تبیان، دستیار زندگی
دِینی که سینما به اصغر شاهوردی دارد/او در خانه چشم انتظار شما است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دِینی که سینما به اصغر شاهوردی دارد/او در خانه چشم انتظار شما است

title

همسر اصغر شاهوردی با اشاره به اوضاع جسمی و روحی این صدابردار سینما بیان کرد که پوکی استخوان لطمات شدیدی به بدن وی زده و روزهای سختی را می گذراند.

به گزارش خبرنگار مهر، از سال ۸۶ که حساب کنید حدود ۹ سال می شود که اصغر شاهوردی صدابردار سینمای ایران خانه نشین شده است. این صدابردار سینمای ایران آذرماه تصادف کرد و در این سال ها نتوانست شرایط بهبودی خود را بازیابد.

وی هفته گذشته در مراسمی که خانه سینما برای اصغر فرهادی و عوامل فیلم «فروشنده» برگزار کرد به همراه همسرش حضور یافت و به همین بهانه گفتگویی با همسرش داشتیم تا حال وی را جویا شویم.

اشرف افشاری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره همسرش اصغر شاهوردی صدابردار سینمای ایران که حدود ۹ سال است بعد از تصادف خانه نشین شده است و با اشاره به حضور وی در مراسم تجلیل از اصغر فرهادی بیان کرد: روزی که قرار بود از اصغر فرهادی تجلیل شود، سیدرضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما، فاطمه معتمد آریا و ناصر عنصری قائم مقام مدیرعامل خانه سینما به منزل ما آمدند و آقای میرکریمی درخواست کرد که شاهوردی را به مراسم ببرد.

به طور کامل به سخنان فرهادی گوش می داد

وی ادامه داد: من آنجا اعلام کردم که اگر خود شاهوردی بخواهد بسیار هم خوشحال می شوم چون او شرایط روحی مناسبی نداشت و خوب بود که در چنین مجامعی حضور یابد. حتی در مراسم دائم مواظب بودیم تا فشاری به او وارد نشود. یک بار هم قبل از اینکه روی سن بیاید فریادی زد که به دلیل دردی بود که در پاهایش تحمل می کرد.

همسر شاهوردی با اشاره به تاثیر حضور در مراسم تجلیل از اصغر فرهادی یادآور شد: خوشبختانه آن روز حال همسرم بهتر از روزهای قبل بود. در بخشی از مراسم گریه اش گرفته بود. با این حال به طور کامل به سخنان فرهادی گوش می داد. حتی چند نفر از من خواستند که شاهوردی را از مراسم بیرون ببرم تا به او فشار نیاید اما وقتی از خودش پرسیدم، اشاره کرد که می خواهد در سالن بماند، در صورتیکه معمولا اینطور نیست و با حضور در مجامع عمومی اذیت می شود.

وی با اشاره به آخرین زمانی که شاهوردی در یک مراسم هنری حضور یافت، اظهار کرد: آخرین بار جشنواره ای بود که من به همراه شاهوردی جایزه ای را به یدالله نجفی دادم که متاسفانه چندی پیش از دنیا رفت. از آن زمان تاکنون شاهوردی به هیچ مراسم هنری نرفته بود؛ با وجود اینکه پزشک روانکاوش گفته بود حتما باید در این سال ها محیط درمانی می شد و حتی سر صحنه فیلمبرداری حضور پیدا می کرد.

کارگردانانی که در این سال ها به یاد شاهوردی بودند

افشاری اضافه کرد: البته بعضی از کارگردانان و فیلمسازان در این سال ها به یاد شاهوردی بودند و افرادی از جمله کمال تبریزی، ابراهیم شیبانی و... او را سر صحنه فیلمبرداری بردند. حتی او در دو پلان از فیلم ابراهیم شیبانی امور صدابرداری را مدیریت کرد.

همسر اصغر شاهوردی با اشاره به جایگاه وی در سینمای ایران تصریح کرد: ای کاش قبل از اینکه اتفاقی برایش رخ دهد همه به فکر او باشند. او یکی از بنیانگذاران صدابرداری سر صحنه سینمای ایران است و جایگاه مهمی دارد. من انتظار بیشتری از بعضی از مسئولان داشتم. آقای رضاداد زمانی به من قول داد که او را برای درمان به خارج از کشور ببرد. من همان زمان به او گفتم ممکن است خرجش میلیاردی باشد اما او بیان کرد که نگران نباشم. آن زمان حال او خیلی بهتر بود و می شد درمانش کرد اما اکنون پوکی استخوان باعث شده است کمر او بکشند و به نوعی جوش بخورد که نمی تواند، بنشیند. در این مدت لگنش هم بر اثر پوکی استخوان شکسته است.

وی اضافه کرد: بی تحرکی و همچنین عمل جراحی در بیمارستان لاله باعث شد او بیشتر اذیت شود و پزشکان نه تنها کاری برایش انجام ندادند بلکه وضعیت جسمانی او را بدتر کردند. من اکنون پشیمان هستم چراکه اگر همان ۹ سال پیش او را به خارج از کشور می بردم وضعیتش خیلی فرق می کرد. اکنون خودم هم بعد از ۹ سال دچار پوکی استخوان شده ام و نگهداری از او برایم آسان نیست.

حاضرم باز همان مستاجر سابق باشم و زندگی خود را از صفر شروع کنم اما همسرم سالم باشد

همسر صدابردار سینمای ایران از اتفاقی که برای همسرش رخ داد به عنوان یک فاجعه یاد کرد و گفت: خدا کسانی را که از این دنیا رفتند، رحمت کند اما به یاد کسانی باشیم که زنده هستند. حادثه ای که برای اصغر شاهوردی رخ داد یک فاجعه بود. او دچار ضربه ای شد که جبران ناپذیر است و لطمات زیادی برای خانواده اش هم به همراه داشت. من دچار آرتروز، کمر درد و پوکی استخوان شدم و از نظر روحی و جسمی ضربه خوردم. فرزندانم هم همینطور؛ آنها پیش از این پدری فداکار و مهربان می دیدند اما اکنون پدرشان در بستر بیماری است.

افشاری بیان کرد: شاهوردی جزو خانواده سینماست و من نباید به تنهایی دنبال کارهای وی بدوم. من زندگیم را به خاطر عشقی که به همسرم دارم، پای او گذاشتم ولی دیگر به تنهایی نمی توانم به کارهایش رسیدگی کنم. من حاضرم باز همان مستاجر سابق باشم و زندگی خود را از صفر شروع کنم اما همسرم سالم باشد.

وی با اشاره به اینکه به ندرت شاهوردی می تواند صحبت کند، توضیح داد: همسرم شاید تنها چند بار در سال بتواند صحبت کند به گونه ای که به طور طولانی جملاتی را به کار ببرد ولی روز بعد انگار نه انگار و ورق دوباره برمی گردد. با این حال من در چنین روزهایی با او صحبت می کنم و حتی با موبایل از او فیلم می گیرم و امیدوارم یک روز برایش بزرگداشتی گرفته شود تا بتوانم این فیلم ها را نشان دهم.

به انتظار معجزه هستم

همسر شاهوردی درباره بعضی از این سخنان یادآور شد: زمانی از او پرسیدم آیا هنوز دوست دارد به سینما بازگردد و او جواب مثبت داد و گفت صدا هنوز نقص دارد و به او محتاج است.

وی درباره اینکه این صدابردار می تواند باز هم به مجامع سینمایی بیاید یا خیر؟ گفت: در این باره نمی توان پاسخ قطعی داد. آن روز شرایط خوبی فراهم بود و البته زمانی که برای ما ماشین فرستاده شد از لحظه ای که شاهوردی را در ماشین قرار دادیم دخترم ذکر می گفت تا پدرش در آرامش باشد و خوشبختانه او خوب بود.

افشاری در پایان خطاب به هنرمندان بیان کرد: من امیدوارم کسانیکه دست اندرکار حوزه های مختلف سینما و تصویر هستند بی گدار به آب نزنند. در نظر بگیرند که عزیزی چشم انتظار آنهاست و مراقب باشند. با این حال من امید دارم که حال او خوب می شود و من استوار خواهم ماند و می دانم که خداوند زمانی جوابم را خواهد داد.

در پایان این گفتگو اشرف افشاری دقیقه ای کوتاه گوشی تلفن را به همسرش داد. آن طرف گوشی صدایی خفیف از ته گلو شنیدم که با تلاشی برای ادا کردن کلماتی همراه است. همسرش بعد از او توضیح داد که او با کلماتی مثل «مرسی» و «ممنونم» پاسخ داده و اینها را با بغض بیان کرده است.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .