تبیان، دستیار زندگی
درگذشت استاد حمید سبزواری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیست امشب حلقه بر در می زند؟

حمید سبزواری، شاعری در خدمت مردم و انقلاب که ارادتش به رهبری تام و تمام بود.

فرآوری: حسین جمالی فرد - بخش ادبیات تبیان
حمید سبزواری


حمید سبزواری از شاعرانی بود که همواره مورد توجه مقام معظم رهبری بود و شعرخوانی او در جلسات شعری که در بیت رهبری برگزار می شد، شنیدنی بود. علاقه این شاعر پیشکسوت انقلاب به رهبری به اندازه ای بود که تا آمدن حضرت آقا به جلسه بسیار بی تابی می کرد. نکته جالب تر اینکه اولین شاعری را هم که رهبری در آغوش می گرفتند و می بوسیدند، حمید سبزواری بود.
یکی از افتخاراتی که استاد به آن می بالید مقدمه ای بود که رهبری برای نخستین مجموعه شعر او نوشته بود. دفتر شعری که سبزواری آن را نتیجه تشویق های مستقیم ایشان می دانست. سبزواری شرح نوشتن آن مقدمه را اینگونه روایت می کند:
« بعد از پیروزی انقلاب بود و حضرت امام ( ره ) نیز در قید حیات بودند و آقا نیز آن زمان به عنوان رییس جمهور فعالیت می کردند  یک شب که دور هم بودیم و شعر می خواندیم آقا فرمودند که حمید چرا شعرهایت را چاپ نمی کنی عرض کردم حاج آقا منتظر مقدمه شما است و خدا می داند که به شوخی گفتم که منتظر دست خط شریف شماست و ایشان هم در پاسخ فرمودند من برای هیچ کس این کار را نکرده ام ولی برای شما این کار می کنم و بعد از مدتی یک نفر را فرستادند منزل ما که حاج آقا فرمودند که شعرهایتان را بدهید و من هم چند شعر و دفتری داشتم و برای ایشان فرستادم.»
عرض ارادت و محبتی که این شاعر صدیق انقلاب به رهبری داشت بر هیچکس پوشیده نیست. رابطه ای مثال زدنی که هم در حوزه ادب و هنر مثال زدنی بود و هم در ولایت پذیری استاد سبزواری. شاعری که به حق می توان نام شاعر ولایی و انقلابی بر او نهاد.

با فقدان تاسف بار حمید سبزواری، بدون شک اهالی شعر و ادب؛ جای خالی استاد را در جلسه شعرخوانی نیمه رمضان در محضر مقام معظم رهبری بیش از گذشته حس خواهند کرد.

رهبر معظم انقلاب در نکوداشت مقام استاد سبزواری که در سال 91 برگزار شد، در مورد شخصیت ایشان مطالبی را بیان کردند که هرکدام باید جداگانه مورد توجه قرار گیرد:
«در مورد آقای حمید،یکی رتبه شعری ایشان است. ایشان شاعر بسیار خوبی هستند، یعنی هم قریحه شعری خوبی دارند و هم مضمون ساز هستند.هم تسلط بر لفظ و گستره میدان واژگانی دارد و هم از واژگان فراوانی استفاده می کند.
ایشان در شعر هم متنوع هستند. غزل، قصیده، تصنیف و ترانه های گوناگون می گوید.این تنوع در باب شعر و شاعری خصوصیتی است که در همه شاعران یافت نمی شود. این که یک شاعر بتواند در انواع شعر طبع آزمایی کند یک امتیاز است و آقای حمید سبزواری از این امتیازات برخوردار هستند،و همین مطلب ایشان را در رتبه بالای شعر معاصر ما قرار می دهد.
نکته دوم که اهمیتش از نکته اول کمتر نیست این است که ایشان این هنر را در خدمت مردم و انقلاب و در خدمت بصیرت افزایی قرار داده است و این خیلی مهم است.
آقای حمید سبزواری در آن دورانی که یک جریانی به عنوان روشنفکری هنر در مقابل انقلاب قرار گرفت و از معارضین و مزاحمین انقلاب حمایت کرد و عده ای در کوچه و بازار با ادعای روشن بینی و روشن فکری مردم را کشتند، کاسب را کشتند، روحانی را کشتند، دانشجو و رهگذر را کشتند و آن جریان مدعی روشنفکری نه تنها حرفی نزد بلکه حمایت هم کرد، در یک چنین شرایطی آقای حمید سبزواری در میدان بود و با همه وجود ایشان هر کار در حوزه گفتن و سرودن توانست انجام داد و این مهم است.»

عرض ارادت و محبتی که این شاعر صدیق انقلاب به رهبری داشت بر هیچکس پوشیده نیست. رابطه ای مثال زدنی که هم در حوزه ادب و هنر مثال زدنی بود و هم در ولایت پذیری استاد سبزواری. شاعری که به حق می توان نام شاعر ولایی و انقلابی بر او نهاد.

استاد سبزواری درباره مقام معظم رهبری و ویژگی های شخصیتی ایشان با توجه به آشنایی و ارتباط طولانی مدت  با رهبری نظرات جالبی داشت:
«به نظر من حاج آقای خامنه ای در همه مسایلی که در روزگار ما می گذرد بینایی و نگرش خاصی دارند . ایشان اهل ذوق است و شناخت کاملی نسبت به ادبیات دارد و کسی که این اطلاعات را داشته باشد یعنی اهل مطالعه است همچنین جامعه شناس شاخصی است . انسانی مبارز است و برای این که به عنوان رهبر ، جامعه را برای مبارزه با دشمن آماده نگاه دارد بسیار شایسته هستند . من حتی قبل از این که ایشان رهبر شوند مطمئن بودم که بعد از امام ایشان رهبر می شوند.»

رهبر و حمید سبزواری


پدر شعر انقلاب، اعتقاد و محبت خود را به معظم له، نه فقط درکلام بلکه  در ابیاتی زیبا نیز به تصویر می کشد:

ای یاد تو شورافكن و پیغام تو پر جوش
آوای تو نجوای هزاران لب خاموش
آنجا كه تو رخساره نمایی همه چشمند
وانجا كه سخن ساز كنی جمله جهان گوش
در سینه ترا گر نه غم خلق جهانست
از نای تو شكوای قرون از چه زند جوش
فریاد تو ویران گر بنیان نفاق است
ای پرچم توحید ترا زیب بر و دوش
بانك تو خروشی است ملامت گر تاریخ
برخاسته از نای هزاران لب خاموش
بد خواه تو حشر سرافكنده خویش است
همراه تو با عزت و اكرام هم آغوش
تا بر ورق دهر نشیند سخن عشق
هرگز نكند یاد ترا خلق فراموش
پاس تو نگهدارد و جاه تو شناسد
هر با خبر از دانش و هر بهره ور از هوش


دکتر مومنی شریف درباره رابطه  رهبری و استاد سبزواری تعبیر جالبی دارد. رییس حوزه هنری در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت پیشکسوت شعر انقلاب می گوید:
«استاد سبزواری را باید به حق از دلسوزترین و همراه ترین شاعران با انقلاب و رهبری دانست. این شاعر بزرگ همچنین ارادتی تام و تمام به حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله تعالی) داشت و همواره در حلقه شاعرانی بود كه به دیدار آن رهبر فرزانه می شتافتند.»

با فقدان تاسف بار حمید سبزواری، بدون شک اهالی شعر و ادب؛ جای خالی استاد را در جلسه شعرخوانی نیمه رمضان در محضر  مقام معظم رهبری بیش از گذشته حس خواهند کرد.
آری، شاعر سروده های انقلاب که تاثیر بسزایی در مبارزات قبل از انقلاب و دفاع مقدس داشت پرده در نقاب خاک کشید.

کیست امشب حلقه بر در میزند؟
هیچکس را من ندارم انتظار؟
پیک غم پیغام مرگ آورده است
تا چه می خواهد ز جان بی قرار!


منابع:
جام جم آنلاین
حوزه هنری