تبیان، دستیار زندگی
در این گزارش دیدگاه چند شاعر درباره ویژگی های شعری و اخلاقی زنده یاد حمید سبزواری را مرور می کنیم:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبزواری به روایت سه شاعر

شاعران از سبزواری می گویند

در این گزارش دیدگاه چند شاعر درباره ویژگی های شعری و اخلاقی زنده یاد حمید سبزواری را مرور می کنیم:

فرآوری: منیژه خسروی-بخش ادبیات تبیان
حمید  سبزواری

برای تمام مظلومان عالم

 حمید شاهنگیان می گوید هرجا در دنیا مظلومی دیده می شد ایشان در مقام شاعر، فضای تظلم خواهی اش بلند می شد و این روحیه وی بود که برای آنها که همیشه در کنارش بودند روحیه بخش بود.حمید شاهنگیان آهنگسار و از دوستان قدیمی حمید سبزواری اظهار داشت: گرچه مرگ حق است و تردیدی نیست که این ذائقه الموت برای کل انفاس است اما از دست دادن دوستی مثل او و بزرگی چون ایشان برای ملت ایران که آنچنان که شایسته اش بود قدرش شناخته نشد، بسیار دردناک است.وی گفت: بدون شک سال ها طول خواهد کشید تا شاعری چون او با بینش و تیزبینی انقلابی و نیز تعهد و حس انقلابی بتواند بار دیگر در ایران ظهور پیدا کند.شاهنگیان همچنین گفت: آقای سبزواری برای ما همواره مانند یک بمب تعهد بود و نسبت به اعتقادات مذهبی و انقلابی خود پیگیری ویژه ای داشت. بارها دیده بودیم که هر گاه موضوعی درباره انقلاب و اسلام پیش می آمد ایشان مانند یک گلوله آتش می شد و خودش هم با آن می سوخت تا بتواند تراوشی ذهنی برایش داشته باشد.وی افزود: هرجا در دنیا مظلومی دیده می شد ایشان در مقام شاعر، فضای تظلم خواهی اش بلند می شد و این روحیه وی بود که برای آنها که همیشه در کنارش بودند روحیه بخش بود.

شرح شعارهای انقلابی مردم

محمد مهدی سیار گفت: شعر استاد سبزواری را باید شرح شعارهای مردم در انقلاب اسلامی به شمار آورد. محمد مهدی سیار با اشاره به درگذشت حمید سبزواری اظهار کرد: مرحوم سبزواری زبان شعر انقلاب اسلامی بود و شعر او به واسطه پختگی لفظی و همراهی قلبی با جریان انقلاب اسلامی و نیز تسلط او بر مبانی دینی  و تاریخی و اجتماعی انقلاب به صریح ترین شکل ممکن حرف مردم در بستر انقلاب اسلامی را بیان می کرد. وی افزود: شعر ایشان را باید ظهور عمومی و مردمی حرف  و شعار انقلاب اسلامی به شمار آورد. سیار ادامه داد: مرحوم سبزواری  قالب سرود را که معمولا قالبی بود که تا پیش از حضور وی در آن عرصه، فرم هنری جدی به شمار نمی رفت، در کنار هنرمندان و آهنگسازانی  مانند استاد راغب و شاهنگیان شکلی و فرم و حتی تاسیسی تازه بخشید و در کوتاه مدت آن را به چنان اوجی رساند که همه مردم حرفشان را در این قالب جمعی دیده و با مراجعه به این سرود ها نیز می شد زبان دل مردم را دید.وی تصریح کرد: سرودهای سبزواری بسیار نزدیک به شعارهای مردم در انقلاب اسلامی بود و بسیاری از شعارهای فاخر انقلاب مانند خمینی ای امام و آمریکا آمریکا که ایشان سروده است در واقع از همان عبارات و الفاظی بهره می برد که مردم در شعارهایشان به کار می بردند.سیار تصریح کرد: شعر استاد سبزواری را به همین بهانه باید شرح شعارهای مردم در انقلاب اسلامی به شمار آورد که پس از سروده شدن بار دیگر توسط مردم  مورد استفاده قرار گرفته و ماندگار شد.

جای خالی شاعر

شاهنگیان: آقای سبزواری برای ما همواره مانند یک بمب تعهد بود و نسبت به اعتقادات مذهبی و انقلابی خود پیگیری ویژه ای داشت. بارها دیده بودیم که هر گاه موضوعی درباره انقلاب و اسلام پیش می آمد ایشان مانند یک گلوله آتش می شد و خودش هم با آن می سوخت تا بتواند تراوشی ذهنی برایش داشته باشد

حسین شمسایی شاعر و از دوستان زنده یاد حمید سبزواری ، گفت: استاد حمید سبزواری اخیرا به دلیل وخامت حال جسمی، چندبار در بیمارستان بستری شد و وضعیتش به گونه ای بود که باید تحت مراقبت های ویژه قرار می گرفت. این چند بار به توصیه پزشکان در بیمارستان بستری شد و در نهایت، نیمه شب و به عبارتی بامداد امروز شنبه 22 خرداد درگذشت.وی افزود: استاد سبزواری از معدود شاعران انقلاب است که اکثر یا به عبارتی همه آثارش رنگ و بوی انقلاب می دهد و تنها شاعری است که مقام معظم رهبری بر کتابش مقدمه نوشته است. این افتخاری است که رهبر انقلاب، در دوران ریاست جمهوری شان، مقدمه ای گرانسنگ و فوق العاده بر «سرود درد» و «سرود سپید» استاد نوشتند.این کارشناس فرهنگی ادامه داد: حمید سبزواری شخصیتی چند وجهی داشت؛ هم قصیده سرایی قوی و چیره دست نه تنها در خراسان که در تمام کشور بود، هم غزلیات فوق العاده ای به ویژه با رنگ و بوی انقلاب اسلامی داشت. اشعار پیش از انقلاب استاد، شامل حماسه و مفهوم مبارزه با طاغوت بود و پس از انقلاب هم، در برگیرنده مفهوم رویارویی با نابرابری ها و طاغوت های زمان بود. او در طول 8 سال دفاع مقدس، مدام به جبهه می رفت و برای رزمندگان شعرخوانی کرده و آن ها را تهییج می کرد. او نزدیک به هزار سرود برای انقلاب و جنگ دارد. شهدای محراب، جانبازان، ایثارگران و همه طیف های فعال در انقلاب، از جمله سوژه های شعری زنده یاد سبزواری هستند.شمسایی گفت: حقیقتا ضایعه فقدان استاد سبزواری برای جهان آزادگی و بشریت به ویژه ایران عزیز و همه اقشار مردمی که می شناختنش و با اشعارش زندگی می کردند، دردناک است. استاد علاوه بر ایران برای آزادگان جهان هم شناخته شده است. نمونه اش هم شعر «برخیز تا بار سفر بر باره بندیم» است که برای لبنان سروده شده است. او برای تمام مبارزان اسلامی جهان، شعرهای بزرگی سرود. مدیرعامل موسسه فرهنگی قاسم ابن الحسن(ع) در ادامه گفت: یک ماه پیش که بزرگداشت استاد در موزه امام علی(ع) برگزار شد، استاد روی صندلی چرخ دار و با حالی نامساعد در برنامه شرکت کرد. این حضور ایشان به احترام برگزارکنندگان و مردم بود. حقیقتا این ضایعه دردناک را به محضر رهبر معظم انقلاب که استاد سبزواری را بسیار دوست داشتند و هروقت او را می دیدند، برایش آغوش می گشودند، تسلیت می گویم. همچنین خدمت همسر مهربان و وفادار استاد و فرزندانشان تسلیت می گویم. وی در پایان گفت: نیمه رمضان امسال جای استاد سبزواری در جلسه شعرخوانی در محضر رهبر انقلاب خالی خواهد بود.



منبع: خبرگزاری مهر