تبیان، دستیار زندگی
فصل نقل وانتقالات در فوتبال ایران به روزهای مهیجی رسیده و کم کم شاکله اصلی تیم ها برای لیگ شانزدهم مشخص می شود. در این بین طبق روال معمول بیشتر نگاه ها به یارگیری دو تیم مطرح پایتخت یعنی پرسپولیس و استقلال دوخته شده؛ جایی که اتفاقا در مورد جذب برخی نفرات
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طغیان مازادهای سرخابی در نقل و انتقالات

فصل نقل وانتقالات در فوتبال ایران به روزهای مهیجی رسیده و کم کم شاکله اصلی تیم ها برای لیگ شانزدهم مشخص می شود. در این بین طبق روال معمول بیشتر نگاه ها به یارگیری دو تیم مطرح پایتخت یعنی پرسپولیس و استقلال دوخته شده؛ جایی که اتفاقا در مورد جذب برخی نفرات همچون وحید امیری، رقابت تنگاتنگی بین آنها وجود داشته است.

بخش ورزشی تبیان
بازیکن

سرخابی های تهران به موازات تلاش برای استخدام نفرات جدید، به طور طبیعی عذر برخی از بازیکنان پیشین خود را هم خواسته اند. استقلال که تغییر وسیع در کادرفنی را هم تجربه کرده، خیلی آشکار و رسمی لیست 8بازیکن مازادش را رسانه ای کرده است.
 پرسپولیس هم به شکل چراغ خاموش در حال تسویه تیم است و نفرات اضافی را به سمت درهای خروجی هدایت می کند. آنچه در این ماجرا بسیار جالب به نظر می رسد، واکنش پرخاشگرانه برخی بازیکنان مازاد نسبت به حذف از تیم است؛ از آن دست داستان هایی که فقط در فوتبال آماتور ایران یا کشورهایی شبیه آن می توان شنید!

ناراحتی آشکار آبی ها

صراحت استقلالی ها در معرفی بازیکنان مازاد بیشتر از رقیب بوده و به همین دلیل بازیکنان این تیم هم به شکل واضح تری نسبت به تصمیم باشگاه واکنش نشان داده اند. در تندترین نمونه،  مهدی مومنی از علیرضا منصوریان انتقاد کرده و او را عامل اصلی حذفش از استقلال قلمداد کرده است.
مومنی نیم فصل اول لیگ پانزدهم در نفت شاگرد منصوریان بود، اما بین دو نیم فصل با اصرار و سماجت خودش جدا شد و به استقلال آمد. عملکرد او چه در نفت و چه در استقلال خوب نبود، اما حالا این بازیکن گفته منصوریان فوتبالش را خراب کرده و او را نمی بخشد. در لیست خروجی تنظیم شده توسط منصوریان اما، نام بازیکنان باتجربه تری هم به چشم می خورد؛ از جمله سه بازیکن این تیم که سابقه بستن بازوبند کاپیتانی آبی ها را هم داشته اند؛ وحید طالب لو، آرش برهانی و حنیف عمران زاده.
 از این جمع سه نفره، فعلا دو تای اول به موضوع واکنش نشان داده اند. طالب لو که کاپیتان دوم استقلال در فصل گذشته بود، در مصاحبه های جداگانه ای از مدیران باشگاه انتقاد کرده و گفته انتظار نداشته به این شکل با او برخورد شود. وحید می گوید: برای خداحافظی با پیراهن تیم محبوبش به استقلال برگشته بود، اما این بار هم ناچار به جدایی اجباری شده است.
 سایت اسپورت تی وی از قول او نوشته است: «من بازیکنی هستم که از تیم های پایه استقلال فوتبال را شروع کردم و همیشه وفاداری ام به این تیم را نشان داده ام. همواره در دوران اوج فوتبالم و در حالی که پیشنهادهای بسیار خوبی از تیم های دیگر داشتم، استقلال را ترک نکردم چون عاشق این تیم هستم. من پیش از این تنها یک بار از استقلال جدا شده بودم که آن هم اجباری بود و انگار حالا قسمت من شده که برای بار دوم هم به شکل اجباری از استقلال عزیزم جدا شوم.»
 آرش برهانی نیز اگرچه سعی کرد موضع رسمی در مورد جدایی اش از استقلال نگیرد، اما به ناچار به انبوه کامنت ها روی صفحه اینستاگرامش واکنش نشان داد و در پاسخ به یکی از نظرات نوشت: «وجدانم راحت است که در این 9سال هر کاری از دستم برمی آمد برای استقلال انجام دادم. شاید می توانستم بیشتر کمک کنم، اما در برخی مقاطع دیگر دست خودم نبود.»
میلاد فخرالدینی هم دیگر معترض آبی است. او دیروز به سایت کاپ گفته: «مطمئن باشید بازیکنی که در دو فصل اخیر فیکس استقلال بوده، قطعا مشکل فنی ندارد. مشکل جای دیگری است که به زودی درباره آن حرف می زنم. فکر می کنم اگر در باند یک آدم خاص قرار می گرفتم، الان در استقلال می ماندم!»
حاشیه جالب دیگر در مورد اعلام لیست مازاد استقلال، مربوط به غافلگیری علیرضا منصوریان می شود. او که احتمالا تصور می کرده قرارداد پروپیچ با آبی ها تمام شده، این مهاجم ناکام را در لیست مازاد قرار داد، اما از قرار معلوم نزدیکان پروپیچ به او اطلاع داده اند این بازیکن هنوز یک سال دیگر با استقلال قرارداد دارد و جدایی او، دو میلیارد تومان هزینه روی دست باشگاه می گذارد!

بنگر؛ شاکی قرمز

لیست مازاد پرسپولیس همچنان به شکل رسمی منتشر نشده، اما برخی از بازیکنان به خوبی می دانند که دیگر جایی در این باشگاه نخواهند داشت. به عنوان مثال بابک حاتمی و نورمحمدی از خیلی وقت پیش آماده جدایی شده اند و موضعی هم نگرفته اند. رضا خالقی فر هم می توانست جزو جدا شده ها باشد، اما چون یک سال دیگر از مدت قراردادش باقی مانده، هنوز تکلیف همکاری باشگاه با این بازیکن معلوم نشده است. در میان قرمزها، شاید ملتهب ترین پروژه نقل وانتقالاتی مربوط به جدایی محسن بنگر باشد؛ کاپیتان فصل گذشته پرسپولیس که اگرچه باشگاه هنوز به او نگفته باید جدا شود، اما خودش هم به خوبی فهمیده است که با بازگشت سیدجلال حسینی، در تیم لیگ شانزدهم جایی برای او نیست.
 بنگر فعلا به شدت به تراکتورسازی نزدیک شده و ممکن است یک بار دیگر شاگرد امیر قلعه نویی شود. او پیش از این بارها از قلعه نویی به عنوان بهترین مربی همه دوران بازی اش نام برده بود. مدافع چهار فصل اخیر پرسپولیس در مصاحبه های رسمی اش سعی کرده مواضع حساسیت برانگیز اتخاذ نکند، اما در فاصله یک ساعت بعد از جذب سید جلال، مطالبی روی اینستاگرام منتشر کرد که نشان از دلخوری عمیق او داشت.
 بنگر ابتدا به شکل طعنه آمیزی به حسینی خوشامد گفت و برایش نوشت: «امیدوارم جام بیاورید» هرچند پس از دقایقی این پست را پاک کرد. اوج کار او اما به کامنتی در صفحه مهرداد کفشگری مربوط می شد که وی در آن به صورت کلی نوشته بود: «بعضی ها با پول می روند و با پول می آیند. تعصب کجا بود؟» مشخص است که بنگر چندان دل خوشی از اتفاقات این روزهای باشگاه ندارد. او پستش در پرسپولیس و بازوبند کاپیتانی این تیم را باید برای جلال حسینی بگذارد و برود.

اعتراض وارد نیست

فوتبال منطق خودش را دارد. بازیکنان یک روز می آیند و یک روز دیگر می روند. هیچ وقت قرار نیست یک باشگاه حرفه ای با منابع مالی محدود، فرصت را در اختیار بازیکنانی قرار بدهد که عمر مفیدشان تمام شده، اما چون روزگاری به تیم خدمت کرده اند، پس لابد نمی شود با آنها خداحافظی کرد!
 کاسیاس هم که باشید، به وقتش باید بروید. همین امسال دنی آلوز خیلی راحت با بارسلونا خداحافظی کرد و به تیمی دیگر ملحق شد. در مورد این بازیکن که ستاره درخشان بارسا در این سال ها و از ارکان مهم موفقیت های این تیم بوده، فقط کافی است بدانید لیونل مسی بیشترین پاس گل را از او گرفته؛ بیشتر از ژاوی، اینی یستا و دیگران! حالا برمی گردیم به ایران.
 در فصلی که نقطه قوت استقلال درون دروازه اش بود، وحید طالب لو تنها 4بازی برای آبی ها انجام داد که حتی موفق به انجام یک کلین شیت هم نشد. او در تهران از تیم نگون بخت استقلال اهواز دو گل خورد که روی گل دوم، تنها اشتباه کمک داور در تشخیص عبور توپ از خط به داد طالب لو رسید و استقلال را از شکست رهاند. در شرایطی که عمده باشگاه های دنیا از گلرهای ذخیره جوان استفاده می کنند، چرا باید استقلال کلی هزینه برای تمدید قرارداد طالب لو انجام بدهد؟ آن هم در حالی که حسینی جوان بعد از اتمام قراردادش دوباره به استقلال برگشته است؟
یا در مورد محسن بنگر، خود او بهتر از هرکس دیگری می داند که فصل گذشته با اشتباهات فردی اش چیزی حدود 10گل به تیمش تحمیل کرد که واقعا غیرقابل جبران بود. بنگر بازیکن آینده دار یا صد میلیونی نیست که به راحتی بشود نگهش داشت. او در این چهار سال همواره جزو گران ترین بازیکنان پرسپولیس بوده و هیچ منطقی قبول نمی کند این بازیکن کماکان با دستمزد بالا در تیم باقی بماند و روی نیمکت بنشیند. نفراتی مثل میلاد فخرالدینی و برهانی هم می توانند به کارنامه خودشان نگاه کنند و ببینند در این سال ها چه دستاوردی برای استقلال داشته اند؟ این فوتبال است، تعارف برنمی دارد.


منبع : اسپرت