تبیان، دستیار زندگی
در بررسی این گوشی هوشمند،کم اهمیت ترین مسائل گفت و گو درباره گیگابایت و مگاهرتز و مگاپیکسل است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی الجی G5، متفاوت ترین گوشی دنیا

در بررسی این گوشی هوشمند،کم اهمیت ترین مسائل گفت و گو درباره گیگابایت و مگاهرتز و مگاپیکسل است!

فرآوری: سید محمد امین سعادت-بخش دانش و زندگی تبیان

گوشی

قابلیت تعویض باتری در یک گوشی فلزی ! این اتفاق برای اولین بار است که در یک گوشی هوشمند پدید می آید. البته این فقط اول راه است. افزودن ماژول های مختلفی که برای این گوشی تعبیه شده اند، زندگی را بیش از پیش راحت و شیرین می سازند. درست همانطور که برند الجی در نامش اعلام می کند: LG، که در واقع مخفف عبارت Life is Good به معنای "زندگی خوب است" می باشد.

طراحی

این زمینه بیشتر موردی است که پس از عرضه ی ال جی جی 5 مورد بحث قرار گرفت. برخی مدعی شدند جی 5 بدنه ی فلزی نداشته و بر روی آن ماده ی واسطه ای کشیده شده تا رنگ پذیری بیشتری داشته و همچنین نوارهای پلاستیکی آنتن نیز در زیر این پوشش پنهان شوند. با این حال باید گفت که جنس بدنه ی گوشی بسیار خوب است و حس خوبی را به شما منتقل خواهد کرد. هر چند جی 5 اندکی با انتقال حس گوشی فلزی فاصله دارد، اما به طور قطع حس پلاستیک را نیز به شما نخواهد داد و پرچمدار بودن آن را حس خواهید کرد.

مورد دیگر در بخش پشتی گوشی است که بسیاری آن را نامناسب و بد می خوانند. در این رابطه نیز باید گفت که برخلاف تصاویر این گوشی، بخش پشتی گوشی ظاهر بدی ندارد؛ هر چند شاید زیبا هم نباشد، اما ظاهرا آن به هیچ عنوان بد نیست و حس متفاوت بودن را به شما خواهد داد. البته مواردی در این بخش وجود دارد که دیدن آن ها هر چند سخت است، اما با کمی دقت متوجهشان خواهید شد. بخش پشتی به دلیل مواد پوششی روی فلز، یکنواخت و صاف نیست و در بعضی بخش ها، به خصوص در محل هایی که بند آنتن زیر پوشش قرار گرفته برآمدگی بسیار جزئی وجود دارد.

همچنین بخش ماژولار پایینی گوشی به طور کامل با بدنه  یکپارچه نیست و با گذر زمان بیشتر، مشخص نیست که این فاصله بیشتر خواهد شد یا خیر. البته شاید این موارد همگی در نسل بعدی برطرف شوند، اما در حال حاضر این مورد مشکلی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد و البته با چند روز تست گوشی نیز نمی توان پی برد که این بخش چگونه عملکردی خواهد داشت. اما نگرانی اصلی در استفاده طولانی مدت است؛ چرا که ممکن است این فاصله بین بخش ماژولار، با گذر زمان بیشتر شود.

اما مورد دیگری که با وجود جزئی بودن، نظر شما را به خود جلب خواهد کرد، لبه های تیز فریم گوشی است. تیز بودن فریم اطراف هر چند اذیت کننده نیست، اما با در دست گرفتن طولانی مدت گوشی اثرات این تیزی را کاملا حس خواهید کرد.

از لحاظ ارگونومی، جی 5 بسیار مناسب است و صفحه نمایش آن با این که ابعاد نسبتا بزرگ 5.3 اینچی دارد، اما دیگر شاهد گوشه های تیز مانند جی 4 نیستیم و چهار گوشه ی گوشی حالا اندکی انحنا دارند تا در دست گرفتن جی 5 آسان تر نیز بشود.

اسپیکر

گوشی

ال جی این بار برخلاف نسل گذشته که اسپیکر در پشت گوشی قرار داشت، ترجیح داده تا آن ها را به فریم پایین گوشی منتقل کند. این محل قرارگیری بسیار بهتر از پشت گوشی است و باعث می شود تا به هنگام قرار دادن گوشی روی میز، جلوی اسپیکر گرفته نشود.

از لحاظ کیفیت اسپیکر جی 5 بسیار خوب و حجم آن نیز بسیار مناسب است؛ هر چند ترجیح می دادیم اسپیکرهای دوگانه در بخش جلوی گوشی باشند، اما با این حال این اسپیکرها کیفیت مناسبی دارند و برای یک گوشی هوشمند مناسب هستند.


حسگر اثر انگشت

گوشی

ال جی برای اولین بار در سری جی، از حسگر اثر انگشت استفاده کرده است. این حسگر اثر انگشت در پشت گوشی قرار دارد و با دکمه ی پاور یکپارچه شده است که محل خوبی نیز به شمار می رود.

تنظیم این حسگر به راحتی صورت می گیرد و حسگر سرعت بسیار خوبی نیز دارد. برای باز کردن قفل گوشی با حسگر اثر انگشت، نیازی به بیرون آمدن از حالت استندبای گوشی نیست و لمس حسگر برای باز کردن گوشی کافی است. این حسگر سرعت بسیار خوبی دارد و در غالب موارد، در اولین بار قفل گوشی را باز می کند.


صفحه نمایش


ال جی این بار ترجیح داده از یک صفحه نمایش با ابعاد کوچک تر نسبت به جی 4 استفاده کند. این گوشی مجهز به صفحه نمایش 5.3 اینچی شده که مانند گذشته رزولوشن QHD دارد. ال جی شیشه ی محافظ این صفحه نمایش را 3D Arc Glass نامیده که ظاهرا همان گوریلاگلس 4 است.

همانطور که از یک صفحه نمایش با رزولوشن QHD انتظار داشتیم، وضوح متون بسیار عالی است و عمق رنگ مشکی نیز خوب است.

ال جی برای اولین بار در سری جی، از حسگر اثر انگشت استفاده کرده است. این حسگر اثر انگشت در پشت گوشی قرار دارد و با دکمه ی پاور یکپارچه شده است که محل خوبی نیز به شمار می رود.

ال  جی ادعا می کند که حداکثر شدت روشنایی صفحه نمایش جی 5، برابر 800 نیت است که عددی خارق العاده به نظر می رسد. در آزمایش هایی که انجام دادیم بعضی اوقات زیر نور خورشید شدت روشنایی به شدت افزایش می یافت و مشاهده نمایشگر را ساده می کرد اما در برخی شرایط افزایش خودکار شدت روشنایی درست عمل نمی کرد و مشاهده ی صفحه، با مشکل روبرو می شد. این موضوع ممکن است یک ایراد نرم افزاری باشد که در آینده حل می شود اما در حال حاضر حالت تنظیم خودکار نور صفحه نمایش چندان دقیق و صحیح عمل نمی کند و عموما تصویر از روشنایی کمتر از انتظار بهره می برد.

دوربین

گوشی


ال جی تلاش دارد تا با ارائه ی امکانات مختلف، گوشی هوشمند پرچمدار خود را از دیگر گوشی های هوشمند جدا کند. دوربین دوگانه نیز قدمی در این راه است. ال جی یک حسگر 16 مگاپیکسلی با میدان دید 85 درجه و دوربین دیگر با لنز مجهز به زاویه دید 135 درجه را در پشت گوشی قرار داده است. این دو حسگر کاملا مستقل از هم عمل کرده و تصاویر متفاوتی ثبت می کنند.

ابتدا به حسگر 8 مگاپیکسلی می پردازیم که کار با آن بسیار جذاب است. نیازی نیست برای قرار دادن همه ی سوژه در قاب ژس خود، جای خود را تغییر دهید این حسگر با زوایه ی دید 135 درجه می تواند بسیاری از سوژه های اطراف را در خود جای دهد. هر چند این حسگر 8 مگاپیکسلی است و نمی توان از آن انتظار کیفیت بسیار بالا را داشت، اما در واقع این دوربین برای گرفتن تصاویر باکیفیت تعبیه نشده و هدف آن دربرگرفتن تمامی سوژه های اطراف است که در این زمینه عملکرد عالی دارد.

دوربین سلفی یا خودعکس جی 5 مجهز به حسگری 8 مگاپیکسلی است که باز هم مشابه جی 4 است. کیفیت تصاویر سلفی ثبت شده با این دوربین نیز بسیار خوب است؛ هر چند شارپ کردن زیاد در این دوربین نیز وجود دارد و در بخش های تیره ی تصویر ممکن است جزئیات را از دست بدهید؛ با این همه عملکرد این دوربین به عنوان یک دوربین سلفی عالی است.

بازده و عملکرد


ال جی جی 5 به جدیدترین پردازنده ی کوالکام یعنی پردازنده ی چهار هسته ای اسنپدراگون 820 در کنار 4 گیگابایت رم مجهز شده است. این پردازنده  با توجه به سابقه ای که از کوالکام سراغ داریم یکی از قدرتمندترین پردازنده های موجود در بازار است.

همان طور که انتظار داشتیم و از نتایج بنچمارک ها نیز مشخص است، جی 5 یک گوشی تمام عیار و قدرتمند است و می تواند تمامی انتظاراتی را که یک کاربر از گوشی هوشمند خود دارد را برآورده کند.

تمامی اعمال از جمله بازی های سنگین و حرکت در بین بخش های مختلف رابط کاربری با سرعت بالا انجام گرفته و لگ یا کندی را در مدت کار با گوشی شاهد نبودیم.

امکانات ارتباطی

پرچمدار جدید ال جی از دو سیم کارت 4G نانو و یک کارت حافظه MicroSD تا 2 ترابایت پشتیبانی می کند که البته محل قرار گیری سیم کارت دوم با کارت حافظه یکی است و باید برای استفاده بین آنها انتخاب کنید. این تلفن هوشمند مثل دیگر رقبای خود به آخرین امکانات ارتباطی از جمله وای-فای سری ac، رادیو، NFC و بلوتوث 4.1 مجهز است که آخری به لطف فناوری aptX HD می تواند برای استریم فایل های صوتی 24 بیتی مورد استفاده قرار گیرد.

پرچمدار جدید ال جی ضمناً از کابل های OTG پشتیبانی می کند و به لطف درگاه USB Type-C قادر است به شکل پاور بانک ابزارهای دیگر را شارژ نماید. اما عمده ترین مزیت «جی 5» را در این بخش می توان فرستنده ی مادون قرمز به حساب آورد، قابلیتی که با وجود تمایل بسیاری از کاربران رو به انقراض است و تلفن هوشمند ال جی یکی از معدود پرچمداران جدید مجهز به آن تبدیل کرده است.

باتری


باتری جی 5 از لحاظ حجم نسبت به نسل قبل کمتر شده و به 2800 میلی آمپر ساعت رسیده است. با این حال خبر خوب این است که با وجود فلزی شدن گوشی، همچنان امکان تعویض باتری وجود دارد.

طبق معمول آزمایش های همیشگی تست باتری را روی این گوشی نیز اجرا کردیم. در آزمایش پخش ویدیو، جی 5 توانست حدودا 10 ساعت و 30 دقیقه دوام بیاورد. در این آزمایش یک ویدیوی اچ دی استاندارد، در حالی که تمام اتصالات خاموش هستند و روشنایی نمایشگر روی 50 درصد تنظیم شده، آنقدر پخش می شود تا میزان شارژ دستگاه از 100 به صفر برسد.

در واقعیت و کاربرد روزانه نیز این گوشی شارژدهی متوسطی دارد و باتری آن در مقایسه با گوشی هایی مانند گلکسی اس 7 اج ضعیف تر است. با این حال جی 5 ویژگی متمایز کننده ای دارد و آن امکان تعویض باتری است و بهترین راه برای شارژ باتری به شمار می رود؛ چرا که در کمتر از یک دقیقه می توانید با قرار دادن باتری جدید، باتری با شارژ کامل را در اختیار داشته باشید. همچنین این گوشی از شارژ سریع نیز پشتیبانی کرده و با 30 دقیقه اتصال به شارژر می توانید باتری گوشی را 50 درصد شارژ کنید.


طراحی ماژولار

قبل از اینکه به سراغ معرفی ماژول های جی 5 برویم، ابتدا باید به توضیح طراحی ماژولار بپردازیم.
کلمه ماژول که در زبان انگلیسی Module نوشته شده و ماجول تلفظ می شود، در دیکشنری "معیار" ترجمه می شود، اما در واقع گاهی ماژول را میتوان همان "لوازم جانبی" حساب کرد. طراحی ماژولار بطور خلاصه بدین معناست که یک وسیله یا دستگاه به نوعی بعنوان یک وسیله ی پایه ساخته می شود، بطوری  که بتوان دستگاه های جزئی دیگر که هر یک فعالیت خاص خود را دارند، جداگانه به آن متصل کرد.

باتری جی 5 از لحاظ حجم نسبت به نسل قبل کمتر شده و به 2800 میلی آمپر ساعت رسیده است. با این حال خبر خوب این است که با وجود فلزی شدن گوشی، همچنان امکان تعویض باتری وجود دارد.

این نوع طراحی را الجی در آخرین پرچمدار خود برای اولین بار وارد دنیای گوشی های هوشمند می کند،و این چیزی است که این گوشی را به طور کلی از دیگر رقیبان خود متمایز می کند. برخی از این گجت ها مثل دوربین 360 درجه و هدست واقعیت افزوده به شکل جداگانه طراحی شده و با اتصال به درگاه USB Type-C دستگاه عمل می کنند. اما جالبتر از آن دو ماژولی هستند که به بخش پایین بدنه متصل شده و کارایی دستگاه را افزایش می دهند.

گوشی

ماژول اول توسط شرکت دانمارکی B&Q ساخته شده که در حقیقت یک مبدل صدای دیجیتال به آنالوگ به حساب می آید و با استفاده از آن می توانید کیفیت پخش دستگاه را افزایش داده و صدای 32 بیتی موسوم Hi-Res را با هدفون های مخصوص تجربه نمایید. اما تمرکز ما در این بخش روی ماژول کم پلاس قرار دارد که در یک پک ویژه همراه با پرچمدار جدید به فروش می رسد (یا به طور جداگانه با قیمت 70 دلار) و قرار است کارایی دستگاه را در زمینه ی تصویربرداری افزایش دهد.

این ماژول 5 ویژگی سخت افزاری به تلفن هوشمند شما اضافه می کند، یک دکمه برای فعال کردن سریع دوربین، شاتر فیزیکی دو مرحله ای، یک دکمه برای آغاز فیلمبرداری، حلقه ی چرخان برای زوم و در نهایت یک باتری با ظرفیت 1200 میلی آمپر ساعت که در هنگام استفاده از ماژول، باتری «جی 5» را شارژ می کند.

سازنده این ماژول را مشابه گریپ در دوربین های DSLR طراحی کرده تا پس از اتصال آن به دستگاه، امکان در دست گرفتن تلفن هوشمند به شکل دوربین های ببین-و-بگیر یا همان Point & Shoot فراهم باشد، قابلیتی که روی کاغذ به عنوان یک مکمل عالی برای دوربین با کیفیت پرچمدار ال جی به حساب می آید.

گوشی
فرآوری شده از دیجیاتو/زومیت