هم آمادگی داریم در این مسیر حرکت کنیم اما طبعا از سرگیری روابط زمان بر خواهد بود.
همچنین روز گذشته نیز وزیر خارجه کانادا، آغاز مذاکرات رسمی با مقامات ایرانی درباره از سرگیری روابط با این کشور را تأیید کرد اما تنها چند ساعت از این خبر نگذشته بود که یک قاضی کانادایی در اقدامی خصمانه و خارج از عرف بین المللی علیه کشورمان با صدور حکمی اعلام کرد: زمین و حساب های بانکی غیر دیپلماتیک ایران باید به قربانیان تروریسم داده شود.
بر اساس این حکم 13 میلیون دلار به خانواده های آمریکایی ها کشته شده در هشت حادثه بمب گذاری در بوئیس آیرس، اسراییل، لبنان و عربستان سعودی در سال های 1983 تا 2002 که در آنها صدها تن جان خود را از دست دادند، اختصاص داده شده است. آمریکا مدعی است که این حملات توسط حماس و حزب الله انجام شده که با حمایت ایران بوده است.
خانواده های این قربانیان توانسته اند یک شکایت علیه جمهوری اسلامی در آمریکا مطرح کنند که موفقیت آمیز بوده است. دیوان عالی آمریکا به تازگی با ادعای این که ایران مسوول این حوادث تروریستی است، تهران را مجرم شناخته و اعلام کرده است که باید از محل دارایی های مسدود شده ایران در آمریکا به خانواده های قربانیان و بازماندگان غرامت پرداخت شود. البته این احکام هنوز اجرایی نشده است.
گلن هاینی، قاضی دادگاه عالی عدالت اونتاریو روز جمعه ضمن صدور این حکم با تکرار ادعاهای بی اساس غرب و آمریکا علیه ایران گفت که تروریسم یکی از بزرگترین تهدیدات جهان است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن مردود دانستن رأی دیوان عالی ایالت اونتاریو و یادآوری مسئولیت بین المللی دولت کانادا در حفاظت از اموال ایران در آن کشور، تأکید می نماید عدم رعایت تعهدات یادشده موجبات مسئولیت بین المللی دولت کانادا را فراهم آورده و ایران حق خود در زمینه اتخاذ اقدامات لازم جهت احقاق حقوق قانونی خود از جمله در ارتباط با جبران خسارات وارده احتمالی را محفوظ می دارد.
بر اساس قانون جدیدی در کانادا که در سال 2012 به تصویب رسیده است، قربانیان و خانواده های آنها اجازه دارند از کشورهای حامی تروریسم غرامت دریافت کنند. این امکان در حالی میسر می شود که دولت کانادا، نام ایران را در فهرست حامیان تروریسم قرار داده است.
"حسین جابر انصاری" نیز در واکنش به حکم دادگاه عالی ایالت اونتاریو در کانادا برای مصادره اموال غیردیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران گفت: بر اساس اخبار منتشره دیوان عالی ایالت اونتاریوی کانادا با صدور یک رأی سیاسی، بر اساس ادعاهای بی اساس در مورد به اصطلاح حمایت ایران از گروه های تروریستی، حکم توقیف 13 میلیون دلار از اموال ایران را تأیید کرده است. جمهوری اسلامی ایران این اقدام را گامی جدید در مسیر سیاست های خصمانه دولت افراطی گذشته کانادا می داند که با رأی مردم ساقط شد.
وی ادا داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن مردود دانستن رأی دیوان عالی ایالت اونتاریو و یادآوری مسئولیت بین المللی دولت کانادا در حفاظت از اموال ایران در آن کشور، تأکید می نماید عدم رعایت تعهدات یادشده موجبات مسئولیت بین المللی دولت کانادا را فراهم آورده و ایران حق خود در زمینه اتخاذ اقدامات لازم جهت احقاق حقوق قانونی خود از جمله در ارتباط با جبران خسارات وارده احتمالی را محفوظ می دارد.
با وجود این رفتارها باید با دقت بیشتری به برقراری رابطه مجدد با کانادا نگاه شود و به نظر می رسد پس از پرونده مصادره دو میلیارد دلار از دارایی های ایران توسط آمریکا اکنون پرونده دیگری در راه است.


منابع : باشگاه خبرنگاران جوان / مردم سالاری